تک کنترل– آخرین اخبار تکنولوژی

مقایسه مادربرد های AM4 ای ام دی

مقایسه مادربرد های AM4 ای ام دی

مقایسه مادربرد های AM4 ای ام دی

سوکت AM4 یک سوکت ریزپردازنده است که توسط پردازنده های AMD استفاده می شود که در حال حاضر پایه ای برای مدل های 7 چیپست است. هدف این مقاله معرفی و مقایسه چیپست های AM4 AMD است: A320 vs B350 vs B450 vs X370 vs X470 vs X399 vs X570.

چیپست های AM4 به سه قسمت مختلف با چیپست های سری A، B و X تقسیم می شوند، در حالی که پایین ترین آنها چیپست های سری A است. در حال حاضر سه نسل از چیپست های AM4 در بازار وجود دارد. چیپست هایی که با عدد “3” شروع می شوند نماینده نسل اول هستند و چیپست هایی که با عدد “4” شروع می شوند نشان دهنده نسل دوم و غیره هستند. برای مقایسه واضح تر این چیپست ها، نمودار زیر به طور خلاصه تفاوت بین آنها را در جنبه های مختلف نشان می دهد.

مقایسه مادربرد های AM4 ای ام دی

مدل A320:

مقایسه مادربرد های AM4 ای ام دی

چیپست AMD A320 یک چیپست سطح پایه Ryzen برای استفاده عمومی است که می تواند به راحتی نیازهای کار اصلی رایانه آنها را برآورده کند. دارای تعداد محدودی پورت USB، پورت SATA و خطوط PCI-E است. برخلاف سایر چیپست ها، این تنها چیپست است که از اورکلاک پشتیبانی نمی کند. لازم به ذکر است که چیپست A320 برای پشتیبانی از Ryzen 3000 به روز نخواهد شد.

مدل B350:

مقایسه مادربرد های AM4 ای ام دی

چیپست AMD B350 چیپست میان رده رایزن است و دارای تعداد کمی پورت USB، پورت SATA و خطوط PCI-E است. برخلاف چیپست X470، چیپست B350 از SLI یا CrossFire پشتیبانی نمی کند. این یک انتخاب بسیار خوب برای کسانی است که به کنترل و انعطاف پذیری اورکلاک اهمیت می دهند، اما نه حداکثر پهنای باند PCIe.

مدل B450:

مقایسه مادربرد های AM4 ای ام دی

مشابه چیپست AMD B350، چیپست AMD B450 نیز چیپست میان رده Ryzen است. چیپست AMD B450 تفاوت کمی در توسعه پذیری و ویژگی ها با چیپست AMD B350 دارد. اما دارای ویژگی های برجسته عملکرد و انعطاف پذیری بالا با فناوری شتاب ذخیره سازی AMD StoreMI است. از نظر پشتیبانی از CPU، چیپست B450 محدوده وسیع تری را نسبت به چیپست B350 پشتیبانی می کند.

مدل X370:

مقایسه مادربرد های AM4 ای ام دی

چیپست AMD X370 نیز برای طیف CPU های AMD Ryzen طراحی شده است. این چیپست پرچمدار Ryzen است که دارای ویژگی ها و کنترل کلاس علاقه مندان است. دارای تعداد زیادی پورت USB، پورت SATA و خطوط PCI-E برای رفع نیاز کاربران است. علاوه بر این، از StoreMI، SLI و CrossFire پشتیبانی می کند. به طور کلی، می تواند نیازهای عملکرد فوق العاده بالا ما را برآورده کند. این یک پلتفرم قدرتمند برای کسانی است که به اورکلاک و بهینه سازی سیستم اهمیت می دهند.

مدل X470:

مقایسه مادربرد های AM4 ای ام دی

از نظر چیپست AMD X470، نسخه ارتقا یافته چیپست X370 است. تقریباً همان ویژگی های چیپست X370 را دارد در حالی که X470 پایداری اورکلاک پردازنده و سازگاری حافظه را افزایش می دهد. نسبت به X370، از فناوری شتاب ذخیره سازی StoreMI بدون هزینه اضافی پشتیبانی می کند.

مدل X399:

مقایسه مادربرد های AM4 ای ام دی

چیپست AMD X399 برای پردازنده های AMD Ryzen Threadripper طراحی شده است. تقریباً تمام مزایای ذکر شده در بالا را شامل می شود. در همین حال، دارای چهار کانال DDR4، پشتیبانی از ECC در دسترس و 8 اسلات DIMM تا حداکثر 3600 مگاهرتز است. این یک پلتفرم عالی برای کسانی است که به بهینه سازی سیستم و عملکرد سطح بالا اهمیت می دهند.

مدل X570:

مقایسه مادربرد های AM4 ای ام دی

چیپست AMD X570 اولین چیپست دنیا با پشتیبانی از PCI-E 4.0 است. عملکرد فوق العاده ای با بیشترین پهنای باند برای ذخیره سازی و گرافیک دارد. از پورت های USB 3.1 Gen2 بیشتری پشتیبانی می کند. دارای توانایی قوی خنک کننده CPU (11W TDP) است. در یک کلام، این پیشرفته ترین پلت فرم سوکت AM4 با برجسته ترین ویژگی های عملکرد و توسعه پذیری در حال حاضر است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *