تک کنترل– آخرین اخبار تکنولوژی

داخل سیاهچاله چه خبر است؟

داخل سیاهچاله

داخل سیاهچاله چه خبر است؟
سیاهچاله ها شبیه یک جارو برقی غول پیکر هستند که در نقطه پایانی زندگی ستاره های بسیار بزرگ تشکیل می شوند.قبل از آنکه سیاهچاله ها کشف شوند،مردم به این امکان فکر می کردنند که ستاره های خیلی سنگین به یک حجم بسیار کوچک رمبش کنند،گرانش آنها بسیار قوی بوده و حتی نور هم نمی تواند از آن فرار کند.
جیمز بردلی یک منجم سلطنتی در رصدخانه گرینویچ بود واز جمله کارهای شگفت انگیز اش مطالعه بر روی اندازه دقیق سرعت نور بود.برای اینکه بفهمیم یک ستاره چقدر باید سنگین باشد که بتواند نور را ببلعد،باید سرعت نور را بدانیم.
300 سال بعد یک منجم در رصدخانه می خواست یک سیاهچاله واقعی را بررسی کند.
لیز میخواهد بداندکه چه اتفاقی می افتد اگر به یکی از آنها نزدیک شود و درون آن چیست؟
موضوع اول یافتن یک سیاهچاله برای شروع است.
زیرا خودِ سیاهچاله نامرئی است،بنابراین منجمان در جستجوی اثر قدرتمند آنها روی احرام اطراف می گردند.گاهی اوقات دیده می شود که مواد به دپر یک سیاهچاله می چرخند.اما سیاهچاله ها بدون حضور این بوفه های کیهانی به سختی مشاهده می شوند.
اگر ما به مرکز کهکشان راه شیری نگاه کنیم،خواهیم دید که تعداد زیادی ستاره به دور یک جرم نامرئی می گردند.این ستاره ها هم شبیه سیاره ها در منظومه شمسی ما مدارهایی دارند که به ما کمک می کنند بفهمیم که چیزی در مرکز است؛یک سیاهچاله ابر پرجرم.که یک چهارم میلیون تریلیون کیلومتر از ما فاصله دارد.بنابراین ما در معرض خطر کشیده شدن به داخلش نیستیم.
اما چه اتفاقی می افتد اگر لیز به سیاهچاله نزدیک شود؟
خب او در نزدیکی مرزی که به آن افق رویداد می گویند اثرات قوی نیروی گرانش را از سوی این ستاره رمبیده احساس می کند.در محل افق رویداد لیز باید با سرعت نور حرکت کند تا از گرانش سیاهچاله فرار کند و این برای او و هر شئ دیگری غیرممکن است.باید بدانیم که میدان گرانشی قوی زمان را آهسته می کند.اگر ما بتوانیم ساعت لیز را از روی زمین ببینیم،به صورت آهسته تر از ساعت ما تیک تاک می کند.البته زمان برای او آهسته نمی گذرد.
در نهایت بعد از چند سال که بیرون از افق رویداد بنشیند لیز شوکه خواهد شد اگر بفهمد،زمان بر روی زمین هزاران سال گذشته است….

داخل سیاهچاله

داخل سیاهچاله چه خبر است؟
انگار که اگر سیاهچاله یک ماشین زمان باشد،به لیزا اجازه می دهد که به آینده سفر کند.همچنین از نگاه ما،خواهیم دید که او قرمز و قرمزتر شده تا جایی که ناپدید شود.گرانش قوی طول موج نور رابلند و بلندتر می کند،نوری با انرژی پایین تر که ما دیگر نمی توانیم با چشم خود ببینیم،این اتفاق قبل از آنکه از افق رویداد عبور کند رخ می دهد،اما چه اتفاقی رخ می دهد اگر او وارد سیاهچاله شود؟
خب،اگر او اول با پاهایش بیفتد پاهای او بیشتر از سرش کشیده می شود،بنابراین او اسپاگتی شدن را تجربه خواهد کرد!او از هم متلاشی می شود و به مرکز،یعنی تکینگی کشیده می شود.یک ناحیه بسیار عجیب که حجم آن صفر و گرانش بی نهایت است.واقعا؟
عاقلانه است که لیزا تصمیم بگیرد به این سفر نرود و جای آن فکر کند که چه چیزی در درون سیاهچاله ببیند.برهی فیزیکدانان اعتقاد دارند اگر لیز به داخل آن بپرد،هیچ نشانی از حضور او داخل سیاهچاله وجود نخواهد داشت مگر تغییر اندک جرم.
کیهانشناس معروف استیون هاوکینگ معتقد بود که ذرات می توانند تونل بزنند،بنابراین در گذر زمان سیاهچاله ها تبخیر می شوند.
البته ما حتی نمی دانیم که می‌توانیم اطلاعات را از سیاهچاله بازیابی کنیم یا خیر!؟برهی فیزیکدانان فکر می کنند که افق رویداد مانند یک پرده،دید مارا از فیزیک عجیب درون سیاهچاله سد میکند.
برخی تئوری ها می گوید که فضا در قسمت تکینگی سوراخ میشود.
فیزیکدان آمریکایی لی اسمولین معتقد است که زمان در سیاهچاله پایان می یابد و از سوی دیگر با شروع یک جهان جدید شروع می شود که از دید ما برای همیشه پنهان است.
اما تئوری معروفتری برای طبیعت سیاهچاله،ایده نوسان ریسمان ها را بیان می‌کند.این ریسمان ها می توانند اطلاعات درباره اجزا را نگه دارد.
اتم های لیز احتمالا تا حد ریسمان های تشکیل دهنده اش رشته رشته شده و ممکن است با ارکستر داخل سیاهچاله ترکیب شود! بنابراین این هم لیز است اما نه آن طور که میشناسیم!
ما هیچ وقت نمی توانیم مطمئن باشیم که در داخل سیاهچاله چه خبر است؟اما فکر کردن به آن جالب است و کسی چه می داند،شاید لیز وارد یک جهان دیگر شود همرا رصدخانه گرینویچ خودش!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *