تک کنترل– آخرین اخبار تکنولوژی

ارزیابی آب وهوای یک سیاره بیگانه برای اولیین بار

سیاره بیگانه

ارزیابی آب وهوای یک سیاره بیگانه برای اولیین بار

ستاره‌شناسان براي نخستين بار توانسته‌اند آب‌وهواي يک سياره بيگانه کمي بزرگتر از زمين را ارزيابي کنند.اين ابرزمين 55 Cancri e نام داشته و در فاصله 40 سال نوري از منظومه شمسي قرار دارد.

تحقيق که در مجله Nature منتشر شده، نقشه دماي اين سياره فراخورشيدي را با جزئيات ارائه کرده و حتي نشان مي‌دهد که اين جهان بيگانه که چند سال پيش کشف شده بود، ممکن است از جريانات گدازه بر روي سطح برخوردار باشد.

اين سياره در فاصله بسيار نزديکي از ستاره ميزبان خود گردش کرده و مدار آن تنها 0.73 روز است، به اين معني که تنها در طول يک روز زميني مي‌تواند مدارش را کامل کند.


محققان از داده‌هاي تلسکوپ فضايي اسپيتزر براي کنار هم قرار دادن نقشه شيب دماي 55 Cancri e استفاده کردند و نشان دادند که اين سياره از يک سمت روز بسيار داغ که هميشه به سمت ستاره ميزبان بوده و از يک سمت شب سردتر برخوردار است.

اين سياره مانند ماه در قفل گرانش سياره خود موسوم به 55 Cancri قرار داشته، از اين رو هميشه يک سوي آن به سمت ستاره‌اش است.

سياره فراخورشيدي 55 Cancri e از شعاع 1.9 برابر زمين برخوردار بوده و تراکم آن بيشتر از زمين است.

دماي سمت شب اين سياره حدود 1027 درجه سلسيوس بوده و دماي سمت روز آن 2427 درجه است که دليل آن نزديکي بيش از اندازه به ستاره ميزبان است.

دانشمندان دريافتند که داغترين نقطه اين جهان حدود 40 درجه از سمتي که قرار بود باشد، به سمت شرق حرکت کرده است، به اين معني که نوعي فرآيند بايد عامل حرکت حرارت از يک نقطه سياره به نقطه ديگر باشد.

تحقيق جديد نشان داد که اين فرآيند ممکن است جريانات گدازه‌اي بر روي سطح اين سياره باشد که سنگهاي داغ و مذاب را از يک بخش آن به جاي ديگر منتقل مي‌کند.

به گفته محققان، امکان دارد نوعي جو در بخش روز سياره مسؤول انتقال حرارت از يک بخش سياره به بخش ديگر آن توسط باد باشد؛ اما اين جو بسيار متفاوت از نوع زميني آن است. براي مقايسه اگر دانشمندان با استفاده از روشهايي که براي بررسي سياره 55 Cancri e استفاده کرده‌اند، از راه دور به زمين نگاه مي‌کردند يک جهان بدون تنوع آنچناني مي‌ديدند.

اين امر از آن جهت است که جو زمين دما را در اطراف سياره بطور 24 ساعته چرخانده و همچنين سياره ما در فاصله بيشتري از خورشيد نسبت به 55 Cancri e به ستاره ميزبانش قرار دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *