تک کنترل– آخرین اخبار تکنولوژی

تلاش 60 ساله برای کشف راز هستی

کشف راز هستی

تلاش 60 ساله برای کشف راز هستی

ﮐﻬﮑﺸﺎﻧﻬﺎ، ﺳﯿﺎﺭﺍﺕ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﭼﻄﻮﺭ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﻧﺪ؟
ﺳﻮﺍﻻﺗﯽ ﮐﻪ ﭘﺎسخش ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﺮ ﮐﺴﯽ ﺟﺎﻟﺐ ﺑﺎﺷﺪ.
ﮔﺮﻭﻫﯽ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪ ﺩﺭ ﮊﻧﻮ ﺳﻮﺋﯿﺲ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺟﺪﯼ ﻭ ﻋﻠﻤﯽ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﭘﺎﺳﺦ ﺍﯾﻦ ﺳﻮﺍﻻﺕ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﯾﻦ ﺁﺯﻣﺎﯾشگاه ﺯﻣﯿﻦ ﺭﺍ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺍﻧﺪ.
سرن (CERN) بزرگترین مجموعه آزمایشگاهی دنیا در زمینه فیزیک ذرات بنیادی و فیزیک هسته ایی است.
این مجموعه عظیم و منحصر بفرد در حاشیه شهر ژنو سوئیس در شهر میرین و در مرز مشترک فرانسه و سوئیس واقع شده است.


سرن در 29 سپتامبر سال 1954 میلادی توسط سازمان اروپایی تحقیقات هسته ای شکل گرفته و در طی این مدت نزدیک به 67 سال توانسته نقش بسیار موثری در رشد و توسعه علم فیزیک داشته باشد. تحقیقات و آزمایشها و پژوهشهای انجام شده در این مرکز و کسب جوایز متعدد توسط دانشمندان و پژوهشگران فعال این مرکز معتبر علمی دنیا (از جمله 6 جایزه نوبل) خود نشان از اهمیت سرن در عرصه تبادلات علمی دنیا دارد.
دولت سوئیس بعنوان پایه گذار اصلی سرن (به همراه 11 کشور اروپائی دیگر) در پنجاهمین سال تاسیس سرن و بعنوان هدیه، مرکزى به نام «جهان علم و نوآورى» را که یک مرکز شبکه ایى جدید و نیز مکانى براى بازدید علاقه مندان است، به این سازمان اهدا کرد.
در این مرکز تحقیقات فیزیک هسته ای و ذرات بنیادی که مهمترین هدف آن کشف رازهاى مبداء جهان تعریف شده است هم اینک بیش از 3000 فیزیکدان و مهندس بعنوان کارکنان مقیم در زمینه های مختلف نظری و آزمایشگاهی مشغول بکار هستند.

در سرن همچنین بیش از 6500 دانشمند از 500 دانشگاه از 80 کشور دنیا بصورت بازدیدهای کوتاه مدت به سرن می آیند که خود نشان از همکاری بزرگ و بی نظیر علمی دانشمندان و پژوهشگران عرصه علمی جهان دارد. به گفته «چارلز کلایبر» وزیر علوم و پژوهش هاى سوئیس، در50 سال گذشته سازمان اروپایى تحقیقات هسته اى کانون همایش و ملاقات دانشمندان مختلف جهان با ریشه هایى از تمامى ملت ها، فرهنگ ها، مذاهب و اقوام بوده است. کلایبر در مراسم جشن پنجاهمین سالگرد تاسیس «سرن» گفت: در این مرکز مناقشات و دشمنى هاى سیاسى به هیچ وجه راه ندارد و حکم فرمایى همین روحیه باعث شده است این سازمان بتواند در چگونگى شکل گیرى تفکر انسان نسبت به طبیعت و آغاز جهان کمک هاى قابل ملاحظه ایى داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *