تک کنترل– آخرین اخبار تکنولوژی

اطلاعاتی در مورد کانکتور برق ATX

کانکتور برق ATX

وقتی صحبت از کانکتور برق ATX می شود، ابتدا باید پاور ATX را بشناسیم که وظیفه آن تبدیل منبع تغذیه AC 110-220 ولت به برق DC 5 ولت، 12 ولت و 24 ولت است که در کامپیوتر استفاده می شود. در مقایسه با منبع تغذیه AT، هنگامی که برق ATX قطع می شود، به طور کامل قطع نمی شود، اما جریان نسبتا ضعیفی را حفظ می کند که از آن برای اضافه کردن یک عملکرد مدیریت توان استفاده می کند. از طریق این عملکرد، کاربران می توانند مستقیماً خاموش شدن نرم را از طریق سیستم عامل متوجه شوند و همچنین می توانند مدیریت توان شبکه را درک کنند. شکی نیست که کانکتور برق ATX برای اتصال به مادربرد است. در این مقاله انواع کانکتورها و کاربرد پین رنگ های مختلف معرفی می شود.

  1. هر کانکتور برای چیست؟

شش نوع کانکتور مشترک وجود دارد. به عنوان مثال تصویر زیر را در نظر بگیرید:

کانکتور برق ATX
  • کانکتور برق اصلی: تغذیه مادربرد (20+4 پین)
  • کانکتور برق سری ATA: هارد دیسک های برق و درایوهای نوری (15 پین، 5 سیم)
  • کانکتور برق CPU: تغذیه پردازنده (4 پین، 8 پین)
  • کانکتور برق GPU: تغذیه GPU (6 پین، 8 پین)
  • کانکتور برق پورت D بزرگ: برق دستگاه های IDE قدیمی، مانند هارد دیسک و درایو نوری کانکتور IDE
  • مانیتور دور فن: تغذیه فن ، نظارت و کنترل سرعت فن CPU
  1. پین رنگ های مختلف روی کانکتور برای چیست؟

9 نوع رنگ بر روی کانکتور مطابق تصویر زیر وجود دارد و عملکردهای متفاوتی دارند.

کانکتور برق ATX
  1. نارنجی (+3.3V): قدرت memory را تامین می کند. ولتاژ مورد نیاز مستقیم است، خروجی پایدار است، ضریب ریپل کوچک است و جریان خروجی زیاد است که به بیش از 20 آمپر نیاز دارد.
  2. آبی (-12V): سطح قضاوت منطقی را برای سری پورت ها فراهم می کند. جریان مورد نیاز کم است، معمولا کمتر از 1 آمپر.
  3. مشکی (0V): این سیم یک سیم ارت است و سایر خطوط برق باید به همراه آن برای تامین برق کامپیوتر استفاده شوند.

نکته: منبع تغذیه ATX به چند قسمت تقسیم می شود، هر قسمت باید یک سیم ارت داشته باشد. اگر چند قسمت از یک سیم ارت مشترک استفاده کنند، بازده کاری آن بسیار کاهش می یابد. بنابراین، در مجموع 8 سیم ارت وجود دارد.

  1. قرمز (5V): ولتاژ کاری ارائه شده به CPU، PCI، AGP، ISA و سایر مدارهای مجتمع منبع تغذیه اصلی در کامپیوتر است. کیفیت منبع تغذیه آن ارتباط مستقیمی با پایداری سیستم کامپیوتری دارد.
  2. سبز (PS_ON): از طریق برق کنترل سطح الکتریکی روشن است. هنگامی که سطح سیگنال پورت بیشتر از 1.8 ولت باشد، برق اصلی خاموش است. اگر سطح سیگنال کمتر از 1.8 ولت باشد، منبع تغذیه اصلی روشن است. با اتصال کوتاه به زمین، منبع تغذیه را راه اندازی می کند.
  3. خاکستری (PWR_OK): خط نظارت، که نقش بازخورد سیگنال را ایفا می کند.
  4. سفید (-5V): روشی برای قضاوت سطح مدار منطقی ارائه می دهد و ضروری نیست.
  5. بنفش (+5VSB): منبع تغذیه ATX منبع تغذیه + 5 ولت 720 میلی آمپری را از طریق پین 9 به مادربرد می‌رساند که برق WOL (در LAN) و مدار بوت، رابط USB و مدارهای دیگر را تامین می‌کند. (بعد از خاموش شدن برق همچنان تامین می شود)
  6. زرد (+12 ولت): به طور کلی، منبع تغذیه موتور اسپیندل و موتور جستجوی هارد دیسک، درایو نوری و فلاپی درایو را فراهم می کند و سطح سیگنال منطقی مدار ولتاژ کاری و سری پورت ها را برای اسلات ISA فراهم می کند.
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *