تک کنترل– آخرین اخبار تکنولوژی

فلاش بک: شکستن سد 60 هرتز

فلاش بک: شکستن سد 60 هرتز

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا 60 هرتز نرخ تازه سازی استاندارد برای نمایشگرها است؟ این کار با تلویزیون‌های آنالوگ شروع شد، سپس تیوب های CRT آن‌ها به مانیتورهای کامپیوتری تغییر کاربری دادند. سپس مانیتورهای LCD وارد شدند، اما زمان پاسخ آهسته آنها به این معنی بود که آنها واقعا نمی توانستند بالاتر از 60 هرتز بروند. به علاوه، 60 هرتز به اندازه کافی خوب بود، درست است؟

با قوی‌تر شدن رایانه‌های شخصی، شروع به پخش ویدیوها کردند ، ویدیوهایی که با استفاده از تجهیزات تلویزیون گرفته و ویرایش می‌شوند. امروزه، 60 هرتز همچنان به عنوان نرخ تازه‌سازی «عادی» در نظر گرفته می‌شود، با این حال، نمایشگرهای نرخ تازه‌سازی بالا (HRR) در گوشی‌های هوشمند بیشتر و بیشتر رایج می‌شوند تا جایی که انتظار می‌رود در هر چیزی بالاتر از سطح ابتدایی باشند.

فلاش بک: شکستن سد 60 هرتز

بنابراین داستان امروز در سال 2017 با گوشی Razer Phone شروع می شود. تامین‌کنندگان سخت‌افزار بازی مملو از RGB چند ماه قبل Nextbit را خریداری کرده بودند. برای کسانی که به یاد ندارند، این شرکت به خاطر Nextbit Robin، یک گوشی هوشمند «cloud-first» که تنها با 32 گیگابایت حافظه داخلی و بدون اسلات microSD عرضه شد، شناخته شده بود، انتظار می رفت که از 100 گیگابایت فضای ذخیره سازی ابری برای ذخیره فایل ها استفاده کنید. اگر مهربان باشیم، می‌توانیم بگوییم که این ایده از زمان خود برای سال 2015 جلوتر بود. خوشبختانه Razer Phone رویکرد اول ابری را کنار گذاشت و 64 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و یک اسلات microSD را به گوشی خود اضافه کرد که از جنبه‌های دیگر پیشرفته بود.

فلاش بک: شکستن سد 60 هرتز

گوشی Razer Phone مجهز به صفحه نمایش 5.7 اینچی IGZO IPS LCD بود که زمانی که برای اولین بار در اواخر سال 2017 به آن توجه کردیم بسیار دیدنی بود. این پنل ساخت شارپ با فرکانس 120 هرتز کار می کرد که دو برابر نرخ به روز رسانی گوشی های دیگر (60 هرتز) در آن زمان بود.

حتی بهتر از آن، پانل آن از نرخ نوسازی متغیر (VRR) پشتیبانی می کرد. این به نمایشگر اجازه می‌دهد تا با نرخ تازه‌سازی که پردازنده گرافیکی می‌تواند تحمل کند، سازگار شود و در نتیجه تجربه‌ای صاف و بدون پارگی صفحه ایجاد شود. همانطور که Adreno 540 در اسنپدراگون 835 قدرتمند بود، واقعاً نمی توانست FPS را روی 120 ثابت نگه دارد و نیازی به این کار نداشت.

به هر حال، این صفحه نمایش 1440p، واضح تر از برخی از نمایشگرهای پرچمدار امروزی بود. و از طیف رنگی گسترده ای پشتیبانی می کرد، چیزی که در آن زمان به تازگی شروع به جلب توجه می کرد. بالای آن بلندگوهای استریوی جلویی بودند که در کنار نمایشگر قرار داشتند ؛ این گوشی برای بازی و  کارهای چند رسانه ای بود و آن را به همه اطلاع می داد.

همانطور که اغلب اتفاق می افتد، شارپ اولین پذیرنده فناوری جدید (تکنولوژی خاص خود در این مورد) بود. شارپ Aquos R Compact در اکتبر 2017 با صفحه نمایش 4.9 اینچی 1080p با فرکانس 120 هرتز معرفی شد. شارپ حتی پیش از آن نیز نمایشگرهای HRR را برای تولیدکنندگان دیگر ارسال می کرد، اما هیچ کدام به اندازه Razer شناخته شده نبودند.

سال بعد Razer با نسل دوم گوشی Razor Phone 2 وارد بازار شد، اگرچه به نظر می‌رسد از همان پنل استفاده می‌کند و فقط از Gorilla Glass 3 به GG5 تغییر می‌کند. لوگوی Razer در پشت اکنون دارای نورپردازی RGB است، که برای طرفداران خاص اهمیت دارد.

ایسوس با گوشی اصلی Asus ROG Phone به بازی پیوست، اما رویکرد متفاوتی داشت. این گوشی یک پنل AMOLED با نرخ تازه سازی 90 هرتز را انتخاب کرد – البته نه نرخ تجدید متغیر – و وضوح کمتری داشت، 1080p (که احتمالاً با توجه به قابلیت های پردازنده گرافیکی اسنپدراگون 845 واقعی تر بود).

فلاش بک: شکستن سد 60 هرتز
فلاش بک: شکستن سد 60 هرتز
فلاش بک: شکستن سد 60 هرتز

سال 2019 زمانی است که نمایشگرهای با نرخ تازه سازی بالا به جریان اصلی تبدیل شدند – سری پیکسل 4 ، سری وان پلاس 7 ، اوپو رنو 3 پرو، ریلمی ایکس 2 پرو، ردمی کی 30، لنوو زد 6 آن را داشتند. سری گوشی‌های گیمینگ نسبتا تازه از ZTE، Red Magic، اولین گوشی‌های HRR خود را در آن سال معرفی کرد.

فلاش بک: شکستن سد 60 هرتز
فلاش بک: شکستن سد 60 هرتز
فلاش بک: شکستن سد 60 هرتز
فلاش بک: شکستن سد 60 هرتز
فلاش بک: شکستن سد 60 هرتز
فلاش بک: شکستن سد 60 هرتز
فلاش بک: شکستن سد 60 هرتز
فلاش بک: شکستن سد 60 هرتز

اکثر این گوشی ها از صفحه نمایش AMOLED استفاده می کردند، اگرچه Redmi K30 دارای LCD بود. و آنها یک چیز مشترک داشتند – آنها فاقد پشتیبانی از تازه نوسازی متغیر بودند. این چیزی بود که در آن زمان فقط گوشی‌های مجهز به پنل‌های IGZO می‌توانستند انجام دهند و با دیدن اینکه Razer چگونه از تجارت تلفن دست کشیده بود، فقط شارپ Aquos می توانست این کار را انجام دهد.

مدتی طول کشید تا VRR به گوشی‌های هوشمند بازگردد و زمانی که پنل‌های LTPO AMOLED از کارخانه بیرون آمدند، این اتفاق افتاد. اینها در چندین مدل 2021 از برندهای همیشگی گوگل، وان پلاس، اوپو و شیائومی، به علاوه برخی از مدل‌های vivo به نمایش درآمدند.

فلاش بک: شکستن سد 60 هرتز
فلاش بک: شکستن سد 60 هرتز
فلاش بک: شکستن سد 60 هرتز
فلاش بک: شکستن سد 60 هرتز
فلاش بک: شکستن سد 60 هرتز
فلاش بک: شکستن سد 60 هرتز

انجام VRR روی نمایشگرهای غیر LTPO امکان پذیر است، فقط کارآمد نیست. در واقع، این مورد اصلی استفاده از این فناوری بود (اپل از آن در اپل واچ سری 4 استفاده کرد). اپل در نهایت با وجود عرضه آی‌پدهایی با نمایشگر ProMotion (با نسل دوم آی‌پد پرو) سال گذشته نیز با سری آیفون 13 به حزب HRR پیوست.

همانطور که قبلاً گفتیم، نمایشگر HRR چیزی است که در میان‌رده‌های مدرن و به‌ویژه برای پرچمدارانی که 120 هرتز رایج‌ترین آن‌ها هستند، امری مسلم تلقی می‌شود، اگرچه تعداد کمی از مدل‌های 90 هرتزی نیز وجود دارد.

در بیشتر موارد این گوشی های گیمینگ هستند که در حال پیشرفت هستند. Red Magic 5G اولین باری بود که در مارس 2020 به 144 هرتز رسید، سپس Red Magic 6 یک سال بعد به 165 هرتز رسید و این به اندازه گوشی های هوشمند در حال حاضر است.

فلاش بک: شکستن سد 60 هرتز
فلاش بک: شکستن سد 60 هرتز

مانیتورها و لپ‌تاپ‌های گیمینگ اکنون فرکانس‌های ۲۴۰ هرتز، ۳۰۰ هرتز، ۳۶۰ هرتز و غیره را ارائه می‌کنند، بنابراین شکی نداریم که برخی از گوشی های گیمینگ دیر یا زود به بالای ۱۶۵ هرتز خواهند رفت. اینکه آیا این واقعاً برای یک GPU با باتری مفید است یا خیر، سؤال دیگری است.

وقتی صحبت از نرخ به‌روزرسانی به میان می‌آید، رابط کاربری گوشی در فرکانس 90 هرتز به‌طور قابل‌توجهی نرم‌تر می‌شود، در فرکانس 120 هرتز به‌طور محسوسی نرم‌تر می‌شود و سپس همه چیز شروع به کاهش می‌کند. تلفن‌های گیمینگ کمترین تأخیر ممکن را می‌خواهند تا زمان واکنش بهتری را به بازیکنان بدهند، بنابراین برای آنها منطقی است که به دنبال نرخ‌های تازه‌سازی بالاتر باشند.

با این حال، برای استفاده عمومی از گوشی های هوشمند، ما حدس می زنیم که 120 هرتز برای چندین سال عادی خواهد بود. ما فکر می کنیم که تمرکز روی پیشرفت های دیگر خواهد بود، به عنوان مثال پذیرش گسترده‌تری از پانل‌های نرخ به‌روزرسانی متغیر (که واقعاً به نمایشگرهای همیشه روشن کمک می‌کنند، همینطور در مورد گیمینگ).

منبع: gsmarena

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *