تک کنترل– آخرین اخبار تکنولوژی

مقایسه گوشی‌های سامسونگ و شیائومی از دید تعمیرکاران موبایل

زمانی که صحبت از مقایسه دو گوشی از دو برند متفاوت برای خرید به میان می‌آید، معمولاً مواردی مثل قیمت، تجربه کاربری، ویژگی‌های گوشی مثل پردازنده، کیفیت دوربین، میزان شارژدهی باتری موبایل و … در نظر گرفته می‌شود. اما این‌دفعه میخواهیم کمی متفاوت‌تر به مقایسه دو برند پرطرفدار گوشی موبایل بپردازیم و موارد متفاوتی را از دید تعمیرکاران موبایل نیز مقایسه کنیم که یکی از این موارد می‌تواند مقایسه میزان تعمیرپذیری محصولات این دو برند باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم گوشی‌های این دو کمپانی را نه‌تنها فقط از جنبه تجربه کاربری، بلکه از نظر میزان تعمیرپذیری، کیفیت ساخت، پشتیبانی، قیمت و … مورد بررسی قرار دهیم.

سامسونگ یا شیائومی

مقایسه میزان تعمیرپذیری سامسونگ و شیائومی

گوشی‌های متنوع از برند‌های مختلف می‌توانند از نظر میزان تعمیرپذیری با یکدیگر متفاوت باشند که همین امر باعث می‌شود تعمیرکاران موبایل، هنگام تعمیر هر گوشی با چالش‌های خاصی روبرو شوند. در مقایسه میزان تعمیرپذیری گوشی‌های همراه از برند سامسونگ و شیائومی، چندین عامل از دیدگاه کسانی که مسئول تعمیر این دستگاه‌ها هستند، در نظر گرفته می‌شود که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

تهیه قطعات موبایل

میزان راحتی تهیه قطعات موبایل ازجمله موارد مهم در زمینه تعمیرات موبایل به‌شمار می‌آید که این ویژگی را به تفکیک برای این دو برند مقایسه می‌کنیم.

سامسونگ: حضور گسترده محصولات سامسونگ در بازار، از قدیم تا به امروز باعث شده تا قطعات سامسونگ به‌راحتی یافت شود و این امر می‌تواند فرآیند تعمیر این گوشی‌ها را برای تعمیرکاران ساده‌تر کند.

شیائومی: در حالی که برند شیائومی نیز همانند سامسونگ از محبوبیت زیادی در بین خریداران برخوردارست، اما شاید بتوان گفت گاهی دسترسی به بعضی از قطعات از مدل‌های خاص این گوشی به آسانی ممکن نیست؛ اما به‌طورکلی هر دو برند تقریباً در جایگاه یکسانی قرار دارند.

وجود مستندات رسمی برای تعمیر موبایل

سامسونگ: در کل، سامسونگ برای دستگاه‌های خود مستندات تعمیر دقیق و راهنماهایی فراهم می‌کند که برای تعمیرکاران در انجام فرآیند تعمیرات مفیدست. این مستندات می‌تواند در مونتاژ صحیح قطعات در طول تعمیرات بسیار کمک‌کننده باشد.

شیائومی: شیائومی در این زمینه در حال بهبودست و برای برخی از دستگاه‌های خود راهنماها و مستندات تعمیر رسمی فراهم کرده است. با این حال، جامعیت این راهنماها ممکن است به اندازه سامسونگ نباشد.

سهولت دسترسی به اجزای موبایل برای تعمیر موبایل

سامسونگ: برخی از گوشی‌های سامسونگ ممکن است دارای طراحی پیچیده‌تری نسبت به بقیه گوشی‌ها باشند. استفاده از اجزایی که قابلیت باز و بست راحتی ندارند و یا چسب‌های قوی، می‌تواند در بعضی موارد پیچیدگی تعمیرات را افزایش دهد.

شیائومی: به‌طورکلی گوشی‌های شیائومی دارای طراحی‌های ماژولار هستند که امکان باز و بست اجزا و تعویض قطعات را نسبت به بعضی از گوشی‌های سامسونگ ساده‌تر می‌کنند.

شیائومی 14 اولترا

تعویض باتری گوشی

سامسونگ: در سال‌های اخیر، سامسونگ به سمت طراحی باتری‌های غیرقابل تعویض رفته است. غیرقابل تعویض، به این معناست که امکان تعویض باتری به سادگی توسط کاربر وجود ندارد و این فرآیند باید توسط فرد متخصص انجام شود. این مورد را بیشتر در گوشی‌های پرچمدار سامسونگ شاهد هستیم. این انتخاب طراحی می‌تواند در تعویض باتری موبایل چالش‌برانگیز باشد.

شیائومی: شیائومی به شیوه انعطاف‌پذیرتری در این زمینه عمل کرده و برخی از مدل‌های خود را با باتری‌های قابل تعویض ارائه می‌دهد. این امر می‌تواند در میزان تعمیرپذیری برای شیائومی یک امتیاز محسوب شود زیرا اجازه می‌دهد که تعویض باتری به سادگی و سریعتر انجام گیرد.

پشتیبانی از تعمیر توسط شخص ثالث

سامسونگ: محبوبیت گوشی‌های سامسونگ نشان‌دهنده پشتیبانی قوی این گوشی‌ها از تعمیر توسط شخص ثالث است. بسیاری از کارگاه‌های تعمیرات موبایل با ساختار گوشی‌های سامسونگ آشنا هستند و به‌راحتی می‌توانند این گوشی‌ها را تعمیر کنند.

شیائومی: در این زمینه برند شیائومی نیز در جایگاه یکسانی نسبت به گوشی‌های سامسونگ قرار دارد و گوشی‌های شیائومی نیز به‌راحتی توسط تعمیرکاران شخص ثالث قابل تعمیر هستند.

در نهایت هر دو برند از نظر تعمیرپذیری دارای نقاط قوت و نقاط ضعف هستند؛ اما حضور طولانی‌مدت سامسونگ در بازار، زیرساخت پشتیبانی آن را برای تعمیرکاران تثبیت کرده است و شیائومی نیز با طراحی‌های نوآورانه، در حال بهبود تدریجی جنبه‌های تعمیرپذیری گوشی‌های خود است.

خرید قطعات موبایل

تمامی تعمیرکاران گرامی می‌توانند انواع قطعات موردنیاز برای تعمیر گوشی‌های این دو برند، اعم از ال سی دی و تاچ ال سی دی سامسونگ و شیائومی، باتری، انواع ابزار تعمیرات و… را از وبسایت آر ام جی اس ام به نشانی https://rmgsm.ir با قیمت همکاری، به‌صورت تک و عمده تهیه نمایند.

کیفیت ساخت و مقاومت گوشی

بدون شک هر دو کمپانی شیائومی و سامسونگ دارای تلفن‌های همراه، با کیفیت ساخت نسبتاً بالا هستند که این کیفیت نسبت به قیمت هر دستگاه می‌تواند متفاوت باشد.

گوشی‌های پایین‌رده

در گوشی‌های پایین‌رده از هر دو برند می‌توان مشاهده کرد که بیشتر تلفن‌های همراه از مواد پلاستیکی ساخته شده‌اند. در این محدوده قیمت، انتظار دیدن یک دستگاه شیائومی یا سامسونگ ساخته شده از شیشه یا فریم آلومینیوم کمی غیرمعمول است. برخی از آن‌ها حتی ممکن است دارای شیشه محافظ مانند Corning Gorilla Glass برای حفاظت از صفحه نمایش خود نباشند. با این حال، در این رده‌بندی گوشی‌ها به‌طورکلی به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که در برابر آسیب‌هایی مثل سقوط‌ از ارتفاع کم، مقاوم باشند.

گوشی‌های میان‌رده

در رده گوشی‌های میان‌رده از این دو کمپانی وضعیت تغییر می‌کند؛ زیرا شیائومی و سامسونگ از مواد ویژه‌تر و کیفیت ساخت بهتری برخوردارند. برخی از گوشی‌های میان‌رده ممکن است دارای فریم آلومینیومی باشند. همچنین بعضی از آن‌ها ممکن است دارای آخرین نسل از Corning Gorilla Glass برای حفاظت بهتر از صفحه نمایش باشند. به‌علاوه، سامسونگ به‌عنوان یک ویژگی برتر برای برخی گوشی‌های خود، مقاومت در برابر آب را نیز ارائه می‌دهد.

گوشی‌های پرچمدار

وقتی به مدل‌های پرچمدار سامسونگ می‌رسیم، آخرین مدل‌ها، چند سال است که مقاومت IP68 را دارند. از سوی دیگر، شیائومی تنها در تعداد محدودی از دستگاه‌ها، گواهی IP68 را ارائه می‌دهد. بنابراین، باتوجه به مقاومت در برابر آب، می‌توانیم بگوییم که تلفن‌های سامسونگ مقاومت بیشتری نسبت به تلفن‌های شیائومی دارند؛ زیرا برخی از دستگاه‌های میانه‌رده سامسونگ هم در برابر آب مقاوم هستند.

پشتیبانی از به‌روزرسانی

یکی از حوزه‌هایی که سامسونگ از شیائومی برتری دارد، حوزه پشتیبانی از به‌روزرسانی است ولی این به معنی عملکرد ضعیف شیائومی نیست؛ بلکه بدین معنیست که سامسونگ یکی از تولیدکنندگانی است که بیشترین به‌روزرسانی‌ها را برای تلفن‌های خود ارائه داده و همین امر می‌تواند باعث دوام طولانی‌تر گوشی‌های این کمپانی باشد.

به تازگی، سامسونگ سیاست به‌روزرسانی خود را بازبینی کرده و تا چهارسال به‌روزرسانی اندروید و پنج سال به‌روزرسانی‌های کوچک با پچ‌های امنیتی، رفع اشکالات و بهبودهای عملکرد را برای گوشی‌های خود ارائه می‌دهد. مثلاً گوشی شیائومی با اندروید 13 می‌تواند به‌روزرسانی‌ها تا اندروید 15 را دریافت ‌کند ولی گوشی سامسونگ با اندروید 13 قابل ارتقاء تا اندروید 17 است و یک سال دیگر به‌روزرسانی‌های کوچک با رفع اشکالات، پچ‌ها و بهینه‌سازی‌ها را دریافت خواهد کرد.

ویژگی‌های گوشی سامسونگ و شیائومی

هر دو کمپانی شیائومی و سامسونگ تلفن‌های همراه بسیار جذابی را به بازار عرضه می‌کنند اما با این حال، شیائومی در این زمینه جلوتر است و به نوعی گوشی‌های این کمپانی ارزش خرید بیشتری دارند؛ زیرا گوشی‌های شیائومی، ویژگی‌های بیشتری را با کمترین هزینه نسبت به سامسونگ به کاربران ارائه می‌دهند. شیائومی در محصولات پایین‌رده و میان‌رده خود، گوشی‌هایی با پردازنده‌های قدرتمندتر را ارائه می‌کنند. همچنین بسیاری از این تلفن‌های هوشمند دارای صفحه نمایش‌هایی با کیفیت مشابه یا حتی بهتر از گوشی‌های سامسونگ هستند. اما این نکته قابل ذکرست که گوشی‌های سامسونگ با صفحه نمایش‌های نرخ نوسازی بالا، کیفیت تصویر خوب، روشنایی مناسب و رنگ‌های زنده شناخته می‌شوند.

سامسونگ S24 اولترا

در مورد دوربین‌ها، هر دو برند به نوعی برابر هستند، اگرچه ممکن است سامسونگ در این زمینه کمی بهتر ارزیابی شود؛ با این حال، شیائومی در ظرفیت باتری برجسته‌تر است. بسیاری از موبایل‌های شیائومی دارای قابلیت شارژ سریع با ظرفیت‌های 33 تا 67 و حتی 120 وات در برخی از مدل‌های جدیدتر خود هستند.

در مورد ویژگی‌های دیگر، باتوجه به مدل تلفن همراه و قیمت آن، یک برند ممکن است نسبت به دیگری دارای برتری‌هایی باشد، با این حال با در نظر گرفتن موارد فوق، شیائومی از سامسونگ پیشی می‌گیرد.

قیمت‌ها

همانطور که قبلاً گفته شد، شیائومی ویژگی‌های بهتری را باتوجه به قیمت گوشی، نسبت به سامسونگ ارائه می‌دهد که بدین معناست که گوشی‌های شیائومی معمولاً ارزان‌تر از گوشی‌های سامسونگ هستند.

نکته‌ دیگری که در مبحث مقایسه گوشی‌های این دو تولید‌کننده می‌توان در نظر گرفت اینست که با گذشت زمان، گوشی‌های شیائومی معمولاً بیشتر از گوشی‌های سامسونگ دچار افت ارزش می‌شوند؛ بنابراین اگر قصد فروش یک گوشی شیائومی یا سامسونگ استفاده شده را داشته باشید، ممکن است با فروش گوشی شیائومی، ضرر بیشتری را متحمل شوید.

نتیجه‌گیری

با تجزیه و تحلیل تفاوت‌های شیائومی و سامسونگ، روشن است که سامسونگ در اکثر جنبه‌ها بهتر عمل کرده، بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم که گوشی‌های سامسونگ مدت زمان بیشتری دوام می‌آورند ولی این به این معنا نیست که شیائومی یک سازنده نامناسب است؛ بلکه نیاز به بهبود برخی جزئیات دارد تا با سامسونگ در بعضی از زمینه‌ها به برابری برسد. با این حال، شیائومی در بعضی زمینه‌ها امتیازات خود را دارد؛ به‌عنوان مثال می‌توان در این زمینه قیمت مناسب این گوشی‌ها را در نظر گرفت.

در نهایت می‌توان گفت نتیجه مقایسه و بیان برتری این دو برند نسبت به یکدیگر به عواملی مانند میان‌رده یا پرچمدار بودن گوشی، ویژگی‌های گوشی، انتظارات و احتیاجات کاربر از گوشی و… بستگی دارد؛ همچنین ویژگی تعمیرپذیری نیز می‌تواند از دید تعمیرکاران موبایل یک ویژگی مهم تلقی شود. پس در نتیجه برتری محصولات یک برند باتوجه به معیار‌های کاربر و یا تعمیرکار مشخص می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *