تک کنترل– آخرین اخبار تکنولوژی

از کجا بدانیم کمبود کلسیم داریم؟

از کجا بدانیم کمبود کلسیم داریم؟

مقدمه

کلسیم یک ماده معدنی ضروری است که برای حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها، تنظیم عملکرد عضلات و قلب، لخته شدن خون و تولید انتقال دهنده های عصبی ضروری است. اکثر کلسیم بدن در استخوان ها و دندان ها ذخیره می‌شود و ساختار و سختی را فراهم می‌کند. کلسیم برای حرکت عضلات، ارتباطات عصبی، تنظیم جریان خون و ترشح هورمون ها ضروری است. برای دریافت میزان توصیه شده روزانه کلسیم، مصرف انواع غذاهای غنی از کلسیم و استفاده از قرص کلسیم در صورت لزوم مهم است. اینکه از کجا بدانیم کمبود کلسیم داریم به علائمی برمی‌گردد که تجربه می‌کنیم. در ادامه مقاله بیشتر به این مسئله می‌پردازیم لطفا همراه ما باشید.

از کجا بدانیم کمبود کلسیم داریم؟

کلسیم یک ماده معدنی حیاتی است که برای حفظ استخوان های قوی و عملکرد مناسب بدن ضروری است. بدن یک فرد بالغ متوسط حدود 2 درصد کلسیم دارد که بیشتر آن در اسکلت و دندان ها و بقیه در بافت ها یا خون ذخیره می‌شود. مصرف ناکافی کلسیم می‌تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی از جمله پوکی استخوان شود، وضعیتی که در آن استخوان ها شکننده می‌شوند. متأسفانه، بسیاری از افراد به ویژه زنان و کودکان، کلسیم کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند.

کلسیم نقش مهمی در سیستم عصبی مرکزی دارد. بنابراین در صورت کمبود می‌تواند بر عملکرد اعصاب تأثیر بگذارد و باعث بی حسی و گزگز در انگشتان دست، دست ها و پاها شود.

کمبود کلسیم چقدر شایع است؟

کلسیم یک ماده معدنی ضروری برای عملکردهای مختلف بدن مانند حفظ استخوان های قوی، حمایت از انقباضات عضلانی و فعال کردن تکانه های عصبی است. کمبود کلسیم که به عنوان هیپوکلسمی نیز شناخته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که مقدار کافی کلسیم در خون وجود نداشته باشد. این وضعیت می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلف به ویژه ضعیف شدن استخوان ها شود.

کمبود کلسیم در رژیم غذایی در سطح جهانی گسترده است و برآوردهای منتشر شده حاکی از آن است که تقریباً نیمی از جمعیت جهان در رژیم غذایی خود دسترسی کافی به کلسیم ندارند. کمبود کلسیم در زنان شایع ‌تر از مردان است، زیرا نیاز آنها به کلسیم بیشتر است. از نظر آماری بیش از ۳ میلیارد نفر در جهان و بیش از 90% مردم در ایران دچار کمبود کلسیم هستند.

مهم ترین علائم کمبود کلسیم

یکی از شایع ترین علائم اولیه کمبود کلسیم، خستگی است. با کمبود این ریزمغذی سلول ها دچار سوء تغذیه می‌شوند که منجر به خستگی و بدن درد می‌شود.

کلسیم به محکم نگه داشتن دندان های ما کمک می‌کند. زمانی که بدن دچار کمبود کلسیم باشد، دندان ها بیشتر مستعد پوسیدگی و بیماری های لثه می‌شوند.

کلسیم برای عملکرد صحیح قلب بسیار مهم است. کمبود شدید کلسیم می‌تواند باعث آریتمی بطنی شود که می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد.

کلسیم برای عملکرد مناسب عضلات ضروری است و کمبود آن می‌تواند منجر به درد، سفتی و اسپاسم عضلانی شود. کمبود کلسیم می‌تواند بر عملکرد شناختی تأثیر بگذارد و باعث علائمی مانند مه مغزی، گیجی و سرگیجه شود.

متداول ترین علائم کاهش سطح کلسیم در بدن را به صورت زیر لیست می کنیم:

  • خستگی و بدن درد

  • پوسیدگی دندان ها

  • تحلیل لثه ها

  • اسپاسم عضلانی

  • آریتمی بطنی

  • سرگیجه و مه مغزی

آیا کمبود کلسیم باعث پا درد می شود؟

آیا کمبود کلسیم باعث پا درد می شود؟

کمبود کلسیم ممکن است در مراحل اولیه علائم قابل توجهی ایجاد نکند، اما با پیشرفت بیماری، افراد ممکن است عوارض مختلفی را تجربه کنند. دردهای مکرر عضلانی، به ویژه در پاها، می‌تواند نشانه سطح پایین کلسیم باشد. درد خفیف یا دردناک در استخوان ها، مفاصل یا کمر می‌تواند نشان دهنده کمبود کلسیم باشد.

علائم کمبود کلسیم در بانوان

شایع ترین نگرانی مرتبط با کمبود کلسیم در زنان پوکی استخوان است. در صورت ابتلا به پوکی استخوان، فرد شروع به از دست دادن استحکام و تراکم استخوان می‌کند. اگرچه علائم پوکی استخوان ممکن است زود تشخیص داده نشود اما برخی از علائم رایج ممکن است ناخن‌ های ضعیف و شکننده و عقب ‌رفتگی لثه‌ ها باشد.

بهترین قرص کلسیم برای بانوان کدام است؟

کمبود کلسیم در زنان با یک آزمایش خون ساده قابل تشخیص است. پزشک نمونه را از نظر سطح کلسیم و آلبومین در خون بررسی می‌کند. در بزرگسالان، سطوح طبیعی کلسیم از 8.8 تا 10.4 میلی گرم در دسی لیتر (mg/dL) متغیر است. سطوح کلسیم کمتر از 8.8 میلی گرم در دسی لیتر کمبود کلسیم محسوب می‌شود.

کمبود کلسیم و اعصاب

کمبود کلسیم و اعصاب

در صورت کمبود کلسیم بدن ما قادر به انجام عملکردهای اساسی مانند حرکت، احساس و حتی حفظ ضربان قلب منظم نخواهد بود. کلسیم برای عملکرد صحیح اعصاب ما بسیار مهم است. هنگامی که یک تکانه عصبی ایجاد می‌شود، در طول رشته عصبی حرکت می‌کند و به سیناپس می‌رسد که محل اتصال بین دو سلول عصبی است.

در سیناپس، یون های کلسیم نقش حیاتی در انتقال سیگنال از یک سلول عصبی به سلول عصبی دیگر دارند. بدون پتانسیل عمل کافی کلسیم، انتقال تکانه های عصبی مختل می‌شود که منجر به اختلالات عصبی مختلف خواهد شد.

برای درمان کمبود کلسیم چه بخوریم؟

محصولات لبنی و غذاهای غنی شده از کلسیم بهترین منابع برای پیشگیری از کمبود کلسیم هستند. اما در صورت کمبود کلسیم در کنار محصولات گفته شده برای درمان سریع کمبود کلسیم حتما باید از قرص کلسیم استفاده نمایید. قرص های کلسیم توسط برندهای مختلفی به تولید و به بازار عرضه می‌شوند. قرص های کلسیم حاوی ویتامین D تاثیر بیشتری بر رفع کمبود این ریزمغذی دارند.

بهترین قرص کلسیم را از کجا بخریم؟

کمبود کلسیم را می‌توان با مصرف مکمل های کلسیم تجویز شده توسط پزشک و همچنین گنجاندن غذاهای غنی از کلسیم در رژیم غذایی درمان کرد. تغییرات سبک زندگی نیز می‌تواند سطح کلسیم را در بدن بهبود ببخشد، از جمله خوردن یک رژیم غذایی متعادل، حفظ وزن بدن سالم، ورزش منظم و محدود کردن مصرف الکل و تنباکو.

بهترین دارو برای کمبود کلسیم را پس از تجویز پزشک می‌توانید از داروخانه آنلاین داروبوم به آدرس https://darooboom.com تهیه نمایید. در این داروخانه برندهای مختلفی از قرص های کلسیم موجود است و شما می‌توانید بهترین آنها را سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید.

نتیجه گیری

کمبود کلسیم که به عنوان هیپوکلسمی نیز شناخته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که مقدار ناکافی کلسیم در بدن وجود داشته باشد. این وضعیت می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله دریافت ناکافی رژیم غذایی، جذب ضعیف یا افزایش از دست دادن کلسیم رخ دهد. کمبود کلسیم می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر سلامت ما داشته باشد. با درک علل، علائم و گزینه های درمانی برای کمبود کلسیم، می‌توانید اقدامات پیشگیرانه ای برای مدیریت این وضعیت انجام دهید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *