تک کنترل– آخرین اخبار تکنولوژی

فواید و آموزش پاور بی آی و هوش تجاری

هوش تجاری یک فرایند مبتنی بر فناوری برای تجزیه و تحلیل داده ها و ارائه اطلاعات عملی است که به مدیران کمک می کند تا تصمیمات تجاری آگاهانه و مبتنی بر دیتا بگیرند. هوش تجاری یا Business Intelligence یعنی «داشتن دانشی فراگیر از همه عواملی که بر سازمان موثر است.» داشتن دانشی عمیق نسبت به همه عوامل مثل مشتریان (جامعه و مخاطبین، ارباب‌رجوع و …) رقبا، محیط اقتصادی، عملیات و فرآیندهای سازمانی (مالی، فروش، تولید، منابع انسانی و…) که تاثیر زیادی بر کیفیت تصمیمات مدیریتی در سازمان می‌گذارد . هوش تجاری،یا به اختصار BI یک فرآیند تکنولوژی محور برای تحلیل داده هاست. این فرآیند در نهایت به مدیران، صاحبان کسب و کار و تمام تصمیم گیرنده‌های اساسی یک کسب و کار، اطلاعاتی عملی می‌دهد. ابزارهای BI برای آنالیز و تحلیل داده‌ها به صورت‌های مختلفی ارائه می‌شود؛ مثلا گزارش، داشبورد، چارت، نقشه، گراف و تمام ابزارهایی که بتوانند اطلاعات و داده‌های خام را در قالب‌های بصری و قابل استفاده به نمایش درآورند.

هوش تجاری (Business Intelligence) یک فرآیند است که با استفاده از تحلیل داده ها و اطلاعات ، اطلاعات مفید و قابل استفاده برای کسب و کار را ایجاد می کند . BI شامل استخراج ، تبدیل و بارگذاری داده ها ، تحلیل داده ها ، گزارش دهی و داشبورد ها است. با استفاده از BI، کاربران قادر به شناسایی الگوها ، روند ها و فرصت هایی هستند که در غیر این صورت به آنها دسترسی نداشتند .

هدف از BI، کمک به تصمیم گیری های بهتر و موثرتر در سازمان ها با استفاده از داده های موجود است . برای دستیابی به این هدف ، BI شامل چندین فرآیند است . با استفاده از هوش تجاری ، داده‌های مختلفی که از منابع مختلف مانند پایگاه داده ‌ها ، فایل‌ های اکسل و دیگر منابع جمع آوری شده‌اند ، تحلیل می ‌شوند و در نتیجه گزارش‌ها ، داشبورد ها و تحلیل‌هایی برای مدیران و تیم ‌های تصمیم‌ گیری ساخته می ‌شود تا بر اساس آن ‌ها تصمیمات بهتری بگیرند .

استفاده از هوش تجاری در سازمان‌ ها باعث بهبود کارایی و بهبود عملکرد آن‌ ها می ‌شود . با این روش ، اطلاعات به راحتی و با سرعت بیشتری جمع‌آوری ، تحلیل و به اشتراک گذاشته می ‌شوند و تصمیم ‌گیری‌های بهتر و برنامه ‌ریزی‌های دقیق ‌تری برای سازمان اتخاذ می ‌شود .

آموزش Power BI مجموعه ای از سرویس ها می باشد که امکان تحلیل اطلاعات کسب و کار را برای کارشناسان این حوزه به راحتی فراهم می کند و به عنوان بهترین پلتفرم برای پیاده سازی سیستم های هوش کسب و کار محسوب می شود. در ابتدا باید گفت که Power BI اولین بار در سال ۲۰۱۳ معرفی شد اما شروع ایده این محصول را می توان از سال ۲۰۱۰ و همراه با ورود افزونه های Power Pivot و Power View دانست که به عنوان یک add-in به Excel 2010 اضافه شد و امکان پردازش میلیون‌ها رکورد را به راحتی و با سرعت بالا فراهم نمود.

Power BI همچنین از Self-service BI پشتیبانی می کند به این معنی که استفاده از آن به سادگی صورت می گیرد و حتی کاربران نهایی نیز می توانند بدون نیاز به واحد IT، خود داشبورد و گزارش ها را طراحی کنند. در عین حال با استفاده از این محصول، کاربران مسلط به تحلیل اطلاعات قادر خواهند بود به انواع مختلف منابع اطلاعاتی متصل شده و داده ها را استخراج کنند و به سادگی داده ها را مدل سازی کرده و داشبورد ها و گزارش های مورد نیاز خود را ایجاد کنند.

از طرفی توسعه دهندگان سیستم های هوش تجاری (BI Developers) نیز می‌توانند از Power BI برای پیاده سازی مدل‌ها و سناریوهای پیچیده در یک سیستم جامع هوش تجاری (Enterprise BI System) بهره گیرند.

یکی از مشکلاتی که کاربران Power BI در زمینه اضافه کردن ویژوال ها دارند ، داشتن ایمیل کاری و ایجاد اکانت پاور بی آی میباشد. در این مقاله از سلسله آموزش های power bi به بررسی جامع و نحوه ایجاد ایمیل و اکانت میپردازیم.

در ابتدا باید بدانیم که منظور از ایمیل کاری چیست ؟ مایکروسافت ایمیلی را میپذرد که برای یک سازمان ، دانشگاه و … باشد. در واقع شما امکان ثبت ایمیل با دامنه هایی همچون Gmail,yahoo,… را ندارید.

خب اگر در سازمانی مشغول به کار نباشیم ، پس به چه صورتی میتوانیم ایمیل کاری داشته باشیم ؟ استفاده از سرویس های ایمیل ایرانی !

سرویس های مختلفی در ایران خدمات ایمیل را ارائه میدهند اما یکی از بهترین ها سرویس “میلفا” میباشد.

هوش تجاری مجموعه‌ای از ابزارها و فناوری‌ها است که برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های بدون ساختار و ارائه بصری آن‌ها در قالب نمودارها و اینفوگرافیک‌ها استفاده می‌شود. نقش آن ارائه بینش های ارزشمند و قابل اجرا برای تسهیل تصمیم گیری بهتر توسط مدیران اجرایی و تصمیم گیرندگان کلیدی است. در ادامه آموزش های هوش تجاری و آموزش پاور بی ای ، به معرفی و کاربردهای این حوزه در امور مختلف سازمانی و کسب و کارهای مختلف میپردازیم.

کاربرد هوش تجاری در تجارت الکترونیک اصطلاح هوش تجاری برای اشاره به داده های مربوط به مشتریان رقبا و عملیات داخلی که برای یک شرکت مفید است، استفاده می شود. هر کسب و کار تجارت الکترونیک می تواند از تجزیه و تحلیل، گزارش ها و داشبوردها برای ارزیابی داده های بازاریابی و فروش خود برای تصمیم گیری بهتر استفاده کند. در واقع، هوش تجاری یک رویکرد جامع برای شرکت های فعال در حوزه تجارت الکترونیک است و می‌تواند به بهبود موقعیت و فروش محصولات در کانال‌های مختلف از جمله فروش،مارکتینگ،عملیات و … کمک کند.

هوش تجاری چه اطلاعاتی را به یک فروشگاه آنلاین می آورد؟

  • بررسی اثربخشی کمپین ها ، به ویژه تبلیغات و سرمایه گذاری
  • بررسی کارایی وب سایت شما ، در صورتی که UI/UX سایت شما صحیح باشد و آنالیز این موضوع که کدام عناصر ممکن است باعث تجربه بد مشتریان شوند.
  • بررسی عملکرد محصول، که مورد توجه ویژه تیم فروش و استراتژی سازمان است. محصولاتی که تعداد سفارش بالا،سود کم،هزینه نگهداری بالا و… دارند باید از یکدیگر جدا و به صورت مجزا مورد بررسی قرار گیرند.
  • · تجزیه و تحلیل ترند بازار برای محصولاتی که مستقیماً روی کتگوری شما تأثیر میگذارند.
  • بخش بندی مشتریان و شناسایی مشتریان جدید بر اساس علایق و خرید آن‌ها، که باعث میشود تا به صورت بهینه تری با آنها در ارتباط باشید.

 

سینا محمدیاری ، تحلیل گر داده , مشاور و مدرس هوش تجاری سازمان ها

آموزش هوش تجاری

آموزشی پیاده سازی هوش تجاری در Power BI به صورت گام به گام و عملی، به همراه آموزش کاربردی و داده های واقعی

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *