تک کنترل– آخرین اخبار تکنولوژی

فلاش بک: تاریخچه بلوتوث

تاریخچه بلوتوث

تاریخچه بلوتوث

سال ها طول کشید، اما USB در نهایت جایگزین کانکتورهای اختصاصی عجیب و غریب تلفن های همراه اولیه شد. با این حال، سال‌ها قبل از اینکه USB تبدیل به یک هنجار شود، یک فناوری انتقال داده دیگر می‌خواست همه وسایل الکترونیکی را به هم وصل کند و حتی از سیم هم استفاده نمی‌کرد.

از مادون قرمز تا بلوتوث:

بلوتوث توسط اریکسون در دهه 1990 توسعه یافت. این نام برگرفته از پادشاه دانمارک قرن دهم هارالد «بلوتوث» گورمسون است که دانمارک و نروژ را متحد کرد. لوگوی بلوتوث رونهای ᚼ و ᛒ را که حروف اول هارالد هستند ترکیب می کند.

این نام (که در واقع توسط یک مهندس اینتل پیشنهاد شده بود) نشان دهنده جاه طلبی برای تبدیل شدن به استاندارد یکپارچه برای انواع لوازم الکترونیکی – تلفن، کامپیوتر و لوازم جانبی مختلف است.

در زمانی که کابل های داده (serial یا USB) برای همگام سازی داده ها بین رایانه و PDA شما استفاده می شد، مادون قرمز به عنوان یک گزینه بی سیم در دسترس بود. با این حال، این فناوری نیاز به خط دید داشت، به این معنی که شما باید در طول انتقال داده، دو دستگاه را به سمت یکدیگر هدف قرار دهید.

بلوتوث همه جهته بود، اگرچه در حدود 10 متر (30 فوت) حداکثر کار می کرد، اما واقعا نه مزیت بردی نداشت نه مزیت سرعت ، به طوری که نسخه 1.0 با سرعت 721 کیلوبیت در ثانیه می رفت.

تاریخچه بلوتوث

تاریخچه بلوتوث

این برای موارد استفاده اولیه برنامه ریزی شده کافی بود و بنابراین اولین گوشی مجهز به بلوتوث در سال 2000 رونمایی شد که یک اریکسون، T36 بود. با این حال، این اولین تلفن بلوتوثی نبود که به فروشگاه ها وارد شد (T36 لغو شد).

اریکسون T39 پیشگام این فناوری بود و در سال 2001 عرضه شد. در همان سال IBM لپ تاپ ThinkPad A30 را با اتصال بلوتوث داخلی معرفی کرد. اکنون می توانید تلفن و رایانه خود را به صورت بی سیم همگام سازی (sync) کنید.

اولین لوازم جانبی بلوتوث:

اولین دستگاه بلوتوث یک هدست بی‌سیم بود که در سال 1999 رونمایی شد و برنده جایزه بهترین فناوری در نمایشگاه COMDEX شد. بلافاصله پس از اینکه اولین کیت های ماشین بلوتوث در سال 2001 عرضه شد.

تاریخچه بلوتوث
تاریخچه بلوتوث

تاریخچه بلوتوث

آنها فقط تک گوش بودند، اما هدف مهمی را دنبال کردند؛ کشورهای سراسر جهان از قبل به دنبال ممنوعیت استفاده از تلفن در حین رانندگی بودند. برای مثال، بریتانیا در 1 دسامبر 2003 با جریمه هایی که از 30 پوند شروع می شود، این کار را غیرقانونی اعلام کرد، اما تا 1000 پوند نیز افزایش پیدا کرد.

اولین هدفون استریو در سال 2004 وارد بازار شد. به طرز عجیبی، این یک سال پس از عرضه اولین پخش کننده MP3 دارای بلوتوث به بازار اتفاق افتاد.

Benefone Esc! از سال 1999 اولین گوشی با گیرنده GPS داخلی بود، اما سال ها طول کشید تا این ویژگی استاندارد شود. در سال 2002 سوکت اولین گیرنده GPS مستقل را معرفی کرد که می تواند داده های موقعیت یابی را به یک دستگاه تلفن همراه ارسال کند. قیمت آن 450 دلار است، تقریباً به اندازه یک رایانه شخصی جیبی.

تاریخچه بلوتوث
تاریخچه بلوتوث

تاریخچه بلوتوث

اولین ماوس‌ها، کیبوردها و چاپگرهای بلوتوث نیز در اوایل دهه 2000 عرضه شدند. آن‌ها بیشتر برای رایانه‌هایی مناسب بودند که توانایی‌های بلوتوث را از طریق کارت‌های افزودنی و (به زودی) دانگل‌های USB به دست می‌آوردند.

بلوتوث 2.0 در سال 2005 با EDR (Enhanced Data Rate) رونمایی شد که سرعت انتقال را سه برابر کرد و به 2.1 مگابیت بر ثانیه رساند. این یک ویژگی اختیاری بود و هنوز برای انتقال داده های سنگین بسیار کند بود. استاندارد جدید همچنین برد را تا 30 متر (100 فوت) افزایش داد.

اما افزایش واقعی عملکرد در سال 2009 با بلوتوث 3.0 و HS (High Speed) که به 24 مگابیت در ثانیه دست یافتند. این از یک پیوند بلوتوث برای وصل شدن دو دستگاه استفاده کرد و سپس داده ها را به سخت افزار 802.11 تحویل داد، بنابراین در واقع Wi-Fi بود که کار سنگین را انجام داد.

اما با چیزهایی مانند Wi-Fi Direct در horizon و سرعت هر چه سریعتر شبکه سلولی، بلوتوث کمتر حضورش ضروری می شد.

بلوتوث 4.0، با نام بلوتوث کم انرژی، در سال 2010 آمد اما نامش بلوتوث نبود. این پروژه در نوکیا با نام Wibree شروع شد، اما در نسل بعدی بلوتوث گنجانده شد.

نسخه 4.0 کندتر بود، سرعت آن در حدود 1 مگابیت در ثانیه بود، اما انرژی بسیار کارآمدتری داشت و امکان ساخت لوازم جانبی با باتری را فراهم می کرد (سنسورهای تناسب اندام، دستگاه های مراقبت بهداشتی و غیره را در نظر بگیرید). آن‌ها می‌توانند سال‌ها روی یک باتری سکه‌ای کار کنند.

بلوتوث 4.0 همچنین محدوده عملیاتی را تا 100 متر (330 فوت) افزایش داد و تأخیر معمول را تا حدی کاهش داد. این نسخه همچنین ویژگی Multipoint را معرفی کرد که به هدفون های بلوتوث اجازه می دهد به طور همزمان به دو دستگاه (به عنوان مثال تلفن و لپ تاپ شما) متصل شوند.

نسخه بعدی نسخه 5.0 در سال 2016 بود. حداکثر برد را به طور قابل توجهی بهبود بخشید و به 240 متر (800 فوت) به صورت خطی و بدون مانع و تا 40 متر (130 فوت) در داخل خانه رسید. این به قیمت سرعت داده تمام شد، اما در محدوده های نزدیکتر 5.0 می تواند سرعت نسخه قبلی خود را دو برابر کند (تا 2 مگابیت در ثانیه).

تاریخچه بلوتوث

بلوتوث از همان روزهای اولیه در برنامه های کاربردی خانه های هوشمند استفاده می شد، اما در حال حاضر حتی بیشتر رایج شده است. از لامپ های هوشمند گرفته تا ترازوهای هوشمند؛ نیاز به انرژی کم، برد چشمگیر و توانایی اتصال یکپارچه دو گجت باعث محبوبیت بیشتر از همیشه شده است.

رشد سریع و اتفاقات بعدی:

در سال 2003 بلوتوث با ارسال 1 میلیون دستگاه مجهز به BT در هر هفته بسیار موفق بود. این میزان در سال بعد به 3 میلیون در هفته و سپس در سال 2005 به 5 میلیون افزایش یافت. تا سال 2006 حدود 1 میلیارد دستگاه بلوتوث وجود داشت و تقریباً 10 میلیون دستگاه جدید هر هفته به آنها ملحق می شدند.

تاریخچه بلوتوث

تاریخچه بلوتوث

هنوز هیچ نشانه ای از بلوتوث 6.0 وجود ندارد و یک فناوری بی سیم جدید وجود دارد که در حال افزایش است ؛ بUltra Wide Band یا UWB. این مورد استفاده از انتقال داده با سرعت بالا را پوشش می دهد که بلوتوث سال ها پیش آن را رها کرد و توانایی تشخیص جهت دستگاه متصل را دارد (به هر حال بلوتوث نیز می تواند). در حال حاضر حداقل بلوتوث و UWB به صورت مسالمت آمیز وجود دارند، اما غیر قابل تصور نیست که این دو ممکن است با هم به مشکل بخورند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *