تک کنترل– آخرین اخبار تکنولوژی

پردازنده های M3، M3 Pro و M3 Max اپل رونمایی شد

پردازنده های M3، M3 Pro و M3 Max اپل

پردازنده های M3، M3 Pro و M3 Max اپل

این اولین بار است که اپل نه یک، نه دو، بلکه در مجموع سه چیپست را در رویداد “Scary Fast” خود در 30 اکتبر معرفی می کند که M3، M3 Pro و M3 Max آخرین ستاره های این نمایشگاه هستند. هر سه تراشه با معماری پیشرفته 3 نانومتری تولید انبوه شده‌اند و اولین خانواده تراشه‌هایی هستند که در فرآیند تولید نسل بعدی ساخته می‌شوند. با این فناوری بهبودیافته، اپل نه تنها می‌تواند هر عضو M3 را با هسته‌های CPU و GPU بالاتر تجهیز کند، بلکه فناوری‌های پیشرفته‌ای را نیز در اختیار آنها قرار می‌دهد، که در اینجا به طور عمیق در مورد آن صحبت خواهیم کرد، بنابراین اجازه دهید شروع کنیم.

همه چیپست‌های M3 از پشتیبانی ری تریسینگ شتاب‌دهنده سخت‌افزاری، سایه‌زنی mesh با شتاب سخت‌افزاری و موارد دیگر برخوردار هستند.

M3، M3 Pro و M3 Max تفاوت‌های مشخصات متفاوتی دارند، اما شباهت‌هایی بین این سه وجود دارد، مانند ری تریسینگ با شتاب سخت‌افزاری همراه با سایه‌زنی mesh با شتاب سخت‌افزاری. یکی دیگر از تغییرات عمده اپل در این تراشه ها این است که GPU ها دارای حافظه لوکال هستند که به صورت پویا توسط سخت افزار تخصیص داده می شود و تنها مقدار دقیق آن برای یک کار خاص مورد نیاز است. در معماری های سنتی، نرم افزار حافظه ای را که پردازنده گرافیکی باید تخصیص دهد، تعیین می کند. M3، M3 Pro و M3 Max اپل نیز از کدک‌های مختلفی مانند H.264، HEVC، ProRes و ProRes RAW و AV1 پشتیبانی می‌کنند.

پردازنده های M3، M3 Pro و M3 Max اپل

با شروع M3، تراشه پایه اپل دارای 25 میلیارد ترانزیستور است که تا 24 گیگابایت از حافظه یکپارچه پشتیبانی می کند. اپل آخرین سیلیکون خود را به یک CPU 8 هسته ای (چهار هسته عملکرد و چهار هسته کارآمد) مانند M1 محدود کرده است، اما این شرکت ادعا می کند که این پیکربندی تا 35 درصد سریعتر از M1 و تا 20 درصد سریعتر از M2 است. پردازنده گرافیکی 10 هسته ای حافظه پنهان پویا را ارائه می دهد و تا 65 درصد سریعتر از M1 و تا 20 درصد سریعتر از M2 است.

با آمدن به M3 Pro، اپل تعداد ترانزیستورها را با پشتیبانی از حداکثر 36 گیگابایت رم یکپارچه به 37 میلیارد افزایش داده است. CPU 12 هسته ای شامل 6 هسته عملکرد و 6 هسته کارآمد است که گفته می شود کل پیکربندی آن 20 درصد سریعتر از M1 Pro است. مانند پردازنده گرافیکی M3، بخش 18 هسته ای M3 Pro از فناوری هایی مانند Dynamic Caching پشتیبانی می کند و تا 40 درصد سریعتر از M1 Pro است اما فقط 10 درصد سریعتر از M2 Pro است.

در آخر ما M3 Max را داریم که دارای 97 میلیارد ترانزیستور است و تا 128 گیگابایت رم یکپارچه را پشتیبانی می کند. CPU 16 هسته ای دارای 12 کارایی و چهار هسته کارآمد است و با سرعت 80 درصدی نسبت به M2 Max و 50 درصدی سریعتر از M2 Max، دستاوردهای خارق العاده ای نسبت به چیپست های نسل قبل دارد. در مورد پردازنده گرافیکی 40 هسته ای، 50 درصد سریعتر از M1 Max و تا 20 درصد سریعتر از M2 Max است.

پردازنده های M3، M3 Pro و M3 Max اپل

سری M3 اپل همچنین دارای موتور عصبی سریعتر و کارآمدتر است و غول فناوری ادعا می کند که تا 60 درصد سریعتر از خانواده M1 است. به لطف تولید انبوه هر سه در فرآیند 3 نانومتری، گفته می‌شود که عملکرد به ازای هر وات افزایش می‌یابد. این شرکت تصمیم گرفت یک تراشه 12 هسته ای رایانه شخصی را با هم مقایسه کند و گفت که M3، M3 Pro و M3 Max از 25 درصد انرژی استفاده می کنند در حالی که عملکرد یکسانی را در سمت CPU ارائه می دهند، و در سمت GPU، فقط این چیپست ها هستند. 20 درصد از این نیرو را مصرف کند.

پردازنده های M3، M3 Pro و M3 Max اپل
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *