تک کنترل– آخرین اخبار تکنولوژی

نقش ذخیره‌سازهای نواری در مراکز داده و امنیت اطلاعات

نقش ذخیره‌سازهای نواری در مراکز داده و امنیت اطلاعات

ذخیره‌سازهای نواری (Tape Storage) نقش مهمی در مراکز داده ایفا می‌کنند. این ذخیره‌سازها با استفاده از نوارهای مغناطیسی فرآیند ثبت و ذخیره‌سازی اطلاعات را انجام می‌دهند. در طول سالیان گذشته، با پیشرفت فناوری‌هایی مثل هارد دیسک‌ها و حافظه‌های فلش، استفاده از ذخیره‌سازی نواری کمی کاهش پیدا کرده است. با این حال، با توجه به رشد روزافزون حجم داده‌ها و نیاز به ذخیره‌سازی بلندمدت و ایمن، ذخیره‌سازهای نواری در مراکز داده دومرتبه مورد توجه قرار گرفته‌اند، به طوری که شرکت‌های بزرگی مثل اچ پی هر چند سال یکبار نسل جدیدی از فناوری LTO را به بازار عرضه می‌کنند که ظرفیت بیشتر و سرعت انتقال بالاتری دارد. امروزه تیپ درایوهای مختلفی با هدف پاسخ‌گویی به نیازهای کسب و کارها به بازار عرضه شده‌اند که ویژگی‌های خاص خود را دارند. یک مثال خوب در این زمینه تیپ درایو LTO-9 اینترنال است که برای پاسخ‌گویی به نیازهای کسب و کارها به بازار عرضه شده است. به طور مثال، شرکت‌هایی که اقدام به خرید تیپ درایو LTO-9 اینترنال کنند قادر هستند از کاتریج‌های نسل نهم فناوری LTO استفاده کنند که حداکثر 45 ترابایت ظرفیت ذخیره‌سازی به صورت فشرده در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهند. اکنون اجازه دهید نقش و جایگاه ذخیره‌سازهای نواری در مراکز داده با هدف محافظت از اطلاعات در برابر انواع مختلف تهدیدات سایبری را مورد بررسی قرار دهیم.

بررسی مزایا و معایب تیپ درایوهای HP

هنگامی که صحبت از به کارگیری ذخیره‌سازهای نواری در مراکز داده به میان می‌آید، اولین نکته‌ای که مورد توجه قرار گیرد، ظرفیت بالا و هزینه کم این رسانه ذخیره‌سازی در مقایسه با رقبا است. ذخیره‌سازهای نواری، به دلیل هزینه نسبتا پایین و ظرفیت بالا، برای ذخیره‌سازی بلندمدت داده‌ها بسیار مناسب هستند. به طوری که مراکز داده می‌توانند از کاتریج‌های نواری به منظور تهیه نسخه‌های پشتیبان (backup) و آرشیو داده‌ها استفاده کنند. یکی از کاربردهای مهم این فناوری در مراکز داده و شرکت‌ها در ارتباط با بازیابی از فاجعه است. این فناوری قابلیت‌هایی را برای بازیابی اطلاعات در شرایط بحرانی فراهم می‌کند. نوارهای مغناطیسی مقاومت بالایی در برابر ضربه دارند. این ویژگی باعث می‌شود اطلاعاتی که بر روی نوارها ذخیره شده است، در مواقع بحرانی حفظ شده و قابل بازیابی باشد، در حالی که هدها یا صفحات هارد دیسک‌ها در صورت ضربه یا تکان شدید با مشکلات فیزیکی جدی روبرو می‌شوند.

به طور معمول، نوارهای مغناطیسی به صورت آفلاین در مراکز داده نگهداری می‌شوند، به این معنی که آنها به طور مداوم به سیستم متصل نیستند. این ویژگی به مراکز داده اجازه می‌دهد در صورت وقوع حوادث مانند حمله سایبری، نفوذ به سیستم‌ها یا موارد مشابه از نسخه‌های پشتیبان نواری برای بازیابی اطلاعات استفاده کنند. نوارهای مغناطیسی، ظرفیت ذخیره‌سازی بالایی دارند و علاوه بر این سرعت خواندن و نوشتن آن‌ها در مقایسه با سال‌های قبل افزایش چشم‌گیری داشته است. این ویژگی‌ها به مراکز داده امکان می‌دهد تا اطلاعات را به سرعت بازیابی کرده و شرایط را به حالت عادی برگردانند.

نقش مهم دیگری که این رسانه‌ها در مراکز داده دارند، مدیریت و کاهش هزینه‌ها است. ذخیره‌سازی نواری هزینه کمتری نسبت به سایر راه‌حل‌ها دارد، به خصوص در مورد ذخیره‌سازی حجم بزرگی از اطلاعات. این ویژگی به مراکز داده اجازه می‌دهد با کاهش هزینه‌های ذخیره‌سازی بتوانند حجم بالاترین از اطلاعات را روی یک کاتریج منفرد نگه‌داری کنند. رویکردی که در بلندمدت مقرون به صرفه است.

با این حال، قبل از استفاده از این رسانه به منظور ذخیره‌سازی و تامین امنیت اطلاعات به چند نکته مهم دقت کنید. اولین مورد برنامه‌ریزی مناسب است. برای غلبه بر مشکلات، بهتر است یک برنامه‌ریزی مناسب انجام دهید. این برنامه‌ریزی باید شامل روش‌های تهیه نسخه‌های پشتیبان منظم، مکان‌های امن برای نگهداری نوارها و روش‌های بازیابی سریع و موثر باشد. قبل از وقوع فاجعه، باید سیستم ذخیره‌سازی نواری را آزمایش کنید و اطمینان حاصل کنید که عملکرد صحیحی دارد. همچنین، تست‌های بازیابی را بر روی نسخه‌های پشتیبان انجام داده و از صحت و کارآمدی آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

ذخیره‌‌سازهای نواری با استفاده از لایسنس مخصوص؛ از فناوری رمزنگاری برای حفظ اطلاعات محرمانه استفاده می‌کنند. از طریق رمزنگاری داده‌ها هنگام ذخیره‌سازی اطلاعات روی نوارها، امکان دسترسی غیرمجاز به اطلاعات توسط افراد ناشناخته به حداقل می‌رسد. این موضوع امنیت اطلاعات را بهبود می‌بخشد و از مانع از سوءاستفاده‌ها از اطلاعات می‌شود.

یکی دیگر از قابلیت‌های مهمی که ذخیره‌سازهای نواری در راستای تامین امنیت اطلاعات مراکز داده ارائه می‌دهد، طول عمر بالا است. نوارهای مغناطیسی معمولا طول عمر بالایی دارند و قادر هستند اطلاعات را برای دست‌کم 30 سال نگه‌داری کنند، البته به شرطی که محیط مناسب برای نگه‌داری آن‌ها وجود داشته باشد. این ویژگی باعث می‌شود که ذخیره‌سازهای نواری به عنوان راهکاری موثر برای حفظ داده‌ها در طولانی‌مدت و اطمینان از دسترسی به آنها در آینده مورد توجه قرار بگیرند.

بد نیست بدانید که نوارها قادر هستند به نیازهای رو به رشد مراکز داده در راستای ذخیره‌سازی اطلاعاتی که الگوریتم‌های هوشمند به آن‌های نیاز دارند مورد استفاده قرار گیرند. یکی از محرک‌های کلیدی در پس تجدید حیات فناوری نواری، توانایی ذاتی آن‌ها برای میزبانی حجم وسیعی از اطلاعات است که آن‌ها را به یک راه‌حل ذخیره‌سازی ایده‌آل در راستای پاسخ‌گویی به نیازهای هوش مصنوعی (AI) تبدیل کرده است. آرشیوهای چند پتابایتی در حال تبدیل شدن به استاندارد هستند، زیرا هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای بر هر جنبه‌ای از تجارت، تحقیق و توسعه تاثیرگذار است. به عنوان مثال، فناوری مدرن Linear Tape-Open (LTO)، در جدیدترین نسل خود از چندین ترابایت فضای ذخیره‌سازی داده در هر کارتریج پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، محصولاتی مثل TS1170 IBM گام‌هایی فراتر برداشته‌اند و 50 ترابایت ظرفیت ذخیره‌سازی داخلی و حداکثر 150 ترابایت ظرفیت فرمت فشرده در هر کارتریج را ارائه می‌کنند. در مقایسه با سایر روش‌های ذخیره‌سازی مانند دیسک و ابر، نوار نه تنها مزیت رقابتی خود را حفظ کرده است، بلکه به دلیل پیشرفت‌های جدید در تراکم نواری، همچنان مقرون به صرفه است.

در حالی که سیستم‌های ذخیره‌سازی مبتنی بر دیسک توانایی پاسخ‌گویی به نیازهای بلادرنگ عملیاتی را دارند، اما نقش نوار به ‌عنوان یک لایه ذخیره‌سازی ثانویه یا ثالث نیاز به ذخیره داده‌ها با هدف آموزش الگوریتم‌های هوشمند را دوچندان کرده و به نظر می‌رسد در سال‌های آتی نیز مورد توجه قرار خواهد داشت. با توجه به این‌که در چند وقت اخیر، دعاوی متعددی در ارتباط با نقض حق نشر از سوی مدل‌های هوش مصنوعی و ارائه اطلاعات نادرست از سوی چت‌بات‌های هوش مصنوعی منتشر شده است، مهم است که شرکت‌های فعال در این زمینه برای مدت زمان طولانی از اطلاعاتی که استفاده کرده‌اند نسخه پشتیبان تهیه کنند و چه فناوری بهتر از نوارها قادر به پاسخ‌گویی به این نیاز است.

همچنین، آرشیوسازی طولانی مدت تنها به شرطی مفید است که قابلیت دسترسی و جستجو و مهم‌تر از آن پارتیشن‌بندی را ارائه کند و این همان چیزی است که درایوهای نواری در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهند. قابلیت مهم دیگری که آرشیوهای نواری مستقر در مراکز داده در اختیار سازمان‌ها و مشترین آن‌ها قرار می‌دهند مقابله با مشکل از دست دادن داده‌ها یا خراب شدن آن‌ها است. به بیان دقیق‌تر، اگر اطلاعات آموزشی روی سرورها به هر دلیلی با مشکل روبرو شوند، این امکان وجود دارد که داده‌های آموزشی موردنیاز الگوریتم‌های هوشمند را از نسخه‌های بایگانی‌شده استخراج کرده و مورد استفاده قرار داد. همان‌گونه که پیش‌تر به آن اشاره شد، نوارها ماهیت آفلاین دارند و در نتیجه در برابر مشکلاتی مثل حذف‌های تصادفی در امان هستند. همچنین، بایگانی داده‌های آموزشی موردنیاز هوش مصنوعی این تضمین را می‌دهد که داده‌ها دست نخورده باقی می‌مانند و در صورت نیاز و هر زمان، امکان دسترسی و بازیابی آن‌ها وجود دارد.

یکی دیگر از مزایای شاخص این رسانه در مراکز داده در ارتباط با کاهش مصرف انرژی است که به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. آمارها نشان می‌دهند مراکز داده سالانه تقریبا 200 تراوات ساعت برق مصرف می‌کنند. مصرف برق ذخیره‌سازی نوار در مقایسه با دیگر رسانه‌ها در کمترین حالت قرار دارند و همچنین به ندرت نیازمند سیستم‌های سرمایشی گران‌قیمت است، بنابراین، جایگزین پایدارتری برای سیستم‌های ذخیره‌سازی مبتنی بر دیسک به شمار می‌رود. همچنین، نباید از این نکته غافل شویم که فناوری فوق نقش مهمی در کاهش انتشار CO2 دارد. مورد بعد در ارتباط با سازگاری، انعطاف‌پذیری و پایداری این رسانه است که آن‌ را به یک گزینه مناسب برای استقرار در مراکز داده تبدیل کرده است. علاوه بر این، وقتی نوبت به ذخیره‌سازی حجم زیادی از داده‌های مختلف به میان می‌آید، نوار رهبر غیرقابل انکار این حوزه است. با توجه به این‌که شرکت‌های بزرگی مثل آی‌بی‌ام، اچ‌پی، کوانتوم و نمونه‌های مشابه همچنان به پشتیبانی از فناوری فوق می‌پردازند، افق‌های روشنی در ارتباط با راه‌حل‌های نواری پیچیده‌تر پیش روی ما قرار دارد که نوید افزایش ظرفیت‌ ذخیره‌سازی، افزایش سرعت انتقال داده‌‌ها و یکپارچگی بیشتر را به همراه دارد. امروزه، فن‌آوری‌های مدرن ذخیره‌سازی نواری توانایی بالایی در تعامل با کلان داده‌ها، تقویت امنیت سایبری، رعایت الزامات انطباقی و کمک به ایجاد یک سیاره سبزتر دارند و بر این حقیقت مهم تاکید دارند که همچنان کارآمدترین رسانه‌ ذخیره‌سازی هستند.

با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم باید بگوییم که ذخیره‌سازهای نواری با ارائه حفاظت فیزیکی، رمزنگاری، ایزوله بودن و قابلیت بازیابی اطلاعات، نقش مهمی در تامین امنیت اطلاعات بازی می‌کند. با این حال، دقت کنید که این رسانه‌های ذخیره‌سازی به تنهایی قادر به تامین کامل امنیت اطلاعات نیستند، بلکه باید به عنوان یکی از اقدامات مهم در یک استراتژی کامل امنیتی در نظر گرفته شوند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *