تک کنترل– آخرین اخبار تکنولوژی

آیا هوش مصنوعی اپل از حریم شخصی شما محافظت می کند؟

آیا هوش مصنوعی اپل از حریم شخصی شما محافظت می کند؟

وقتی از سیری سوالی می پرسید، واقعا دوست دارید صدای کامپیوتر از پیشتازان ستاره ای را بشنوید، یا حداقل چیزی که باهوش و پاسخگو به نظر برسد. اما چیزی که اغلب به دست می آورید یک نقل قول ناامید کننده یا “این چیزی است که من پیدا کردم” با لیستی ضعیف از لینک ها است. اپل در سخنرانی اصلی خود در کنفرانس توسعه دهندگان WWDC، برنامه های خود را برای ارائه یک تجربه واقعی هوش مصنوعی اپل به شما ارائه کرد.

هوش مصنوعی اپل به عنوان بخشی از سیستم عامل های اپل ارائه می شود، بنابراین در واقع آن را به صورت رایگان دریافت می کنید. و می دانید که چه می گویند – اگر خدمات رایگان است، شما محصول هستید. آیا هوش مصنوعی اپل یک “جاسوس افزار ترسناک” است، همانطور که ایلان ماسک اعلام می کند؟ یا آیا اپل می تواند به وعده خود برای ارائه اطلاعات مبتنی بر هوش مصنوعی بدون آسیب رساندن به حریم خصوصی شما عمل کند؟

داده های شما تا حد زیادی روی دستگاه شما باقی می مانند

درباره سیستم های هوش مصنوعی تولیدکننده مدل زبان بزرگ، چیزهای بد زیادی شنیده اید. آنها محتوایی را که متعلق به خودشان نیست می دزدند و با بازگرداندن آن به شکل کمی تغییر یافته سود می برند. آنها توهم می زنند و اطلاعاتی را ارائه می دهند که کاملا بر خلاف واقعیت است. همه چیز ورودی است، حتی دستوراتی که شما تایپ می کنید. شما ممکن است فکر کنید این سیستم های هوش مصنوعی با حقیقت و ح privacy مغایر هستند.

یکی از مشکلات بزرگ حریم خصوصی این است که سوالات و ورودی های شما برای پردازش توسط یک الگوریتم یادگیری ماشینی غیرقابل نفوذ به فضای ابری فرستاده می شود. اپل قصد دارد با نگه داشتن پردازش هوش مصنوعی خود در دستگاه خودتان، به آن نگرانی رسیدگی کند. این پردازش به قدرت پردازنده مرکزی جدی نیاز دارد. اگر می خواهید از هوش مصنوعی اپل استفاده کنید، به آخرین دستگاه ها نیاز دارید: iPhone 15 Pro و Pro Max یا iPad یا Mac با تراشه M1 و بالاتر. دستگاه شما باید iOS 18، iPadOS 18 یا macOS Sequoia را اجرا کند. بله، این پلتفرم ها حتی تا پاییز در دسترس نیستند، بنابراین مگر اینکه در نسخه بتای ماه آینده شرکت کنید، زمان کمی برای بررسی دارید.

اوه، و آن وعده برای نگه داشتن عملکرد به صورت محلی در دستگاه شما؟ این فقط تا حد زیادی درست است. اگر می‌خواهید «درخواست‌های پیچیده‌تر را اجرا کنید» (به گفته اپل)، مغز هوش مصنوعی محلی شما پردازش را به سرورهای ابری منتقل می‌کند که Private Cloud Compute جدید اپل را اجرا می‌کنند. در نگاه اول، این به سختی بهتر از پرس و جو از ChatGPT، Google Gemini یا چت بات هوش مصنوعی دیگری است که پردازش آن در ابر قرار دارد. چه چیزی متفاوت است؟

محاسبات ابری خصوصی چیست؟

چرا این سرور با سایر سرورها متفاوت است؟ اپل در یک پست وبلاگ مفصل، به طور دقیق توضیح می‌دهد که چه مشکلات امنیتی هنگام پردازش داده‌های خصوصی در ابر وجود دارد و فرآیند طراحی آن چگونه این مشکلات را حل می‌کند.

اپل شهرت زیادی در زمینه تعبیه امنیت و حریم خصوصی در دستگاه‌هایش دارد. مک‌ها در برابر بدافزار مصون نیستند، اما به اندازه رایانه‌های شخصی به آنتی‌ویروس نیاز ندارند. اپل با iOS، بر اساس آموخته‌های خود از طراحی macOS، امن‌ترین دستگاه تلفن همراه را تولید کرد. تقریباً همه هکرها و متخصصان امنیتی در کنفرانس Black Hat از آیفون استفاده می‌کنند – آنها می‌دانند [چرا] . در مورد سخت افزار سرور، سال‌ها پیش متوجه شدیم که اپل سرورهای جدید را با از بین بردن فیزیکی کلیدهایی که اجازه هر گونه تغییری را می‌دهند، قفل می‌کند. اولین خط دفاع برای محاسبات ابری خصوصی، سخت‌افزار است – سرورهای تخصصی با استفاده از سیلیکون اپل و یک سیستم عامل تقویت‌شده.

این پست وبلاگ جزئیات عدم موفقیت محاسبات ابری در حفظ حریم خصوصی را شرح می‌دهد و توضیح می‌دهد که چگونه محاسبات ابری خصوصی از این تله‌ها اجتناب می‌کند. به عنوان مثال، «محاسبات بدون حالت» به این معنی است که داده‌های پرس و جوی شما از هر پردازش دیگری جدا شده و پس از ارائه پاسخ توسط سرور، نگهداری نمی‌شوند. اتصال دستگاه شما به سرور از رمزگذاری سرتاسر استفاده می‌کند. دسترسی ویژه برای اشکال‌زدایی یا سایر اهداف دارای امتیاز به سادگی وجود ندارد – این به صورت طراحی شده است. و کل سیستم به گونه ای طراحی شده است که کارشناسان امنیتی خارجی می توانند تمام ادعاهای امنیتی را تجزیه و تحلیل و تأیید کنند.

این بدان معنا نیست که کارشناسان امنیتی مجبور خواهند بود به سختی سیستم را برای ارزیابی آن بررسی کنند. در عوض، با هر بار انتشار نرم افزار سمت سرور، اپل «تصاویر نرم افزاری از هر ساخت تولید PCC را به صورت عمومی برای تحقیقات امنیتی در دسترس قرار خواهد داد». هر پژوهشگری که نقصی در سیستم پیدا کند، می‌تواند با گزارش آن از طریق برنامه Apple Security Bounty، پاداش دریافت کند.

آیا امن است؟ آیا خصوصی است؟

بنابراین، آیا محاسبات ابری خصوصی به اندازه ادعای اپل بکر و کامل است؟ به نظر می رسد این فرصت را خواهیم داشت که از طریق کارشناسان شخص ثالث دریابیم که آیا این سیستم نمره قبولی را می‌گیرد. مطمئناً هنوز دلیلی برای ممنوعیت دیوانه‌وار استفاده از دستگاه‌های اپل در محیط‌های کاری وجود ندارد. حتی زمانی که سخت‌افزار مورد نیاز را ارتقا دادید و اپل هوش مصنوعی را به صورت عمومی عرضه کرد، مجبور نیستید از آن استفاده کنید. اگر نمی خواهید با هوش مصنوعی اپل سروکار داشته باشید، فقط کافی است آن را انتخاب نکنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *