تک کنترل– آخرین اخبار تکنولوژی

تاثیر تبلت ها بر عادات خواندن کتاب

به‌ دلیل گسترش فناوری و استفاده طیف وسیعی از افراد جوامع مختلف از دستگاه‌های دیجیتالی مانند موبایل و تبلت، کتاب‌خوانی که یک ضرورت برای رشد و پیشرفت جامعه محسوب می‌شود با چالش مواجه شده است.

عدم تمایل افراد به خرید کتاب‌ کاغذی یا به‌اصطلاح چاپی و مضراتی که این موضوع به‌دنبال داشت و ازطرف‌دیگر استفاده مرتب از وسایل دیجیتالی، باعث تولید کتاب‌های الکترونیکی شد. این محصولات نوعی انقلاب در فرهنگ و عادات مطالعه به ‌وجود آوردند. در ادامه این مبحث را به ‌طور کامل بررسی می‌کنیم.

عادات مطالعه از گذشته تا کنون

در گذشته‌های خیلی دور و پیش ‌از اختراع دستگاه چاپ، افراد به‌سختی می‌توانستند به‌ کتاب‌های دست‌نویس دسترسی داشته باشند. بااین‌حال نویسندگان بزرگ و افرادی که به مطالعه علاقه داشتند همواره به‌گونه‌ای کتاب‌های مورد نظر خود را تهیه می‌کردند با اینکه مسیر سختی پیش رو داشتند.

بسیاری از کتاب‌ها، دست‌نویس‌ها و طومارهایی که در گذاشته کتابت می‌شد به‌دلایلی مانند عدم محافظت اصولی، جنگ یا بلاهای طبیعی از بین می‌رفتند و این موضوع مسیر سختی را پیش روی علاقه‌مندان به تحقیق و مطالعه قرار می‌داد.

گوتنبرگ در قرن پانزدهم اختراعی بسیار کاربردی عرضه کرد که آن را با نام دستگاه چاپ می‌شناسیم. با کمک این دستگاه نحوه تکثیر کتاب‌ها تغییر کرد و این موضوع باعث عرضه تعداد بیشتری کتاب در بین اقشار مختلف شد.

دسترسی راحت‌تر افراد به کتاب‌های چاپی و عرضه آن‌ها در تیراژی بالاتر باعث ایجاد تغییرات بسیاری در نحوه مطالعه افراد شد. به‌گونه‌ای که در جوامع مدرن سرانه مطالعه تا حد زیادی افزایش پیدا کرد.

انقلاب در کتاب‌خوانی تنها به تولید دستگاه چاپ منتهی نمی‌شود بلکه تولید انواع دستگاه‌های دیجیتال نیز روی عادات مطالعه تاثیر گذاشت. در واقع ظهور این تکنولوژی و وجود برنامه‌های سرگرم‌کننده ابتدا افراد را از کتاب‌ها دور کرد و سرانه مطالعه را کاهش داد.

با توجه به اینکه مطالعه در موفقیت افراد و به ‌طبع آن پیشرفت جامعه تاثیر بسیاری دارد، کتاب‌های الکترونیکی به ‌وجود آمدند. این کتاب‌ها در هر مکان و شرایطی در دسترس هستند و شرایط مطالعه را آسان‌تر می‌کنند.

آیا تبلت روی عادات مطالعه تاثیر می گذارد؟

در این ‌خصوص باید گفت پیشرفت تکنولوژی همواره بخش‌های مختلف زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده و لازم است با این تغییرات آشنا شویم. یکی از مهم‌ترین عادات ما که با گسترش دستگاه‌های دیجیتالی و به‌خصوص تبلت‌ها تغییر کرد روش مطالعه و چگونی خواندن بود.

گسترش گوشی موبایل و لپ‌تاپ‌ها در ابتدا افراد زیادی را از مطالعه دور کرد. به همین دلیل تبلت‌هایی تولید شد که علاوه ‌بر امکانات موبایل با بهره‌مندی از صفحه‌ای بزرگ‌تر شرایط مطالعه را برای افراد آسان‌تر کردند.

از طرف‌ دیگر گسترش تولید کتاب‌های الکترونیکی و همچنین نرم‌افزارها یا سایت‌هایی که این کتاب‌ها را با قیمتی مناسب عرضه می‌کردند شرایط را برای خرید آن‌ها و افزایش میزان مطالعه آسا‌ن‌تر کرد.

در این‌ رابطه همچنین باید گفت تبلت دستگاهی است که می‌توان اطلاعات مختلفی روی آن ذخیره کرد. این دستگاه صفحه‌ای بزرگ‌تر از موبایل دارد و شرایط را برای مطالعه آسان می‌کند. پس ‌از جهات مختلف کاربردی است.

تبلت‌ در مدل‌های مختلف تولید می‌شود که هرکدام کاربرد خاصی دارند. به همین دلیل باید راهنمای خرید تبلت را مطالعه کنید تا با توجه به نیاز خود مناسب‌ترین مدل این دستگاه دیجیتالی را بخرید.

مزایای استفاده از تبلت برای مطالعه

تبلت‌ها از مدرن‌ترین فناوری‌ها محسوب می‌شوند که زمینه را برای مطالعه‌ای آسان فراهم می‌کنند. این دستگاه دیجیتالی همواره در دسترس است و ازاین‌رو مزایای زیادی دارد. در ادامه برخی از این مزیت‌ها را بررسی می‌کنیم:

دسترسی آسان به کتاب ها با کمک تبلت

تبلت نیز مانند موبایل دستگاهی است که می‌توان آن را همواره در کنار خود داشت. اگر قصد مسافرت دارید، اما به ‌همراه داشتن چندین کتاب که در اوقات بیکاری آن‌ها را مطالعه کنید برای شما دشوار است، می‌توانید تنها یک تبلت که در آن کتاب‌های مختلفی وجود دارد همراه خود ببرید.

جابه‌جایی این دستگاه دیجیتالی مانند حمل کتاب سخت نیست و ازاین‌رو گزینه بسیار خوبی برای مسافرت یا استفاده در وسایل نقلیه به ‌شمار می‌آید. این دستگاه باعث دسترسی آسان به کتاب‌ها و افزایش سرانه مطالعه می‌شود.

دسترسی به کتابخانه های الکترونیکی با کمک تبلت

کتابخانه‌های فیزیکی همواره با محدودیت در منابع همراه هستند. این ‌درحالی است که با کمک تبلت می‌توانید به کتابخانه‌های الکترونیکی بسیاری دسترسی داشته باشید یا با کمی جست‌وجو در این اینترنت مقاله موردنظر خود را پیدا کنید.

قیمت مناسب کتاب های الکترونیکی در تبلت

نسخه الکترونیکی هر کتاب نسبت به نسخه چاپی آن از قیمت کم‌تری برخوردار است. این موضوع باعث می‌شود افراد با صرف هزینه کم‌تر به کتاب‌های بیشتری دسترسی داشته باشند و ازاین‌رو سرانه مطالعه در جامعه افزایش پیدا کند.

معایب تبلت در عادات مطالعه

تبلت نیز مانند دیگر محصولات دیجیتالی در کنار مزایا ممکن است با معایبی همراه باشد و باعث بروز مشکل در عادات مطالعه شود. در واقع افراد می‌توانند علاوه ‌بر کتاب‌های الکترونیکی برنامه‌های کاربردی و شبکه‌های اجتماعی نیز روی تبلت نصب کنند.گاهی این برنامه‌ها خود را سرگرم‌کننده‌تر از کتاب نشان می‌دهند.

برخی افراد کنترلی روی نحوه استفاده از تبلت ندارند و به ‌جای مطالعه ممکن است سراغ استفاده از شبکه‌های مجازی بروند یا حتی از فضای اینترنت استفاده نادرست داشته باشند. در این شرایط تبلت نه‌تنها کمکی به بهتر شدن عادات خواندن نمی‌کند بلکه باعث دوری از این فضا خواهد شد که آثار نامطلوبی در جامعه به‌همراه دارد.

جمع‌بندی

تبلت‌ها به ‌وجود آمدند تا افراد بتوانند در صفحه‌ای بزرگ‌تر از موبایل به‌راحتی کتاب الکترونیکی موردنظر خود را با مناسب‌ترین قیمت و کم‌ترین دغدغه خریداری کنند. این وسیله در هر محیطی قابل استفاده است و ازاین‌رو باعث افزایش سرانه مطالعه می‌شود. البته نباید از تبلت برای دیدن فیلم یا حضور در شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد.

سوالات متداول

آیا تبلت در عادات مطالعه تاثیر دارد؟

بله؛ تبلت دسترسی آسانی به منابع و کتاب‌های مختلف فراهم می‌کند. ضمن اینکه این دستگاه را می‌توان در هر شرایطی حمل کرد یا کنار خود نگهداشت. ازاین‌رو تبلت باعث افزایش میزان مطالعه در طول روز می‌شود.

استفاده از تبلت برای مطالعه چه مزایایی دارد؟

با کمک تبلت می‌توان در کوتاه‌ترین زمان و صرف کمی وقت، به کتاب‌ها و منابع مختلف در سراسر جهان دسترسی داشت. ضمن اینکه کتاب‌های آنلاین هزینه‌ کم‌تری نسبت به نمونه‌های چاپی دارند.

استفاده از تبلت چه معایبی در عادات مطالعه دارد؟

اگر از تبلت برای فیلم دیدن، حضور در شبکه‌های مجازی و وب‌گردی استفاده کنید به‌تدریج علاقه شما برای مطالعه کم می‌شود و این موضوع تاثیر منفی در مطالعه دارد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *