تک کنترل– آخرین اخبار تکنولوژی

فلاش بک: آیفون SE یک مینی پرچمدار واقعی بود و همچنان هم مطرح است

آیفون SE

آیفون SE اصلی اپل کوچکترین آیفونی نبود که تا به حال وجود داشته است، اما کوچکترین آیفون در چند سال اخیر بود؛ مهمتر از آن، کوچکترین آیفونی که هنوز هم موجود است.

اپل اعلام کرد که تمامی گوشی‌هایش که اکنون از iOS 13 استفاده می‌کنند، تا پایان سال می‌توانند به iOS 14 به‌روزرسانی شوند. این شامل SE (که اولین بار با iOS 9 عرضه شد) می شود، اما نه 5s قدیمی که طراحی بر اساس آن انجام شده بود. برای تلفنی که بیش از 6 سال پیش (مارس 2016) عرضه شد، بد نیست.

آیفون SE

طراحی در واقع به سال 2010 و آیفون 4 برمی گردد. یک قاب آلومینیومی با اضلاع مربعی بین دو شیشه قرار گرفته بود. چند سال بعد، آیفون 5 اندازه صفحه نمایش خود را از 3.5 اینچ اصلی به 4.0 افزایش داد، اما همه چیز فراتر از آن تغییر چندانی نکرد.

سپس آیفون 6 در سال 2014 آمد که اندازه صفحه نمایش پایه را به 4.7 اینچ افزایش داد و مدل پلاس را با صفحه نمایش 5.5 اینچی معرفی کرد. بسیاری بلافاصله به سراغ آیفون 6 پلاس رفتند و سال‌ها منتظر بودند تا اپل چیزی نزدیک‌تر به پرچم‌داران اندرویدی به آنها بدهد. با این حال، بسیاری دیگر از این تغییر متنفر بودند و می خواستند به استفاده از یک تلفن کوچک ادامه دهند.

آیفون SE

به همین دلیل است که آیفون SE غافلگیرکننده بود – در اوایل سال 2016 عرضه شد، بدنه آن 2013 گوشی 5s و مغز آن 2015 گوشی 6s بود. اپل بخش‌های دیگر را نیز با هم ترکیب و تطبیق داد، مانند استفاده از سیستم قدیمی‌تر Touch ID و نادیده گرفتن Force Touch (این قبل از اینکه ایده را کنار بگذارد بود).

و نسبتا ارزان بود – 400 دلار برای نسخه با 16 گیگابایت حافظه. این قیمت برای تلفنی با چیپست Apple A9، سریع‌ترین چیپست موبایل در آن زمان، دسترسی به اکوسیستم برنامه‌های پررونق و یک دوربین عالی، بسیار عالی بود. حتی بهتر از آن، اپل در سال 2017 فضای ذخیره سازی (32 گیگابایت و 128 گیگابایت) را دو برابر کرد و قیمت ها را ثابت نگه داشت.

همچنین این آخرین آیفونی بود که جک هدفون 3.5 میلی متری داشت. آیفون 7 آن را رها کرد، ظاهراً برای اینکه فضا را برای Taptic Engine آزاد کند. با این حال، اگر یک SE و یک 7 را در دستان خود بگیرید و به تفاوت اندازه توجه کنید، واقعاً این توضیح را زیر سوال می برید – چگونه می توان جا برای جک 3.5 میلی متری در SE کوچک وجود داشت، اما ناگهان بسیار بزرگتر شد!

آیفون SE

با گذشت زمان متوجه شدیم که iPhone SE واقعا چقدر عالی بود. چه تعداد اندروید از سال 2016 نسخه 2020 سیستم عامل (اندروید 10) را دریافت خواهند کرد؟ قیمت چند تا از آن ها 400 دلار است؟

بعد ها اپل جانشینی برای SE معرفی کرد. با این حال، مدل جدید بر اساس طراحی آیفون 6 ساخته شده و دارای صفحه نمایش 4.7 اینچی است – حتی با حاشیه های درشت خود، کوچکتر از اکثر گوشی های هوشمند موجود در بازار (از جمله آیفون های دیگر) است، اما به اندازه SE اصلی کوچکتر نیست.

آیفون SE

بار دیگر از 400 دلار شروع می شود و با سریع ترین چیپست موبایل موجود امروزی عرضه می شود.

نسخه 2020 نسبت به آیفون SE اصلی در زمان خود قدیمی تر به نظر می رسد. یک صفحه نمایش 16:9 با قاب های ضخیم بالا و پایین (پایینی حتی یک دکمه دارد) و به خصوص دوربین تکی در پشت که احساس قدیمی بودن می دهد (و جای تعجب نیست که آیفون 6 طراحی 2014 است).

آیفون SE

دوربین 12 مگاپیکسلی در SE اصلی برای دوران خود بسیار خوب بود. سنسور ممکن است قدیمی بوده باشد، اما چیپست سریعتر ویژگی های جدیدی مانند Live Photos را فعال می کند که 5s و دوربین 8 مگاپیکسلی از آن پشتیبانی نمی کنند. بهتر از آن، می‌توانست ویدیوی 4K ضبط کند، چیزی که حتی آیفون 6 هم قدرت آن را نداشت. برای ویدیوهای اسلوموشن که با رزولوشن 1080p با سرعت 120 فریم بر ثانیه گرفته شده اند، همین کار را انجام می دهند.

باتری 1624 میلی آمپر ساعتی کوچک بود، اما با رتبه استقامت 73 ساعت در تست ها، SE با افتخار از پس خود بر آمد. صفحه نمایش، همان طور که کوچک بود، واضح، روشن، کنتراست بالا و نمایش رنگ بسیار دقیقی داشت.

آیفون SE

آیفون SE یک گوشی کم ارزش نبود، یک گوشی کوچک بود. این را نمی توان در مورد اکثر گوشی های هوشمند کوچک دیگر موجود در بازار گفت. نه اینکه چیزی به این کوچکی وجود داشته باشد – آیفون SE جدید با صفحه نمایش 4.7 اینچی خود به همان اندازه نزدیک است. حتی سونی گوشی های کامپکت را کنار گذاشت و اکسپریا 5 در مقایسه با SE نسبتاً بزرگ است.

اگرچه آیفون 5s با قطعات جدیدتر به روز شده بود، اما آیفون SE اصلی کاملاً منحصر به فرد است. و علیرغم سن آن، هنوز هم قابل استفاده است. شاید نه به عنوان تلفنی که امروز از آن استفاده می‌کنید (اگرچه برخی هنوز هم از آن استفاده می‌کنند و از رها کردن آن امتناع می‌ورزند)، بلکه به عنوان چیزی برای گوشی‌های دیگر که آرزوی آن را دارند، اندازه کوچک آن مانع از تجربه عالی آن نشد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *