تک کنترل– آخرین اخبار تکنولوژی

رایانش ابری چیست

رایانش ابری دسترسی اینترنتی بر اساس تقاضا به منابع محاسباتی است – برنامه‌ها، سرورها (سرورهای فیزیکی و سرورهای مجازی)، ذخیره‌سازی داده‌ها، ابزارهای توسعه، قابلیت‌های شبکه، و موارد دیگر- که در یک مرکز داده از راه دور که توسط یک ارائه‌دهنده خدمات ابری (یا CSP) میزبانی می‌شود. ). CSP این منابع را با هزینه اشتراک ماهانه در دسترس قرار می دهد یا آنها را بر اساس استفاده صورتحساب می کند.

در مقایسه با فناوری اطلاعات داخلی سنتی، و بسته به خدمات ابری که انتخاب می‌کنید، رایانش ابری به انجام موارد زیر کمک می‌کند:

هزینه های IT کمتر: Cloud به شما امکان می دهد بخشی یا بیشتر هزینه ها و تلاش های خرید، نصب، پیکربندی و مدیریت زیرساخت های داخلی خود را تخلیه کنید.

چابکی و زمان به ارزش را بهبود بخشید: با استفاده از فضای ابری، سازمان شما می‌تواند به جای اینکه هفته‌ها یا ماه‌ها منتظر بماند تا فناوری اطلاعات به یک درخواست پاسخ دهد، سخت‌افزار پشتیبان را خریداری و پیکربندی کند و نرم‌افزار را نصب کند، با استفاده از ابر، از برنامه‌های کاربردی سازمانی در چند دقیقه استفاده کند. Cloud همچنین به شما این امکان را می‌دهد که به کاربران خاصی – به ویژه توسعه‌دهندگان و دانشمندان داده – قدرت دهید تا به نرم‌افزار و زیرساخت‌های پشتیبانی کمک کنند.

مقیاس آسان تر و مقرون به صرفه تر: ابر قابلیت ارتجاعی را فراهم می کند. به جای خرید ظرفیت اضافی که در دوره‌های آهسته بدون استفاده می‌ماند، می‌توانید ظرفیت را در پاسخ به جهش‌ها و کاهش ترافیک افزایش دهید. همچنین می‌توانید از شبکه جهانی ارائه‌دهنده ابری خود برای گسترش برنامه‌های خود به کاربران در سراسر جهان استفاده کنید.

«رایانش ابری» همچنین به فناوری ای اشاره دارد که باعث می شود ابر کار کند. این شامل نوعی از زیرساخت‌های مجازی‌سازی شده فناوری اطلاعات است – سرورها، نرم‌افزار سیستم‌عامل، شبکه و سایر زیرساخت‌هایی که با استفاده از نرم‌افزار خاص انتزاعی شده‌اند، به طوری که می‌توان آن‌ها را بدون توجه به مرزهای سخت‌افزار فیزیکی ادغام و تقسیم کرد. به عنوان مثال، یک سرور سخت افزاری را می توان به چندین سرور مجازی تقسیم کرد.

مجازی سازی ارائه دهندگان ابر را قادر می سازد تا از منابع مرکز داده خود حداکثر استفاده را ببرند. جای تعجب نیست که بسیاری از شرکت‌ها مدل تحویل ابری را برای زیرساخت‌های داخلی خود اتخاذ کرده‌اند تا حداکثر استفاده و صرفه‌جویی در هزینه را در مقایسه با زیرساخت‌های سنتی فناوری اطلاعات و ارائه همان خدمات سلف سرویس و چابکی به کاربران نهایی خود انجام دهند.

اگر از رایانه یا دستگاه تلفن همراه در خانه یا محل کار استفاده می کنید، تقریباً مطمئناً هر روز از نوعی از محاسبات ابری استفاده می کنید، خواه یک برنامه ابری مانند Google Gmail یا Salesforce، پخش رسانه مانند Netflix یا ذخیره سازی فایل های ابری مانند Dropbox. تحلیلگر صنعت گارتنر اخیراً پیش بینی کرد که هزینه های ابر عمومی کاربر نهایی در سراسر جهان در سال 2023 به نزدیک به 600 میلیارد دلار میرسد.

خدمات رایانش ابری

IaaS(زیرساخت به‌عنوان سرویس)،PaaS(پلتفرم به‌عنوان سرویس)، وSaaS (نرم‌افزار به‌عنوان سرویس) سه مدل رایج از سرویس‌های ابری هستند و برای یک سازمان غیرعادی نیست.

SaaS (نرم افزار به عنوان سرویس)

SaaS – همچنین به عنوان نرم افزار مبتنی بر ابر یا برنامه های کاربردی ابری شناخته می شود – نرم افزار کاربردی میزبانی شده در فضای ابری است که کاربران از طریق یک مرورگر وب، یک سرویس گیرنده دسکتاپ اختصاصی، یا یک API که با سیستم عامل دسکتاپ یا تلفن همراه ادغام می شود، به آن دسترسی دارند. در بیشتر موارد، کاربران SaaS هزینه اشتراک ماهانه یا سالانه را پرداخت می کنند. برخی ممکن است بر اساس استفاده واقعی شما، قیمت‌های «پرداخت زمان خرید» را ارائه دهند.

علاوه بر صرفه جویی در هزینه، زمان به ارزش و مزایای مقیاس پذیری ابر، SaaS موارد زیر را ارائه می دهد:

ارتقاء خودکار: با SaaS، وقتی ارائه‌دهنده ویژگی‌های جدید را بدون هماهنگی ارتقاء داخلی اضافه می‌کند، کاربران از ویژگی‌های جدید استفاده می‌کنند.

محافظت در برابر از دست دادن داده: از آنجایی که SaaS داده های برنامه را در فضای ابری همراه با برنامه ذخیره می کند، در صورت خرابی یا خرابی دستگاه، کاربران داده ها را از دست نمی دهند.

SaaS مدل تحویل اولیه برای اکثر نرم افزارهای تجاری امروزی است. صدها هزار راه‌حل SaaS، از متمرکزترین برنامه‌های صنعتی و دپارتمان گرفته تا پایگاه‌های داده نرم‌افزار سازمانی قدرتمند و نرم‌افزار هوش مصنوعی (هوش مصنوعی) در دسترس هستند.

PaaS (پلتفرم به عنوان سرویس)

PaaS به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار یک پلتفرم درخواستی – سخت‌افزار، پشته نرم‌افزار کامل، زیرساخت و حتی ابزارهای توسعه – برای اجرا، توسعه و مدیریت برنامه‌ها بدون هزینه، پیچیدگی و انعطاف‌ناپذیری نگهداری آن پلتفرم در محل ارائه می‌دهد.

با PaaS، ارائه‌دهنده ابر همه چیز – سرورها، شبکه‌ها، ذخیره‌سازی، نرم‌افزار سیستم‌عامل، میان‌افزار و پایگاه‌های داده را در مرکز داده خود میزبانی می‌کند. توسعه‌دهندگان از یک منو برای «چرخش» سرورها و محیط‌هایی که برای اجرا، ساخت، آزمایش، استقرار، نگهداری، به‌روزرسانی و مقیاس‌بندی برنامه‌ها نیاز دارند، انتخاب می‌کنند.

امروزه، PaaS اغلب حول کانتینرها ساخته می‌شود، یک مدل محاسباتی مجازی‌شده که یک مرحله از سرورهای مجازی حذف شده است. کانتینرها سیستم عامل را مجازی می کنند و به توسعه دهندگان این امکان را می دهند که برنامه را تنها با خدمات سیستم عملکردی که برای اجرا بر روی هر پلتفرمی نیاز دارد، بدون تغییر و بدون نیاز به میان افزار بسته بندی کنند.

Red Hat OpenShift یک PaaS محبوب است که پیرامون کانتینرهای Docker و Kubernetes ساخته شده است. این راه حل ارکستراسیون کانتینر منبع باز استقرار، مقیاس بندی، تعادل بار و موارد دیگر را برای برنامه های مبتنی بر کانتینر خودکار می کند.

IaaS (Infrastructure-as-a-Service)

IaaS دسترسی بر اساس تقاضا به منابع محاسباتی اساسی – سرورهای فیزیکی و مجازی، شبکه و ذخیره سازی – را از طریق اینترنت بر اساس پرداخت در صورت تمایل فراهم می کند. IaaS کاربران نهایی را قادر می‌سازد تا منابع را بر اساس نیاز مقیاس‌بندی و کوچک کنند، و نیاز به مخارج سرمایه‌ای بالا و اولیه یا زیرساخت‌های غیرضروری در محل یا «مالکیت» و خرید بیش از حد منابع را کاهش می‌دهد تا جهش‌های دوره‌ای در استفاده را تطبیق دهد.

برخلاف SaaS و PaaS (و حتی مدل‌های محاسباتی جدیدتر PaaS مانند کانتینرها و بدون سرور)، IaaS پایین‌ترین سطح کنترل منابع محاسباتی را در فضای ابری در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

IaaS محبوب‌ترین مدل رایانش ابری بود که در اوایل دهه 2010 ظهور کرد. در حالی که مدل ابری برای بسیاری از انواع بارهای کاری باقی می ماند، استفاده از SaaS و PaaS بسیار سریعتر در حال رشد است.

محاسبات بدون سرور

محاسبات بدون سرور (که به سادگی بدون سرور نیز نامیده می‌شود) یک مدل رایانش ابری است که تمام وظایف مدیریت زیرساخت‌های پشتیبان (تهیه، مقیاس‌بندی، زمان‌بندی، وصله‌سازی) را به ارائه‌دهنده ابر بارگذاری می‌کند و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا تمام وقت و تلاش خود را بر روی کد و منطق تجاری متمرکز کنند. مخصوص کاربردهایشان

علاوه بر این، بدون سرور، کد برنامه را فقط بر اساس هر درخواست اجرا می‌کند و به طور خودکار زیرساخت پشتیبانی را در پاسخ به تعداد درخواست‌ها، بالا و پایین می‌کند. با استفاده از سرور بدون سرور، مشتریان فقط برای منابعی که در زمان اجرای برنامه استفاده می‌شوند، پرداخت می‌کنند—آن‌ها هرگز برای ظرفیت بی‌کار هزینه نمی‌پردازند.

FaaS یا Function-as-a-Service اغلب با محاسبات بدون سرور اشتباه گرفته می شود در حالی که در واقع زیرمجموعه ای از بدون سرور است. FaaS به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا بخش هایی از کد برنامه (به نام توابع) را در پاسخ به رویدادهای خاص اجرا کنند. همه چیز به غیر از کد – سخت افزار فیزیکی، سیستم عامل ماشین مجازی و مدیریت نرم افزار وب سرور – به طور خودکار توسط ارائه دهنده خدمات ابری در زمان اجرای کد ارائه می شود و پس از اتمام اجرا دوباره چرخانده می شود. صورتحساب با شروع اجرا شروع می شود و با توقف اجرا متوقف می شود.

انواع رایانش ابری

ابر عمومی

ابر عمومی نوعی از رایانش ابری است که در آن یک ارائه‌دهنده خدمات ابری، منابع محاسباتی – از برنامه‌های SaaS گرفته تا ماشین‌های مجازی (VM) تا سخت‌افزار محاسباتی فلزی برهنه برای تکمیل زیرساخت‌های سطح سازمانی و پلت‌فرم‌های توسعه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اینترنت این منابع ممکن است به صورت رایگان در دسترس باشند، یا ممکن است دسترسی بر اساس مدل های قیمت گذاری مبتنی بر اشتراک یا پرداخت به ازای استفاده فروخته شود.

ارائه‌دهنده ابر عمومی مدیریت و  مسئولیت مراکز داده، سخت‌افزار و زیرساخت‌هایی را که بار کاری مشتریانش بر روی آنها اجرا می‌شود، بر عهده دارد. معمولاً اتصال شبکه با پهنای باند بالا را برای اطمینان از عملکرد بالا و دسترسی سریع به برنامه‌ها و داده‌ها فراهم می‌کند.همه مشتریان زیرساخت مرکز داده ارائه دهنده ابر را به اشتراک می گذارند. تعداد این مشتریان در ابرهای عمومی پیشرو مانند AWS، Google Cloud، IBM Cloud، Microsoft Azure به میلیون ها نفر می رسد.

بسیاری از شرکت‌ها بخش‌هایی از زیرساخت‌های محاسباتی خود را به ابر عمومی منتقل می‌کنند، زیرا سرویس‌های ابری عمومی انعطاف‌پذیر و به آسانی مقیاس‌پذیر هستند و به‌طور انعطاف‌پذیری برای پاسخگویی به تقاضاهای در حال تغییر حجم کاری تنظیم می‌شوند. دیگران با وعده بهره وری بیشتر و منابع هدر رفته کمتر جذب می شوند زیرا مشتریان فقط برای آنچه استفاده می کنند هزینه می پردازند. با این حال، دیگران به دنبال کاهش هزینه‌های سخت‌افزاری و زیرساخت‌های داخلی هستند.

ded9.com : منبع

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *