تک کنترل– آخرین اخبار تکنولوژی

پردازنده‌های سری AMD Ryzen 9000 بر پایه معماری Zen 5 لیست شدند

پردازنده‌های سری AMD Ryzen 9000

پردازنده‌های سری AMD Ryzen 9000 بر پایه معماری Zen 5 در درایورهای جدید چیپ‌ست لیست شدند.

این موضوع توسط کاربری با نام HXL (@9550pro) کشف شد. او پردازنده‌های Ryzen 9000 را در جدیدترین نسخه از درایورهای چیپ‌ست AMD که توسط ایسوس منتشر شده است، پیدا کرد. این درایور با نسخه ۶.۰۳.۱۹.۲۱۷ شناخته می‌شود و به‌روزرسانی بعد از نسخه ۶.۰۲.۰۷.۲۳۰۰ است که ماه گذشته منتشر شد.

بخش اعظم این درایور جدید تقریبا مشابه نسخه قبلی است، اما تغییر اصلی آن اضافه شدن سری «MPMF-۹۰۰۰» است که احتمالا با خط تولید Ryzen 9000 شرکت AMD مطابقت دارد.

با توجه به اینکه درایورهای چیپ‌ست AMD شامل قطعات دسکتاپ و موبایل می‌شوند، تشخیص اینکه این لیست مربوط به قطعات دسکتاپ Zen 5 است یا موبایل، دشوار است. همچنین، شبیه به خانواده‌های دیگر Ryzen، ممکن است در بین مدل‌های Ryzen 9000، پردازنده‌هایی بر پایه معماری‌های قدیمی‌تر Zen نیز وجود داشته باشد، اما به احتمال زیاد این پردازنده‌ها مبتنی بر Zen 5 هستند. جدیدترین نسل از پردازنده‌های Zen 5 که می‌توان انتظار آن را داشت، سری Granite Ridge است که برای پلتفرم‌های دسکتاپ طراحی شده و با مادربوردهای AM5 سازگار خواهد بود.

پردازنده‌های سری AMD Ryzen 9000

همانطور که در به‌روزرسانی‌های اخیر بایوس AGESA برای مادربوردهای AM5 از شرکت ASUS مشاهده می‌شود، تولیدکنندگان مادربورد در حال آماده‌سازی برای پشتیبانی از پردازنده‌های نسل بعد AMD Zen 5 هستند. درایور مدیریت پلتفرم (PMF) جدید نیز می‌تواند نشانه دیگری از خانواده‌ پردازنده‌های دسکتاپ Ryzen “Zen 5” نسل بعد باشد، چرا که این درایور جنبه‌های مختلف تراشه را مدیریت می‌کند.

خانواده پردازنده‌های AMD Ryzen “Zen 5” بار دیگر قرار است به مجموعه‌ای گسترده با طیف وسیعی از زیرمجموعه‌ها تبدیل شود. انتظار می‌رود شاهد مدل‌های Ryzen 9000X/X3D (Granite Rapids)، Ryzen 9055HX (Fire Range)، Ryzen 9050H (Strix Point) و حتی موارد بیشتر تحت عناوین Kraken Point، Sonoma Valley و غیره تنها برای بخش مصرف‌کنندگان باشیم. با در نظر گرفتن این موضوع، می‌توان انتظار داشت که نمایشگاه Computex 2024 شرکت AMD مملو از اعلامیه‌های جدید در رابطه با معماری نسل بعد Zen 5 و خانواده‌های مربوطه آن باشد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *