تک کنترل– آخرین اخبار تکنولوژی

‍ ما هر ثانیه صدها سیگنال اسرارآمیز با منشأ ناشناخته از فضا دریافت می‌کنیم

سیگنال اسرارآمیز

‍ ما هر ثانیه صدها سیگنال اسرارآمیز با منشأ ناشناخته از فضا دریافت می‌کنیم

فوران‌های رادیویی سریع (FRB)، پالس‌های بسیار پر انرژی هستند که مکررا از نقطه‌ای نامشخص از اعماق فضا به زمین می‌آیند. ستاره‌شناسان عقیده دارند که این سیگنال‌های مرموز هر ثانیه منتشر می‌شوند، اما تا به‌حال تنها ۳۰ منبع شناسایی شده‌اند. فوران‌های رادیویی سریع موقتا – تنها برای مدت بسیار کوتاهی حدود ۱ میلی‌ثانیه – در آسمان ظاهر می‌شوند و سپس ناپدید شده و دوباره هرگز دیده نمی‌شوند. به عقیده ستاره‌شناسان، این سیگنال‌های مرموز از نقطه‌ای بسیار دوردست، گاهی تا میلیاردها سال نوری دورتر به سیاره ما می‌آیند.بااین‌حال، منشأ این فوران‌های عجیب هنوز مشخص نیست، اما هر آنچه موجب تولید چنین پالس‌های پر انرژي می‌شود، باید انرژی بسیار بالایی داشته باشد. درواقع تصور می‌شود که هر کدام از این انفجارها ۲۵ میلیون برابر خورشید انرژی داشته باشند.

یکی از فرضیات دانشمندان این است که فوران‌های رادیویی، از نوعی جرم متراکم مانند سیاهچاله به زمین آمده باشند. برخی دیگر از دانشمندان هم پیشنهاد داده‌اند که ممکن است منبع فوران‌های رادیویی سریع، نوعی ستاره‌ نوترونی به نام مگنتار (مغنااختر) باشد که میدان مغناطیسی بسیار نیرومندی دارد.
فوران‌های رادیویی سریع برای اینکه به زمین برسند، پهنه‌ی گسترده‌ای از فضای لایتناهی را طی می‌کنند و همان‌طور که می‌دانید، فضا کاملا به‌صورت یک خلاء نیست، بلکه ذرات بسیار ریزی وجود دارند که نواحی بین کهکشانی را پر می‌کنند. و آنچه این انفجارهای برق‌آسا را برای دانشمندان به سوژه‌ای هیجان‌انگیز بدل کرده دقیقا همین است. این سیگنال‌های مرموز با ظاهر یا ساختار خود می‌توانند به دانشمندان نشان دهند که در راه خود از اعماق فضا به اینجا، از چه مقدار از این مواد عبور کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *