تک کنترل– آخرین اخبار تکنولوژی

هدلایت چیست و چه کاربردی دارد؟ تکنولوژی جدید آن

لامپ‌ هدلایت خودرو چیست: تکنولوژی ساخت آن

لامپ‌های خودرو یکی از عناصر مهم در سیستم روشنایی خودرو هستند که برای تأمین نور در شب و در شرایط نور کم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مورد از هیچ کس پوشیده نیست و لامپ‌های خودرو در زمان‌های مختلف تکنولوژی آن‌ها به طور چشمگیری تغییر کرده و انواع مختلفی را شامل می‌شوند. در ادامه به برخی از انواع لامپ‌های خودرو و عملکرد آن‌ها می‌پردازیم: 

1. لامپ‌های هالوژن: لامپ‌های هالوژن یکی از محبوب‌ترین انواع لامپ‌های خودرو هستند همون لامپ‌های فابریکی کارخونه‌ای که هنوزم مثل ساپیا و ایران خودرو ازشون استفاده میکنه. آن‌ها از فناوری هالوژن استفاده می‌کنند تا عمر مفید و روشنایی بهتری نسبت به لامپ‌های قدیمی‌تر را فراهم کنند. 

2. لامپ‌های ال‌ای‌دی: لامپ‌های ال‌ای‌دی (LED) در سال‌های اخیر به طور گسترده در خودروها استفاده می‌شوند مثل خودروهای جدید که رنگ نورشون سفید رنگ هم هست. این لامپ‌ها از نوردهی برتری نسبت به هالوژن برخوردار بوده و انرژی کمتری مصرف می‌کنند. علاوه بر این، عمر مفید لامپ‌های LED بسیار بیشتر است و نیاز به تعویض کمتری دارند. لامپ‌های LED همچنین قابلیت تنظیم رنگ و درخشندگی را دارند. 

3. لامپ‌های زنون: لامپ‌های زنون (Xenon) نیز یکی از گزینه‌های محبوب برای خودروها هستند. (البته تا قبل از اینکه لامپ هدلایت‌های تکنولوژی نوری اونها پیشرفت کنه) این لامپ‌ها از گاز زنون برای تأمین نور استفاده می‌کنند و روشنایی بسیار بالایی را ارائه می‌دهند. لامپ‌های زنون از مصرف انرژی کمتری نسبت به لامپ‌های هالوژن برخوردار بوده و عمر مفیدی دارند. . 

هدلایت چیست و چه کاربردی دارد؟ 

هدلایت در لغت به معنی چراغ‌های جلو می‌باشد، اما در کشور ایران به باتوجه به دانش هر شخص منظور از هدلایت یا (LED) ال‌ای دی هدلایت، همان نوعی لامپ بکار رفته در چراغ‌های جلو خودرو یا پرژکتور زیر سپر ماشین می‌باشد.

ساختار هدلایت چگونه است؟ 

هدلایت ماشینلامپ هدلایت ال‌ای دی LED از اجزای بسیار مختلفی ساخته شده است و از یک بدنه‌ی آلومینیومی و برخی پلاستیکی، چیپ‌های مختلف نوری (دو یا چهار طرف)، درایور هوشمند (البته در برخی وجو ندارد) و یک فن برای کنترل و کاهش دما در قسمت انتهایی آن‌ها ساخته و قرار گرفته اند.

انواع چیپ هدلایت های خودرو

چیپ های به کار رفته (منبع نوری ) هدلایت ها نیز با توجه به سال و پیشرفت روز افزونه در لوازم خودرو با یکدیگر متفاوت می باشند. چیپ هدلایت با توجه به  نیاز کاربر، بودجه، کد پایه لامپ ماشین و … بستگی دارد. به طور کلی انواع چیپ های هدلایت شامل CSP، SMD و COB می شود.

چیپ هدلایت خودرو

  • چیپ های هدلایت از نوع CSP: این نوع چیپ ها در کاسه چراغ های خودروهای بروز و جدید شرکت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. خروجی این هدلایت ها متناسب با استانداردهای جهانی است و به دلیل کوچکتر بودن لامپ و فوکوس متمرکز بسیار خوب آن، قیمت بالاتری نسبت به بقیه نوع هدلایت ها با چیپ های معمولی دارد.
  • چیپ های هدلایت از نوع COB: این مدل چیپ هدلایت (دیود نوری) که جزو اولین چیپ های قرار گرفته بر روی هدلایت ها نیز بودند بیشترین مصرف در منبع نور را دارد و در کاسه چراغ نور را پخش  میکنند. (متمرکز عمل نمی کنند اما برای برخی از کاسه چراغ ها قدیمی مناسب هستند) قیمت ارزان تر و فوکوس نیمه متوسط آن از ویژگی های این نوع چیپ می باشد.

در مجموع هدلایت ها با چیپ های جدید CSP برای انواع کاسه چراغ لنز دار و بدون لنز می تواند گزینه مناسب تر و ایده ال تری باشد.

انواع سیستم خنک کنندگی در هدلایت های ماشین

هدلایت های خودرو برای خنک نگه داشتن خود دارای 3 دسته لامپ هدلایت دارای فن و  و بدون فن یا FANLESS و رشته کابل مسی ( هدلایت های ابریشمی) تقسیم می شوند. مدل فن دار این هدلایت ها شامل فن و هیت سینک، خمیر سیلیکونی، فن توربینی، فن کناری یا SIDE COOLING و فن ترکیبی یا هیبرید می شود.

همین طور که مشخص است ۹۰ درصد لامپ‌های هدلایت موجود در بازار ایران از نوع فن دار هستند. 
در این نوع لامپ‌ها گرمای تولید شده توسط تراشه‌های نوری (چیپ‌ها نوری) از طریق بدنه آلومینیومی یا مسی (لوله‌های مسی در برخی از هدلایت قرار گرفته است) به انتهای هدلایت که فن است منتقل می‌شود. در اینجا عملکرد اصلی درایور هوشمند فن لامپ هدلایت مشخص می‌شود. در زمانی که گرمایی تولید می‌شوند درایور هدلایت با دستور افزایش سرعت فن و کاهش ولت برقی به خنک شدن سریع چیپ‌ها کمک میکند. 

تعداد اضلاع نوردهی و قرار گیری آن (چیپ های دو طرفه و چهار طرفه)

می توان گفت به صورت کلی هدلایت های دسته های لامپ 2 طرفه ، 4 طرفه و حتی 8 طرفه در بازار ایران یافت می شوند. هرچقدر تعداد اضلاع آن بیشتر و گسترده تر باشد، ناحیه پخش نور آن نیز بیشتر است.پخش نور بیشتر به فکر بله گزینه مناسب است و همه بر این تصور هستند که تعداد چیپ بیشتر ، نور بیشتری هم به شما می دهد اما باید توجه کنید که این باور کاملا غلط است و این پخش نور زیاد در کاسه چراغ باعث عدم تنظیم نور چراغ شما خواهد شد.

نحوی قرار گیری صحیح چیپ هدلایت های دو طرفه در تصویر زیر را مشاهده می کنید.

چیپ هدلایتبرخی از لامپ های ال ای دی دارای دو چیپ نوری در هر طرف هستند و دو چیپ نوری دیگر نیست در بالای انها در هر طرف قرار میگیرد که یکی کمی بالاتر از دیگری قرار دارد. به این چراغ های دو کنتاکت می گویند و هر دو دیود(چیپ)  نور پایین و بالا بر روی یک لامپ LED قرار می گیرند.

طول عمر هدلایت ها چقدر است؟

لامپ هدلایت‌های ماشین در بهترین شرایط ۱۰ الی ۲۰ هزار ساعت بستگی به رعایت موارد مختلف عمر می‌کنند. این هدلایت‌ها داری گواهی ضد آب IP65 , IP68 هستند و با خیس شدن و حتی پاشش اب طول عمر آن‌ها کاهش نمی‌یابد. همچنین قرار گرفتن این لامپ هدلایت‌ها در رطوبت بالا، دمای نامناسب هوا و گرما، سیم کشی ناصحیح خودرو و …. در طول عمر این هدلایت تاثیر گذار خواهد بود. 

پایه هدلایت خودرو و انواع آن

پایه‌های هدلایت خودرو یا هم کد پایه در واقع بخشی مهمی است که هدلایت به صورت مستقیم به آن وصل می‌شود و یا به عبارتی سوکت اتصال برق خودرو به لامپ‌های هدلایت از طریق هم پایه‌های صورت میگیرد. همان طور که گفته شد از پایه هدلایت با عناون سوکت هدلایت نیز یاد می‌شود. توجه داشته باشید که در هر خودرو سوکت اتصال ممکن است با توجه به برق آن و مختص بودن آن متفاوت باشد و حتی این مورد در رابطه با نور پایین و نور بالا نیز صدق می‌کند. 

برای اینکه از نوع پایه هدلایت در ماشین خود اطلاع پیدا کنید و همچنین هدلایت متناسب با آن را انتخاب کنید می‌توان از دفترچه راهنمای خودروی خود و یا اطلاعات موجود در وب‌سایت‌هایی همچون ونو پارت و سازنده خودرو بهره ببرید. علاوه بر این، معمولاً با جداسازی لامپ‌های قبلی و چک کردن لامپ‌های فابریکی بر روی خودرو می‌توان به پایه موجود پی برد که احتمالاً از نوع دو خار، سه خار و… است. 

جدیدترین فناوری در چراغ های جلو و هدلایت LED

شرکت خودروسازی معروف آئودی، چراغ‌های ال‌ای‌دی جدیدی ساخته است که می‌تواند زمانی که وسایل نقلیه دیگر در جاده هستند را تشخیص دهد و برای کاهش تابش خیره کننده خطرناک، چراغ‌های خود را کم‌نور کند. این فناوری جدید ماتریس ال ای دی نام دارد.

بهترین هدلایت ماشین در ونو پارت

وب سایت ونو پارت با سال‌ها تجربه در ارائه انواع لوازم تریینات خودرو نورپردازی آن در ایران توانسته است به بهترین نحو پاسخگوی نیاز کاربران گرامی باشد. رضایتمندی همراهان برای این مجموعه مهمترین اصل است، بنابراین تمرکز و خوشبختانه افزایش رضایت کاربران یکی از معیارهای کلیدی این شرکت است. 

انواع هدلایت‌هایی که در این شرکت عرضه می‌شوند از جدیدترین تکنولوژی سال ساخت و برند های استاندارد روز دنیا در حوزه نور و روشنایی برخوردار هستند. این محصولات عمر مفید فوق‌العاده بالایی دارند که از برترین انها برند کانپکس و لامپ هایی همچون لامپ هدلایت M8 سری 2024 برند کانپکس و هدلایت M8 Pro از برند کانپکس در مجموعه ونوپارت است.

سخن پایانی

محصولات متنوع و مربوط به روشنایی در خودروها دائما در حال تغییر و بهبود هستند. چراغ‌های جلو خودرو یکی از مواردی بسیار مهم است که در سال‌های اخیر به دلیل وجود مزیت‌های مختلف بسیار محبوب شده است. این لامپ‌ها می‌توانند نور منحصر به فردی را به شما ارائه دهند که تا به حال ندیده اید. 
برخلاف تصور قیمت لامپ خودرو بسیار مناسب است. به طوری که هر کاربر می‌تواند با توجه به نیاز خود از این محصولات عالی بهره‌مند شود. نصب چراغ‌های جلو آسان است و نیازی به نگرانی نیست. فروشگاه اینترنتی ونوپارت طیف وسیعی از چراغ‌های جلو را ارائه کرده است بنابراین، به راحتی می‌توانید گزینه مورد نظر را انتخاب کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *