تک کنترل– آخرین اخبار تکنولوژی

مهم ترین نکات تصفیه استخر و گندزدایی آب استخر صنعتی و خانگی

تصفیه استخر از مهم ترین شرایط استفاده از استخر است. استخر ها به دلیل استفاده های مکرر، ورود مواد آرایشی و بهداشتی به آب، ذرات معلق موجود در هوا به تدریج آلوده شده و محیط مناسبی برای رشد انواع باکتری ها میشود. برگ‌ها و شاخه‌های درختان ممکن است وارد آب استخرهای روباز شده و مشکلاتی از جمله تغییر pH آب، افزایش کلسیم موجود در آب، و بهم ریختن تعادل کلر آزاد ایجاد کنند. رطوبت استخر در کنار ورود مواد اضافی به آن باعث رشد جلبک و قارچ شده که این اتفاق موجب تغییر رنگ آب استخر میشود.

تصفیه استخر

تصویر آب کدر و جلبک بسته ی استخر، استخر آلوده ای که منشا انتقال انواع بیماری هاست برای همه ی ما ناخوشایند است.جهت جلوگیری از این اتفاق و جلوگیری از تبدیل شدن محیط استخر به محیط عفونی و سرشار از آلودگی، نیاز است که از تجهیزات تصفیه استخر استفاده کنیم. تصفیه آب استخرها معمولاً به وسیله تجهیزات فیزیکی و شیمیایی انجام می‌شود.

چرا باید آب استخر را تصفیه کرد؟

استخرها به عنوان محیطی که مستقیماً با انسان ها در تماس است در صورت عدم تصفیه میتوانند محل انتقال انواع آلودگی ها، بیماری های پوستی بین آب استخر و انسان باشد. به همین دلیل تصفیه و گندزدایی آب استخرها باید به صورت دوره‌ای و دائمی انجام شود. فرایند تصفیه آب استخر با استفاده از فیلتراسیون که شامل عبور آب از فیلترهای درشت مانند آشغالگیر و سپس فیلترهای ریز مانند فیلتر شنی کربنی با هدف حذف ذرات معلق در آب آغاز می‌شود.

سپس فرآیند گندزدایی و زلال سازی آغاز می‌شود که در آن از مواد شیمیایی مانند کلر، برم، یا ازن برای از بین بردن میکروارگانیسم‌ها در آب استفاده می‌شود.برای حفظ شفافیت آب استخر و جلوگیری از رشد جلبک‌ها و تغییر رنگ آب، باید از روش‌های مختلفی استفاده کرد. اگر این فرآیند به درستی انجام نشود آب استخر به علت رشد جلبک‌ها تغییر رنگ کرده و به محیطی مناسب برای تکثیر باکتری‌ها تبدیل میشود.

روش متداول برای تصفیه آب استخر

تصفیه آب استخر از روش‌های مختلفی تشکیل شده است که انتخاب روش و تجهیزات مناسب بر اساس کیفیت آب ورودی و اندازه استخر انجام میشود. برای تصفیه آب استخر نیاز به انجام تمامی مراحل  نیست بلکه دو یا سه یا چند روش معین می‌توانند جهت رسیدن به سطح فیلتراسیون مطلبوب آب کافی باشند. در ادامه قصد داریم تا به طور کامل به بررسی روش ها و تجهیزات تصفیه استخر به همراه بررسی مزایا و معایب هر کدام بپردازیم.

تجهیزات تصفیه آب استخر

تجهیزات تصفیه آب استخر تجهیزاتی هستند که به منظور فیلتراسیون آب استخر و رسیدن آب به کیفیت مطلبوب استفاده میشوند. تجهیزات تصفیه استخر به طور کلی شامل تجهیزات زیر است.

فیلتر شنی

تصفیه آب با استفاده از فیلتر شنی از راحت ترین و متداول ترین روش تصفیه استخر است. در روش تصفیه آب استخر با استفاده از فیلتر شنی، یک پمپ آب آب را به درون بستر شنی هدایت می‌کند. بستر فیلتر شنی از شن‌های دانه‌بندی شده و سیلیس تشکیل شده است. آب با عبور از بین دانه‌ها، آلاینده‌های معلق را حذف می‌کند. مزایای استفاده از فیلتر شنی شامل قیمت پایین ساخت، توانایی تصفیه آب به حد قابل قبول، عدم نیاز به تعویض شن و سیلیس به طور مکرر، و کار به شکل اتوماتیک است. از معایب آن می‌توان به گرفتگی فیلتر شنی، نیاز به پمپ برای عملکرد، مصرف انرژی برای پمپ، و نیاز به شستشوی دوره‌ای فیلتر اشاره کرد.

اسکیمر

تعبیه اسکیمر دستی در اطراف استخر باعث حذف جامدات بزرگ از آب می‌شود. این کار باعث بهبود ظاهر آب شده و همچنین از گرفتگی لوله‌ها و طولانی شدن مراحل بعدی جلوگیری می‌کند. مزایای این روش شامل حفظ ظاهر مناسب آب، جلوگیری از گرفتگی لوله‌ها، و جلوگیری از آسیب رسیدن به تجهیزات تصفیه بعدی است. از معایب آن می‌توان به عدم توانایی حذف آلاینده‌ها، راندمان تصفیه تا حداکثر 20 درصد، و نیاز به نیروی انسانی برای تمیز کردن سبد به شکل دوره‌ای اشاره کرد.

فیلتر کربنی

در روش تصفیه آب استخر با استفاده از فیلتر کربنی، آب با استفاده از یک پمپ به درون مخزن فیلتر کربنی هدایت می‌شود. از کربن فعال یا کربن اکتیو با خاصیت جذب بالا استفاده می‌شود تا آلاینده‌های مختلفی را از آب حذف کند. این فرایند می‌تواند رنگ، بو، و مزه نامطلوب آب را از بین ببرد به‌طوری‌که کیفیت آب خروجی از فیلتر کربنی به سطح قابل قبولی برسذ. مزایای این روش شامل حذف رنگ و بو از آب، راندمان بالا و قیمت پایین است. از معایب آن می‌توان به نیاز به تعویض فیلتر کربنی، انجام محاسبات پیچیده، و نیاز به دفع آلاینده‌ها اشاره کرد.

روش تصفیه آب استخر

سختی گیر رزینی

در برخی موارد به علت عبور آب از بسترهای آهکی، مقادیر زیادی از یون‌های کلسیم و منیزیم با آب ترکیب میشود. به طوریکه در لوله‌ها و کف استخر رسوب و سفیدک ایجاد میشود. این مشکل به ویژه در استخرهایی که از آب چاه یا آب سطحی پر می‌شوند رخ میدهد. سختی آب در برخی مواقع در اثر تماس مستقیم با پوست انسان، موجب ایجاد بیماری های پوستی در انسان میشود.دستگاه سختی‌گیر رزینی با استفاده از فرایند تبادل یونی، یون‌های کلسیم و منیزیم را از آب حذف می‌کند. مزایای این روش شامل حذف کامل یون‌های کلسیم و منیزیم، قیمت پایین و هزینه تعویض رزین کم است. از جمله معایب آن می‌توان به عدم توانایی در حذف سایر آلاینده‌ها و نیاز به احیای و شستشو پس از هر مرحله اشاره کرد.

دستگاه تصفیه آب صنعتی RO

دستگاه تصفیه آب صنعتی شامل فیلترهای شنی، کربنی، کارتریجی، و ممبران‌های اسمز معکوس است و یک پکیج کامل برای تصفیه آب استفاده می‌شود. این دستگاه توانایی تصفیه کامل آب را دارد و معمولاً برای آبهای با کیفیت پایین و آلاینده‌های متنوع مورد استفاده قرار می‌گیرد. مزایای آن شامل تصفیه کامل آب، راندمان بالا، و حذف تمام آلاینده‌ها می‌شود. اما معایب آن شامل قیمت بالا، نیاز به روشن ماندن دائمی دستگاه، هزینه بهره‌برداری بالا، و نیاز به اپراتور می‌باشد.

کلر زنی

کلر یکی از مواد شیمیایی رایج برای ضد عفونی و گندزدایی آب استخر است. این ماده معمولاً از طریق پکیج تزریق کلر به آب استخر افزوده می‌شود. کلر قیمت پایین، ماندگاری بالا در آب، و توانایی حذف تمام ویروس‌ها و باکتری‌ها را دارد. اما معایب آن شامل امکان تشکیل مواد شیمیایی واسطه که به شدت خطرناک برای انسان هستند و همچنین خطر استفاده از خود کلر در آب می‌باشد.

ازن زنی

ازن یک ماده شیمیایی جدید است که برای ضد عفونی و تصفیه آب استخر استفاده می‌شود. ازن دارای قدرت بالای اکسیداسیون است و می‌تواند میکروارگانیسم‌ها و ویروس‌ها را در چند ثانیه از بین ببرد. برای ازن زنی نیاز به یک سیستم ازن ژنراتور برای تولید ازن از هوا یا اکسیژن دارید و سپس ازن به آب استخر دوز می‌شود. ازن معمولاً به عنوان جایگزینی ایمن‌تر و با قدرت بیشتر نسبت به کلر در تصفیه آب استخر به کار میرود اما نیاز به دستگاه‌های پیشرفته‌تری دارد . از معایب ازن میتوان به ماندگاری کم آن در آب و  امکان تشکیل مواد شیمیایی واسط مضر برای سلامتی انسان ها اشاره کرد.

لامپ UV

استفاده از لامپ UV یکی از سریع‌ترین و کم خطرترین راه‌ها برای از بین بردن ویروس‌ها، باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زا در آب است. این روش می‌تواند به سرعت و در کمتر از چند ثانیه ویروس‌ها را از بین ببرد. اگرچه استفاده از لامپ‌های UV هنوز در استخرها به میزان کافی رواج نیافته است، اما ممکن است در آینده به بخش جدایی‌ناپذیری از تصفیه آب تبدیل شود.گندزدایی با لامپ UV بسیار سریع انجام می‌شود و دارای ضریب اطمینان بالایی است، همچنین قیمت آن نسبت به دیگر روش‌ها مناسبتر است. اما باید توجه داشت که لامپ‌های UV ممکن است با مرور زمان کدورت پیدا کنند و نیاز به شستشو داشته باشند.

تجهیزات تصفیه استخر | آراز صنعت

روش های تصفیه آب استخر خانگی

برای تصفیه آب استخرهای خانگی با ظرفیت کم، معمولاً از دستگاه‌های با ظرفیت پایین استفاده می‌شود. در بیشتر موارد برای استخرهای خانگی پیشنهاد میشود که از یک فیلتر شنی متناسب با حجم و اندازه ی استخر خود استفاده کرده و از آشغال گیرهای دستی یا اسکیمر در گوشه های استخر استفاده کنید. در این نوع استخرها که حجم آب کمتری دارند ضدعفونی معمولاً با استفاده از کلر انجام می‌شود.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی روش های متداول برای تصفیه استخر پرداختیم. عدم توجه کافی به فرایند فیلتراسیون و تصفیه آب استخر میتواند باعث بروز انواع آلودگی و بیماری های پوستی برا انسان ها بشود. جهت جلوگیری از این اتفاق و تصفیه استخر نیاز است که روند فیلتراسیون آب استخر باید به طور دوره ای و منظم انجام شده تا آب استخر به محیط مناسبی برای لذت بردن شما از شنا و خلق لحظات به یادماندنی در کنار خانواده و اطرافیان شما تبدیل شود.

مجموعه آراز صنعت https://arazindustry.ir به عنوان شرکت پیشگام در زمینه ی تولید تجهیزات تصفیه استخر و گرمایش استخر، امکان خرید انواع تجهیزات تصفیه آب مانند: فیلتر شنی استخر، فیلتر شنی گالوانیزه و سایر تجهیزات استخر مانند مبدل استخر استیل، رینگ جکوزی، دیگ بخار استخری و آبنما استخر را با بهترین قیمت به همراه ضمانت کالا برای متقاضیان عزیز فراهم کرده است. جهت خرید تجهیزات تصفیه استخر با شماره پشتیبانی آراز صنعت تماس بگیرید و انواع تجهیزات و فیلترهای تصفیه آب استخر را از سراسر ایران با بهترین قیمت سفارش دهید.

اشتراک‌گذاری