تک کنترل– آخرین اخبار تکنولوژی

احتمالا آیفون 17 پرو و 17 پرو مکس از 12 گیگابایت رم بهره‌مند خواهند شد

احتمالاً آیفون 17 پرو و 17 پرو مکس از 12 گیگابایت رم بهره‌مند خواهند شد که این افزایش، کارایی در اجرای چندوظیفه، اجرای بازی و قابلیت‌های هوش مصنوعی روی دستگاه را بهبود می‌بخشد.

اپل سال گذشته آیفون 15 پرو و 15 پرو مکس را با 8 گیگابایت رم معرفی کرد که برای اولین بار از زمان سری آیفون 14، ظرفیت رم را از 6 گیگابایت بالاتر برد. اما با توجه به نیاز بالای پردازش رم برای اجرای هوش مصنوعی روی دستگاه و دیگر قابلیت‌ها، این شرکت چاره‌ای جز ارتقاء رم نخواهد داشت. هرچند، برای کسانی که منتظر عرضه آیفون 16 هستند خبر ناامیدکننده‌ای وجود دارد، چرا که به گفته یک تحلیلگر، رم 12 گیگابایتی برای اولین بار روی آیفون 17 پرو و 17 پرو مکس عرضه خواهد شد.

شاید آیفون 16 اولین گوشی دریافت‌کننده بسته نرم‌افزاری هوش مصنوعی جدید اپل باشد، اما جف پو، تحلیلگر ارشد مؤسسه Haitong International Securities، معتقد است که کاربرانی که به دنبال افزایش رم هستند، باید تا زمان عرضه آیفون 17 پرو و 17 پرو مکس صبر کنند. همانطور که توسط AppleInsider گزارش شده، مدل‌های 2025 می‌توانند شاهد ارتقاء رم از 8 به 12 گیگابایت باشند که این افزایش، موجب بهبودهایی از جمله اجرای روان‌تر چندوظیفه خواهد شد. با افزایش حافظه رم، برنامه‌ها می‌توانند در زمان کم‌اهمیت بودن در رم نگه داشته شوند و بعداً دقیقاً به همان حالتی که کاربر رها کرده بازگردانده شوند.

علاوه بر این، اجرای هوش مصنوعی روی دستگاه به مقدار زیادی رم نیاز دارد و پیش‌بینی شده است که سازندگان گوشی‌های هوشمند اندرویدی برای اجرای راحت مدل‌های بزرگ زبان (LLMs) به صورت محلی، در نهایت باید به صورت پیش فرض از 20 گیگابایت رم استفاده کنند. گزارش شده است که اپل در حال کار بر روی روشی برای اجرای این LLMها با استفاده از حافظه فلش دستگاه به جای رم است. با این حال، به نظر می‌رسد غول تکنولوژی کوپرتینو هنوز هم راه زیادی در پیش دارد، زیرا به نظر می‌رسد آیفون 17 پرو و 17 پرو مکس همچنان از همان ارتقاء 12 گیگابایت رم بهره‌مند خواهند شد.

آیفون 17 پرو و 17

هوش مصنوعی روی دستگاه (On-device AI) برای انجام تریلیون‌ها محاسبه در ثانیه به حجم زیادی از حافظه داخلی با سرعت خواندن و نوشتن بالا نیز نیاز دارد. شاید به همین دلیل است که اپل می‌تواند فناوری فلش NAND چهار سطحی (QLC) را در آیفون 16 معرفی کند، زیرا این فناوری اجازه می‌دهد بیت‌های بیشتری در هر سلول ذخیره شود و در نتیجه فضای ذخیره‌سازی بیشتری در همان سطح به دست آید. با این حال، در حالی که مزیت این فناوری افزایش حافظه داخلی است، اما نقطه ضعف آن دوام کمتر نسبت به فناوری سلول سه سطحی (TLC) یا سلول چند سطحی (MLC) است.

یکی دیگر از مزایای ارتقاء رم به 12 گیگابایت برای آیفون 17 پرو و 17 پرو مکس، بهبود عملکرد بازی است. اپل ثابت کرده است که تراشه A17 Pro در آیفون 15 پرو و 15 پرو مکس می‌تواند بازی‌های AAA را اجرا کند، اما افزایش حافظه رم به این معنی است که توسعه‌دهندگان آزادی بیشتری برای استفاده از بافت‌های با کیفیت بالا در نسخه‌های iOS بازی‌ها خواهند داشت. پیش از این گزارش دادیم که بازی Resident Evil Village، عنوان ترسناک بقای شرکت Capcom در سال 2021، می‌تواند تا 11 گیگابایت از حافظه ویدیویی (VRAM) را روی نسخه 16 گیگابایتی رم یکپارچه آیپد پرو M2 مصرف کند. با این حال، نکته مثبت این است که بازی با حداکثر کیفیت تصویر و رزولوشن 2732 در 2048 اجرا می‌شود که فراتر از محدودیت QHD است.

با توجه به اینکه بدون شک بازی‌ها از نظر بصری خیره‌کننده‌تر می‌شوند، نیاز آن‌ها به حافظه VRAM نیز به شدت افزایش خواهد یافت. با فرض اینکه پیش‌بینی رم 12 گیگابایتی برای آیفون 17 پرو و 17 پرو مکس درست باشد، جای تعجب نخواهد بود که شاهد استقبال گسترده کاربران از این گوشی‌ها باشیم.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *