تک کنترل– آخرین اخبار تکنولوژی

چه زمانی لاستیک خودرو رو عوض کنیم؟ بررسی نکات کامل + ترفندها در لاستیک مارکت

چه زمانی لاستیک خودرو رو عوض کنیم؟ بررسی نکات کامل + ترفندها در لاستیک مارکت

لاستیک‌ها یکی از مهمترین و حیاتی ترین قسمت‌های یک ماشین هستند و باید به صورت ویژه به آن‌ها توجه کرد. به همین دلیل است که کوچکترین نقص در لاستیک‌ها می‌تواند اثرات جبران ناپذیری مانند تصادف داشته باشد.

به نقل از سایت لاستیک مارکت، قطعا اهمیت انتخاب و خرید لاستیک بر هیچکس پوشیده نیست، اما در نظر داشته باشید بهترین لاستیک‌ها هم بعد از صدها کیلومتر مسافتی که طی می‌کنند، دچار آسیب و ساییدگی و فرسایش می‌شوند. بنابراین باید به تعویض لاستیک‌ها در زمان مناسب بسیار دقت کرد.

لاستیک کویر

چگونه متوجه شویم که باید لاستیک ها را تعویض کنیم؟

قطعا مهمترین نکته‌ای که وجود دارد، همین است. یک سری عوامل وجود دارد که اگر آن‌ها برای لاستیک‌های شما رخ دهد، باید در سریع ترین زمان ممکن به فکر تعویض آن‌ها باشید تا دچار اتفاقات ناشی از بی توجهی به این مساله نشوید.

در سطح بازار لاستیک‌های مختلفی از برندهای متفاوت وجود دارد؛ از برندهای ایرانی می‌توان به لاستیک یزدتایر و از نمونه‌های خارجی موفق و پرطرفدار به لاستیک هانکوک اشاره کرد. چیزی که بین همه این برندها یکسان است، عمری است که برای لاستیک توسط کارخانه اعلام شده است. این عدد بین 6 تا 10 سال برای هر لاستیک است؛ البته میزان دقیق عمر یک لاستیک به شرایط، عوامل مختلف و نحوه استفاده از آن بستگی دارد ولی به صورت عادی بهتر است نهایتا 5 تا 6 سال از یک لاستیک استفاده کنید. اما چه عواملی باعث می‌شود زودتر به فکر تعویض لاستیک ها باشیم؟

  • بررسی تاریخ تولید

یکی از اصلی ترین راه‌ها، بررسی تاریخ تولید لاستیک است. تاریخ تولید را با یک عدد 4 رقمی بر روی لاستیک مشخص می‌کنند؛ به این صورت که دو رقم سمت چپ روی لاستیک نشان دهنده هفته تولیدی و دو رقم سمت راست، نشان دهنده سال تولید شده لاستیک است. یعنی اگر روی لاستیک شما عبارت 2015 قرار داشت؛ یعنی این لاستیک در هفته 20 ام سال 2015 تولید شده است و الان که با هم صحبت می‌کنیم حدود 8 سال است که از زمان تولید شدن آن گذشته است.

لاستیک هانکوک

  • ساییدگی آج را در نظر بگیرید

یکی از نکات دیگری که باید در نظر بگیریم، سطح ساییدگی آج است. یک وسیله ای وجود دارد که به آن عمق سنج می گویند؛ شما با این وسیله می توانید عمق لاستیک های خود را اندازه گیری کنید. اگر این عدد به کمتر از 1.66 شده باشد، دیگر زمان تعویض لاستیک است.

همچنین روی هر لاستیک یک نشانگر تعویض وجود دارد که لاستیک‌ها وقتی ساییده می‌شوند، اگر به قسمت نشانگر تعویض برسند، باید لاستیک نو جای آن‌ها بذارید. اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که آیا نوع لاستیک در این باره تاثیرگذار است؟ مثلا اگر لاستیک کویر تایر زیر ماشین باشد، این سطح آج فرقی می‌کند؟ پاسخ خیر است. خرید از برندهای معروف و باکیفیت میتونه تا حد زیادی جلوی ساییدگی بیش از حد رو بگیره ولی در انتها وقتی آج لاستیک دارای عمق کمتر از 1.66 باشد، تعویض لاستیک امری واجبه.

  • قسمت های کناری لاستیک همیشه باید مورد بررسی قرار گیرد

یکی از مهمترین جاهایی که همیشه باید بررسی کنید، قسمت‌های کناری است. به وجود آمدن هرگونه شکاف و بریدگی روی قسمت‌های کناری، نشان دهنده این است که باید لاستیک‌ها را تعویض کنید. گاهی وقتا پیش می‌آید قسمتی از لاستیک نسبت به بقیه جاها دچار برآمدگی می‌شود که این نشانه ضعیف شدن لاستیک است و می‌تواند باعث ترکیدگی لاستیک شود.

لاستیک هانکوک

  • ترک های روی لاستیک را جدی بگیرید

ممکن است برخی ترک ها را روی لاستیک خود دیده باشید و بگویید این ترک‌ها ریز هستند و آسیبی به لاستیک من نمیزنند. این فرضیه کاملا اشتباه است؛ هر نوع ترک چه ریز و درشت را باید جدی بگیرید چرا که این ترک‌ها به مرور زمان می تواند عمیق تر و بزرگ تر شود و باعث ترکیدگی لاستیک شود و یا از آن مهمتر این ترک‌ها به مرور سطح بیرونی و داخلی لاستیک را فرا می‌گیرند و باعث می‌شوند رشته‌های سیمی فلزی تایر از قسمت پلاستیکی جدا شده و در مواقع ضروری لاستیک آن طوری که باید نتواند عمل کند.

  • لرزش های خودرو می تواند نشانه خرابی لاستیک باشد

وقتی با لرزش های غیرعادی درون خودرو حین حرکت مواجه شدید، اولین کار بالانس کردن تایرهای خودرو است. اگر تایرخودرو رو بالانس کردید و ایرادی در سیستم جلوبندی ماشین وجود نداشت، احتمالا نقص در سیستم لاستیک‌های شماست. بهتر است هر چه زودتر آن را به یک متخصص نشان دهید و نظر او را درباره تعویض لاستیک‌ها و یا کیفیت آن‌ها بپرسید.

اما سوال این است که لرزش ماشین را از کجا متوجه شویم؟ معمولا صاحب هر ماشین حالت عادی ماشین خود را می داند و وقتی ماشین لرزش‌های زیاد و بدون دلیل می‌کند، کاملا متوجه این امر می‌شود و کار سختی برای این متوجه شدن این موضوع وجود ندارد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم سوال چه زمانی لاستیک خودرو رو عوض کنیم را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم. با این حال در کنار تمامی این موارد سعی کنید هرچند وقت یکبار چک و بررسی لاستیک های خودرو را حتما انجام دهید. در نظر داشته باشید، بسیاری از موارد مانند تاریخ انقضا لاستیک خودرو چیزی است که باید حتما به آن دقت کنید و اینکه بگید من تازه این لاستیک رو زیر ماشین انداختم و هنوز کار می کنه و اگر تاریخ انقضا اون تمومم بشه مهم نیست، چیزیه که میتونه سلامت شما و سرنشینان خودرو رو به خطر بندازه.

بهترین کار برای تهیه و خرید لاستیک این هست که لاستیک‌ها رو از جاهای معتبر تهیه کنید که لاستیکی که زیاد در انبار مونده است را به شما نفروشند. سایت‌های زیادی نظیر دیجی کالا، لاستیک فروش، هایپرتایر، لاستیک مارکت هستند که می توانید از آن‌ها لاستیک باکیفیت تهیه کنید. در این بین لاستیک مارکت که یکی از برترین سایت‌ها در حوزه فروش لاستیک است، با ارائه محصولات باکیفیت و مناسب، توانسته است رضایت افراد را به خوبی به دست بیاورد و می‌توانید برای تهیه لاستیک یکی از گزینه های شما باشد و با مراجعه به این سایت از مشاوره رایگان آن ها برای خرید لاستیک مناسب برای خودروی خود بهره ببرید.

حال اگر شما تجربه‌ای درباره تعویض لاستیک دارید و یا اتفاقاتی که به دلیل عوض نکردن لاستیک برایتان افتاده است، خوشحال می شویم آن را در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *