تک کنترل– آخرین اخبار تکنولوژی

کانال‌های پیش‌ساخته بتنی – مقاومت و کاربرد در ایران

کانال‌های پیش‌ساخته بتنی – مقاومت و کاربرد در ایران

معرفی کانال‌های پیش‌ساخته بتنی

کانال‌های پیش‌ساخته بتنی یا همان گاتر بتنی نقش مهمی در زیرساخت‌های عمرانی ایفا می‌کنند. این کانال‌ها به دلیل مقاومت و سایز بزرگ، برای پروژه‌هایی نظیر باند فرودگاه، بنادر، لنگرگاه‌ها و سایر فضاهایی که نیاز به کانال‌های مقاوم با وزنی بالا است، استفاده می‌شوند. این کانال‌ها از بتن بسیار مقاوم ساخته می‌شوند و گریتینگ‌های آن‌ها از جنس چدن است.

گاتر

کانال‌های پیش‌ساخته بتنی در ایران

متأسفانه به دلیل قیمت بالا، ابعاد بزرگ و وزن زیاد کانال‌های پیش‌ساخته بتنی، امکان واردات آن‌ها به ایران وجود ندارد. بنابراین، فقط به صورت سفارشی و برای پروژه‌های خاص می‌توان کانال‌های پیش‌ساخته بتنی هاراتون آلمان را وارد کشور نمود. اما برای کاربردهای عمومی مانند پارکینگ‌ها، محوطه‌ها، استخرها و کارخانه‌ها از کانال‌های پیش‌ساخته پلیمری با انواع درپوش پلاستیکی یا فلزی استفاده می‌شود. این کانال‌ها در ابعاد مختلف و کلاس‌های مقاومت وزنی مختلف در ایران موجود هستند. کلاس‌های مقاومت وزنی موجود عبارتند از: B125، A15 و C250 که برای عبور اتومبیل سواری و کامیون طراحی شده‌اند.

کانال‌های پیش‌ساخته بتنی یا پلیمری؟

کانال‌های پیش‌ساخته با بدنه‌ی پلیمری از وزن سبک‌تری و قابلیت نصب آسان‌تری برخوردارند. همچنین این گاتر  از نظر قیمت نیز به صرفه‌تر از کانال‌های پیش‌ساخته بتنی هستند. ابعاد این کانال‌ها عموماً در حدود 12 تا 25 سانتیمتر تولید می‌شوند. به دلیل قابلیت انتقال هیدرولیکی بالاتر و سطح صیقلی داخل کانال، این محصولات مناسب‌ترین گزینه برای اکثر پروژه‌های کاربری‌های عمومی ساختمانی یا تجاری هستند.

گاتر

کانال بتنی دست‌ساز

در مواردی که نیاز به یک کانال آب‌روباز با سایز بالا داریم مانند مصارف کشاورزی و انتقال آب، معمولاً کانال‌ها به صورت بتنی و دست‌ساز اجرا می‌شوند. در این موارد، استفاده از گاتر با گریتینگ پلیمری به صرفه نیست، زیرا از روی کانال عبور و مروری انجام نمی‌گیرد و به مقاومت وزنی بالا، نیازی نداریم. اما در کاربردهایی مثل پارکینگ‌ها یا موارد مشابه، بهتر است از کانال‌های پیش‌ساخته استفاده شود. از آنجا که در روش سنتی نمی‌توان گریتینگ را به بدنه فیکس کرد، هنگام عبور اتومبیل حالت الاکلنگی ایجاد می‌شود و گریتینگ به بدنه ضربه می‌زند و پس از مدتی دفرمه شده و لبه‌های سنگ یا کانال بتنی را می‌شکند. به همین دلیل، استفاده از کانال‌های پیش‌ساخته پلیمری با گریتینگ پلاستیکی یا فلزی برای کاربردهایی نظیر پارکینگ و کارخانه‌ها به صرفه‌تر است.

رپورتاژ آگهی
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *