تک کنترل– آخرین اخبار تکنولوژی

فلاش بک: نگاهی به تاریخچه Wi-Fi

همانطور که ضرب المثل می گوید، “خانه جایی است که وای فای به طور خودکار وصل می شود”. با وجود تمام تمرکزی که سازندگان گوشی های هوشمند روی تبلیغات اتصال نسل بعدی تلفن های خود می گذارند، بسیاری از ما بیشتر روز را به اینترنت از طریق وای فای متصل می شویم.

وای فای مطمئنا اولین روش انتقال داده بین دستگاه های نزدیک به صورت بی سیم نیست. دستیارهای اولیه از مادون قرمز استفاده می کردند که به آنها امکان همگام سازی قرارهای تقویم و صندوق های ورودی ایمیل را می داد، برای مثال. مادون قرمز جهت دار است، بنابراین برای اتصال دستیار و رایانه خود، باید به آداپتور مادون قرمز هدف بگیرید و برای چند ثانیه ثابت بمانید. ساده ترین راه برای انجام این کار این بود که هم دستگاه و هم آداپتور روی میزی ثابت باشند. از نظر فنی، هیچ سیم و کابلی را وصل نمی کردید، اما تفاوت چندانی در قابلیت جابجایی نداشت.

نگاهی به تاریخچه Wi-Fi

دستیارهای جیبی جزو اولین دستگاه هایی بودند که اتصال وای فای را دریافت کردند، اگرچه همیشه این ویژگی به صورت پیشفرض روی آنها نبود. کارت های CF و SD به عنوان افزودنی های مدولار استفاده می شدند که می توانستند وای فای، GSM، بلوتوث و سایر عملکردها را فعال کنند.

جای تعجب نیست که اولین دستگاه های موبایل دارای وای فای، دستیارهای جیبی ویندوز موبایل بودند. وای فای شما را به اینترنت (و شبکه های داخلی شرکت) متصل می کرد و می توانست ایمیل ها، تقویم ها و غیره را همگام سازی کند، که بیشتر کارهای مربوط به تجارت بودند.

بلوتوث گزینه دیگری برای اتصال بی سیم محلی اولیه بود. با این حال، کندتر از وای فای بود (که برای لپ‌تاپ‌ها بیشتر از دستیار اهمیت داشت، اما همچنان) و برد کمتری داشت (حداقل با آداپتورهای رایجی).

وای فای از نظر قانونی به 100 میلی وات توان فرستنده محدود شده است و قانون کلی این است که می توانید در شرایط ایده آل (یعنی در فضای باز با خط دید واضح) تا 100 متر برد دریافت کنید. نکته جالب توجه این است که در سال 2007، محققی به نام Ermanno Pietrosemoli موفق شد 3 مگابایت داده را با سرعت 3 مگابیت بر ثانیه بین قله‌های کوه‌های El Aguila و Platillon در ونزوئلا که 382 کیلومتر/238 مایل از هم فاصله دارند، انتقال دهد. امروزه برخی اتصالات وای فای برد بلند برای اتصال مکان‌های دور افتاده در کوهستان‌ها استفاده می‌شوند، اما اینها از موارد استثنایی هستند.

قبل از ادامه، باید به نامگذاری وای فای بپردازیم. اول، “وای فای” مخفف “وفاداری بی سیم” (شبیه های فای) است و توسط یک شرکت مشاوره برند ابداع شد، که استخدام شده بود تا چیزی “کمی جذاب‌تر از ‘IEEE 802.11b Direct Sequence'” ارائه دهد. این فناوری بخشی از خانواده IEEE 802.11 است و نسخه‌های مختلف حرفی را اضافه می‌کنند، به‌عنوان مثال 802.11b.

اما این خیلی جذاب نیست، درسته؟ بنابراین در سال 2018، اتحادیه وای فای چیزها را به یک طرح نامگذاری ساده‌تر و کاربرپسندتر تغییر داد – Wi-Fi 802.11n به Wi-Fi 4 تبدیل شد و نسخه‌های بعد از آن شماره‌های بعدی را پذیرفتند. جدول زیر را بررسی کنید. توجه داشته باشید که 802.11g و نسخه‌های اولیه از آن به صورت پسروانه تغییر نام داده شده‌اند، زیرا «Wi-Fi 4» بدون آنها منطقی به نظر نمی‌رسد.

بیایید به برخی از تحولات عمده وای فای نگاه کنیم. نسخه‌های اولیه در باند 2.4 گیگاهرتز، که به اصطلاح باند رادیویی ISM (ISM مخفف صنعتی، علمی و پزشکی است که استفاده‌های اولیه برای این باند بود) فعالیت می‌کنند. از آنجایی که مقررات در این باند بسیار سست است، دستگاه‌های زیادی وجود دارند که در آنجا کار می‌کنند. از جمله اجاق‌های مایکروویو، که حداقل بخشی از دلیل وحشی بودن باند 2.4 گیگاهرتز هستند. در ابتدا، زمانی که یک مایکروویو 1000 وات به ناهار شما می زد، اتصالات وای فای و بلوتوث به طور موقت غیرقابل اعتماد می شدند. دستگاه های مدرن بسیار مقاوم تر هستند (و اجاق های مایکروویو مدرن عایق بندی بهتری دارند).

وای فای 4 (802.11n) احتمالاً بزرگترین بهبود وای فای از زمان تأسیس آن است. بیشتر وای فای قبل از سال 2008 در 2.4 گیگاهرتز کار می کرد، اگرچه 5 گیگاهرتز از ابتدا پشتیبانی می شد – وای فای 1 (802.11b) در 2.4 گیگاهرتز کار می کرد، وای فای 2 (802.11a) در 5 گیگاهرتز. هر دو استاندارد از سال 1999 هستند، اگرچه 2.4 گیگاهرتز باند رایج تر بود. با این حال، همانطور که در بالا ذکر شد، بسیار شلوغ شد و قابلیت اتصال از آن رنج می برد.

وای فای 4 پشتیبانی از باند 5 گیگاهرتز را دوباره معرفی کرد. این باند کمتر شلوغ بود و می توانست کانال های بزرگتری را در خود جای دهد. در ابتدا، کانال ها در باند 2.4 گیگاهرتز تنها 5 مگاهرتز عرض داشتند، سپس پشتیبانی از کانال های 20 مگاهرتز اضافه شد. این یک مشکل ایجاد کرد، با این حال، تنها چهار کانال 20 مگاهرتز می توانند در باند 2.4 گیگاهرتز بدون همپوشانی (یعنی بدون تداخل با یکدیگر) قرار گیرند.

این یکی از دلایلی است که باید کانال های وای فای خود را فاصله دهید – بهترین کانال هایی که باید انتخاب کنید 1، 6 و 11 هستند (کانال های 12 و 13 نیز وجود دارند، اما در همه جا در دسترس نیستند). برای مقایسه، باند 5 گیگاهرتز فضای کافی برای حداقل 23 کانال 20 مگاهرتز غیر همپوشانی دارد.

به هر حال، وای فای 4 پشتیبانی از جفت کردن دو کانال 20 مگاهرتز را برای دو برابر کردن سرعت اضافه کرد. سپس وای فای 5 با پشتیبانی از کانال های 80 مگاهرتز و توانایی ترکیب دو کانال از این دست برای مجموع 160 مگاهرتز آمد. البته این فقط در 5 گیگاهرتز کار می کرد، زیرا 160 مگاهرتز بیشتر از پهنای باند کل اختصاص داده شده برای وای فای در باند 2.4 گیگاهرتز است.

وای فای 4 همچنین پشتیبانی از ورودی چندگانه، خروجی چندگانه، یا همان MIMO را معرفی کرد. این دستگاه ها (هم فرستنده ها و هم گیرنده ها) را قادر می سازد تا چندین آنتن داشته باشند، که دو مزیت عمده داشت: افزایش برد و سرعت.

امروزه حتی باند 5 گیگاهرتز نیز بسیار شلوغ است، بنابراین وای فای 6 به طبقه بالا رفت و باند 6 گیگاهرتز را باز کرد. این فناوری Wi-Fi 6E نامیده می شود و در ایالات متحده (با کمی تفاوت در کشور) به پهنای باند 1200 مگاهرتز دسترسی دارد. فضای زیادی در اینجا وجود دارد، 6E هفت کانال 160 مگاهرتز را در خود جای می دهد، اگرچه برد نسبت به فرکانس های پایین محدود است. این یک نعمت و یک نفرین است – به کاهش ازدحام کمک می کند، اما برد کم به این معنی است که ممکن است به نقاط دسترسی بیشتر یا ایجاد یک شبکه مش نیاز داشته باشید.

بسیاری از فناوری های جالب وجود دارد که در اینجا پوشش ندادیم. به عنوان مثال، Wi-Fi 6 معرفی Target Wake Time را معرفی کرد که با اطمینان از اینکه دستگاه تلفن همراه فقط زمانی بیدار است که باید داده ها را ارسال یا دریافت کند، مصرف برق را کاهش می دهد و بلافاصله پس از آن می تواند به خواب برگردد.

همچنین موضوع امنیت وجود دارد، از WEP غم انگیز تا استانداردهای WPA که جایگزین آن شدند. ویژگی مفید WPS نیز مشکلات خود را داشت (WPS به کاربران اجازه می دهد تا یک دستگاه جدید را با فشار دادن یک دکمه روی نقطه دسترسی و دستگاه به شبکه متصل کنند).

ما WiGig را نیز پوشش ندادیم، یک استاندارد 60 گیگاهرتز که در برخی از دستگاه های تلفن همراه دیده ایم به عنوان راهی برای انتقال ویدیو با وضوح بالا و تأخیر کم به صفحه نمایش بدون استفاده از سیم. اما این مقاله در حال حاضر بسیار طولانی شده است، بنابراین

نگاهی به تاریخچه Wi-Fi

جالب ترین چیز در افق Wi-Fi 7 است. سازندگان چیپ مانند کوالکام و مدیاتک از قبل در حال آماده سازی برای آن هستند و ممکن است اولین دستگاه ها را تا همین امسال ببینیم. اسنپدراگون 8 نسل 2 و برخی از گوشی های مجهز به آن ادعا می کنند که از Wi-Fi 7 پشتیبانی می کنند، اگرچه استاندارد هنوز در مراحل پیش نویس است و انتظار می رود در سال 2024 تکمیل شود. این اتفاق قبلاً افتاده است، اولین دستگاه های Wi-Fi 4 نیز بر اساس مشخصات پیش نویس استاندارد راه اندازی شدند. Wi-Fi 7 از پهنای باند 320 مگاهرتز و سرعت های تا 30 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی خواهد کرد.

آیا تلفن و نقطه دسترسی شما در خانه از آخرین نسخه Wi-Fi پشتیبانی می کند؟ و آیا این چیزی است که برای شما مهم است یا از استفاده از نسخه قدیمی تر راضی هستید؟

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *