تک کنترل– آخرین اخبار تکنولوژی

یک سیاه چاله تا چه اندازه بزرگ است ؟

سیاه چاله تا چه اندازه بزرگ است

یک سیاه چاله تا چه اندازه بزرگ است ؟

اندازه یک سیاه چاله مهم است . حتی یک سیاه چاله بی نهایت و بی محدودیت نمیتواند بزرگ باشد .
بنا به تحقیقات جدید سیاه چاله های موجود در مراکز اکثر کهکشانها میتواند تنها به 50 میلیارد برابر جرم خورشید ما برسد قبل از اینکه انها چرخه تغذیه و افزایش وزنشان باز بمانند و متوقف شوند .

ابر سیاه چاله ها معمولا در مرکز هر کهکشانی یافت میشود که توسط دیسکی عظیم از گازها احاطه شده اند که این گازها برای این سیاه چاله ها به مثابه یک منبع تغذیه محسوب میشوند .

 اگر همین گازها انرژیشان را از دست دهند به سمت سیاه چاله کشیده میشوند و این دیسک به سادگی از هم گسیخته میشود . و همین امر بالاخره روزی باعث توقف تغذیه سیاه چاله میگردد .

 پروفسور Andrew King از دانشگاه لستر بر روی جزئیاتی در مورد توقف پیشرفت رشد این ابر سیاه چاله ها تحقیق کرده و جزئیاتاین تحقیق در نشریه ماهانه royal astronomy society به چاپ رسیده است .

 

سیاه چاله تا چه اندازه بزرگ است

وی میگوید :
من بدنبال سوالات متفاوت تری بودم و متوجه شدم فرمولی که منو همکارم بیش از ده سال پیش انهم برای هدفی متفاوت تر در مورد محدود یافتن جرم(یه بعبارتی کم شدن جرم ) سیاه چاله ها بود از ان روزها جرم بزرگ ترین سیاه چاله ها خیلی کمتر از یافته های امروزی میباشد (حدود یک میلیارد برابر )

همانطور که مشاهدات هم اثبات کرد ما موفق به کشف ابر سیاه چاله های عظیمی شدیم که جرم ان ها حدودا 40 میلیارد برابر خورشید است
خب دانستن اینکه ابر سیاه چاله ها چگونه جرمشان افزایش میابد امر مهمی است .و امروزه حتی مهمتر هم شده .
همانطور که میدانید سیاه چاله ها را نمیتواند مستقیما مشاهده کرد پس ما نیاز به نشانه هایی برای دلیل وجود انها در قسمتی از کیهان به عنواق مثال بیاوریم …یکی از انها اثرات گرانشی هست چرا که به قولی معروف سیاه چاله ها جاروبرقی های کیهانی هستند .

دیگری از طریق لنزیک گرانشی …یعنی وقتی نوری از یک منبعی دور تر حرکت میکند تا به ما برسد اگر سیاه چاله عظیمی باشد میتواند ان نور را بسیار کش بیاورد و اثر لنزیک را در تصاویر نمایان کند البته این مساله در مورد ابر خوشه های کهکشانی هم صدق میکند . عوامل بعدی جتهای ساتع شده گازی از سیاه چاله ها میباشد .
(که به وسیله میدان مغناطیسی انها قادر به تشخیص هستیم )
بنا به محاسبات جدید پروفسور کینگ …این سیاه چاله ها میتوانند جرمی بیش از 50 میلیارد برابر خورشید ما خواهند داشت …
انرزی که چنین ابر سیاه چاله ای تولید میکند میتواند محاصره دیسک گازی را در هم شکند .

محاسبات جدید به ما حداقل از دیدگاه نظری میگوید میتوانیم پار را فراتر از این مقدار جرم بگذاریم ..هرچند چنین ابر سیاه چاله هایی از دید فرضی وجود دارند اما میتوانند واقعی باشند هرچند نادر و باید خیلی خوش شانس بود انها را کشف کرد انهم با متدهای علمی امروزی.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *