تک کنترل– آخرین اخبار تکنولوژی

مقایسه QLED، UHD و OLED ؛کدام بهترین است؟

مقایسه QLED، UHD و OLED

آیا در مورد اصطلاحات QLED، UHD و OLED سوال دارید؟ اینها انواع نمایشگرهایی هستند که در حال حاضر در بازار موجود هستند.

برای اطلاع از نحوه عملکرد هر نوع، مزایا و معایب آن و اینکه کدام نوع نمایشگر برای شما بهترین است، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

مقایسه QLED، UHD و OLED

QLED چیست؟

QLED مخفف Quantum-dot Light-Emitting Diode است. یک صفحه نمایش QLED درست مانند یک صفحه نمایش LED معمولی است، با این تفاوت که از ذرات بسیار ریز به نام “نقاط کوانتومی” برای افزایش روشنایی و رنگ خود استفاده می کند. به طور خلاصه، نمایشگرهایی که از فناوری QLED استفاده می کنند، رنگ های بهتری ارائه می دهند.

اگرچه QLED در سال 2013 توسط سونی معرفی شد، اما سامسونگ اکنون تلویزیون‌های QLED را می‌فروشد و با سایر تولیدکنندگان QLED مانند سونی، ویزیو، هایسنس و TCL همکاری کرده است.

نقاط کوانتومی ذرات کوچکی هستند که با تابش نور به آنها می درخشند. آنها بسیار کوچک هستند، حتی از یک ویروس کوچکتر! از آنجایی که اندازه آنها بسیار دقیق کنترل می شود، نور حاصل از آنها را نیز می توان به همان دقت کنترل کرد.

آنها همچنین بسیار پایدار هستند، بنابراین بر خلاف نمایشگرهای LED که ممکن است از این مشکل رنج ببرند، اثر آنها با گذشت زمان از بین نمی رود.

مقایسه QLED، UHD و OLED

OLED چیست؟

 (OLED) مخفف عبارت Organic Light-Emitting Diode ؛ یک دیود ساطع کننده نور آلی با استفاده از ماده ای ساخته می شود که در هنگام برخورد با الکتریسیته مشابه عنصر گرمایش در توستر می درخشد.

OLED ها همانطور که از نامش پیداست از ترکیبات آلی ساخته شده اند. آنها حاوی طیف وسیعی از ترکیبات آلی هستند که به صورت پیوسته کار می کنند، زیرا هر رنگ LED به ترکیب آلی متفاوتی نیاز دارد.

بسته به میزان جریان الکتریکی که هر پیکسل OLED دریافت می کند، فرکانس نور متفاوتی تولید می کند. اگر جریان قوی وجود داشته باشد، OLED ها نور بیشتری تولید می کنند و بالعکس. علاوه بر این، یک صفحه نمایش OLED سیاهی بسیار تیره را ارائه می دهد، بدون شکوفایی در اطراف اجسام روشن در پس زمینه تاریک.

به گفته ال‌جی، اگر شش ساعت در روز تلویزیون تماشا کنید، عمر مورد انتظار تلویزیون OLED باید حدود ۲۲ سال باشد.

UHD چیست؟

UHD نوعی فناوری نمایشگر نیست. بلکه مخفف Ultra High Definition است که وضوح نمایشگر است.

این یک پله بالاتر از Full HD است که 1080p یا 1920 در 1080 است. وضوح فوق العاده بالا (UHD) آن را چهار برابر کرده و رزولوشن 3840 در 2160 می کند که ما به آن 4K نیز می گوییم.

ما نمی‌توانیم QLED را با UHD مقایسه کنیم زیرا آنها یکسان نیستند. با این حال، می‌توانیم UHD را با وضوح‌های نمایشگر دیگر مانند Full HD و QLED یا OLED با سایر فناوری‌های نمایشگر مانند Neo QLED، QD-OLED و NanoCell مقایسه کنیم.

QLED در مقابل OLED: کدام بهتر است؟

در مقایسه مو به مو، OLED در صدر قرار می گیرد. رنگ مشکی عمیق تر و نسبت کنتراست بالایی دارد، انرژی کمتری مصرف می کند، زاویه دید بهتری دارد و طول عمر بیشتری دارد.

در مقایسه، QLED ها معمولا روشنایی بالاتر، اندازه صفحه نمایش بزرگتر و قیمت پایین تری دارند. با این حال، OLED در این جنبه ها در حال پیشرفت است.

چه کسی باید از QLED استفاده کند؟

 

تلویزیون های QLED یک گزینه عالی برای هر کسی است که به دنبال خرید یک تلویزیون جدید بدون هزینه زیاد است. آنها ارزش زیادی برای پول ارائه می دهند.

همچنین می‌توانید با گزینه‌های ارزان‌تری مانند Samsung Q80A استفاده کنید، اما انتظار نداشته باشید که بهترین فناوری QLED را ارائه دهد.

چه کسی باید از OLED استفاده کند؟

 

اگر بتوانید کمی بیشتر خرج کنید و بودجه مشکلی ایجاد نکند، OLED راهی است که باید پیش بروید. آنها زاویه دید بهتری دارند، انرژی کمتری مصرف می کنند و رنگ مشکی عمیق تر و کنتراست بهتری نسبت به نمایشگرهای QLED دارند.

چه کسی باید از UHD استفاده کند؟

 

اگر حداقل 500 دلار یا بیشتر برای خرید تلویزیون دارید، UHD (4K) راه حلی عالی است.

با چنین بودجه ای، اگر با چیزی کمتر از UHD راضی شوید کمی عجیب خواهد بود. اما اگر بودجه کافی برای 4K UHD ندارید و در حال حاضر به تلویزیون نیاز دارید، می‌توانید از گزینه ارزان‌تر 1080p استفاده کنید و بعداً آن را ارتقا دهید.

آیا باید نگران سوختن OLED باشید؟

 

نه، لازم نیست نگران سوختن OLED باشید، زیرا این مشکل برای اکثر کاربران OLED نیست.

اگر هر روز چندین ساعت کانال‌هایی را با تصاویر ثابت (مانند یک کانال پخش اخبار 24 ساعته) تماشا کنید و هر از چند گاهی کانال را تغییر ندهید، Burn-in رخ می‌دهد. اما اگر به طور مرتب کانال را تغییر دهید، سوختن OLED نباید نگران کننده باشد.

با این حال، اگر این اتفاق بیفتد، راه‌حل‌هایی برای سوختن صفحه نمایش در فناوری‌های مختلف نمایشگر، از جمله OLED وجود دارد.

QLED در مقابل OLED سوالات متداول

 

در اینجا چند سوال متداول در مورد تلویزیون های OLED و QLED وجود دارد.
آیا سوختگی OLED قابل تعمیر است؟

بله، سوختگی OLED قابل رفع است. اگر پنل ال‌جی یا سونی دارید، باید قابلیتی به نام Pixel Refresher وجود داشته باشد که اگر متوجه سوختگی شدید، آن را اجرا کنید. پس از اجرای یک ساعت یا بیشتر، صفحه نمایش شما باید پس از اتمام آن به حالت عادی بازگردد.
آیا OLED قابل تعمیر است؟

بله، قابل تعمیر هستند. اما اگر تلویزیون شما خارج از گارانتی است، باید هزینه تعمیر را بپردازید، اما این نکته نیز مهم است که گارانتی معمولاً سوختگی پنل های OLED را پوشش نمی دهد. این بدان معناست که ممکن است مجبور شوید هزینه تعمیر را در هر صورت پرداخت کنید.
هزینه تعمیر تلویزیون OLED چقدر است؟

هزینه تعمیر تلویزیون OLED به طور متوسط بین 100 تا 400 دلار است، اما بستگی به این دارد که چه چیزی خراب شده است.
آیا QLED می تواند بسوزند؟

به طور کلی، تلویزیون های OLED بیشتر از QLED مستعد سوختن هستند. در حالی که سازندگان OLED همیشه مشکل سوختگی را در گارانتی خود پوشش نمی دهند، بسیاری از تلویزیون های QLED به مدت ده سال در برابر سوختگی پوشش داده می شوند.
QLED در مقابل OLED: کدام یک برای بازی بهتر است؟

تلویزیون های QLED معمولاً با زمان پاسخ 2 تا 8 میلی ثانیه ارائه می شوند، در حالی که تلویزیون های OLED به طور قابل توجهی سریعتر هستند و زمان پاسخ 0.1 میلی ثانیه دارند. اگر می‌خواهید از تلویزیون‌های OLED با رایانه‌های شخصی بازی استفاده کنید، بهترین راه حل هستند.

بنابراین، آیا QLED یا OLED بهترین نوع نمایشگر است؟

با نگاهی به تمام مزایا و معایب تلویزیون های QLED و OLED، استفاده از تلویزیون های OLED بسیار منطقی است.

تلویزیون های OLED بیشتر از QLED عمر می کنند. آنها از نظر انرژی کارآمدتر هستند و سیاهی تیره تری با سطوح کنتراست عالی تولید می کنند. از سوی دیگر، QLED ها مشکل سوختگی ندارند، که اگر نکاتی را که برای جلوگیری از این مشکل به اشتراک گذاشته شده را دنبال کنید، برای اکثر کاربران OLED نیز مشکلی نیست.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *