تک کنترل– آخرین اخبار تکنولوژی

چرا نظر شما مهم و تاثیر گذار است؟

عصر ما عصر ارتباطات است اگر از 20 سال گذشته به این طرف نگاه کنید می‌بینید چقدر پلتفرم‌هایی مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و یلپ چطور در یک زمان کوتاه به سرعت رشد کردند، یکی از دلایل رشد این پلتفرم ها این است که ما موجودات اجتماعی هستیم و دوست داریم نظرات و عقاید خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم و نظرات دیگران را نیز بدانیم.

این نظرات فقط به زندگی شخصی مربوط نمی‌شود شما حتی اگر بخواهید یک رستوران بروید و یا یک کفش بخرید اول دوست دارید نظر باقی افراد را در مورد آن بدانید، که این کار با کمک دنیای اینترنتی امروز بسیار راحت شده است.

 

نظر شما تاثیر گذار است

 چرا نظر شما مهم و تاثیر گذار است؟

 

پیشرفت تکنولوژی و کسب و کارهای مختلف، فقط به کیفیت محصولات و مهارت افرادی که این کسب و کارها را ارائه می‌کند، بستگی ندارد، بلکه مدیون افرادیست که از این خدمات یا محصولات استفاده کردند و و نظرات صادقانه خود را در مورد آنها بیان کردند.

نظر دادن به صاحبان کسب و کار کمک نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند و خدمات بهتری ارائه دهند. یک نمونه بسیار موفق خارجی سایت یلپ yelp  است که کسب و کارهای مختلف هر محله ای را معرفی می‌کند تا مردم علاوه بر اینکه بتوانند خدمات مورد نظر خود را در کمتر از یک دقیقه پیدا کنند بلکه با خواندن نظرات افراد ببینند که آیا می‌شود به کسب و کار اعتماد کرد یا خیر. از نمونه های ایرانی هم می‌توان سایت بازارول را نام برد.

 

 1- نظر شما به دیگران کمک میکند بهتر انتخاب کنند

 

نظرات مشتریان در پلتفرم‌های آنلاین راجع به یک کسب و کار تاثیر زیادی روی انتخاب افراد دارد، ما نظرات کسب و کارهای مختلف را مثل یک راهنمایی دوستانه در نظر می‌گیریم، دوستانی که هرگز ندیدیم ولی می‌توانیم به آنها اعتماد کنیم.

در واقع فقط نظر شخصی خودمان را بیان نمی‌کنیم، بلکه به دیگران هم کمک می‌کنیم که بهتر تصمیم بگیرند، که چه کسب و کاری را انتخاب کنند، مثلاً فرض کنید می‌خواهیم یک پرس کوبیده از یک رستوران اسنپ فود سفارش دهیم حتماً ابتدا توجه می‌کنیم دیگرانی که کوبیده را سفارش داده اند آیا از کیفیت آن راضی بوده اند یا نه.

 

2- نظرات شما باعث رشد کسب و کارها می‌شود

 

مهم نیست کسب و کار کوچک یا بزرگ باشد نظرات آنلاین تاثیر زیادی روی رشد و یا شکست کسب و کار دارد. نظرات مثبت دیگران را تشویق می‌کنند تا  از آن خدمات استفاده کند هرچه تعداد نظرات  مثبت یک کسب و کار بیشتر باشند توجه مشتریان بیشتر جلب می‌شود در نتیجه به رشد کسب و کارها کمک می‌کند.  

همینطور کامنت های منفی هم باعث ورشکستگی یا شکست کسب و کار شوند، درست است که هیچ کسب و کاری کامل نیست و ایراداتی دارد یا اینکه فردی از روی بدخواهی در مورد یک کسب و کار بد بنویسد اما وقتی تعداد این نظرات منفی زیاد است و بیشتر نیمی از این نظرات از کسب و کار انتقاد کرده اند، بعید است کسی به آن اعتماد کند.

بهبود خدمات و محصولات کسب و کارها با کمک نظرات شما

4- بهبود خدمات و محصولات کسب و کارها 

 

تاثیر مثبت بعدی گذاشتن نظر و کامنت این است که به صاحبان کسب و کار می‌فهماند که چه بخش‌هایی از محصولات یا خدمات آنها نیاز به بهبود دارد، یا اینکه در چه زمینه‌ای باید کسب و کار خود را توسعه دهند مثلاً فرض کنید در یک رستوران غذا خوردید هرچند که غذا خوشمزه و با کیفیت بوده اما نزدیک میز شما به میز کناری شما را اذیت کرده می‌توانید این را با صاحب رستوران به اشتراک بگذارید.

 

چطور نظر تاثیر گذار بنویسیم ؟

هنگام نوشتن نظر، مهم است که به چند نکته توجه کنید تا بازخورد شما برای کسب‌وکار و دیگر مشتریان مفید باشد. در اینجا چند نکته آورده‌ایم:

  • دقیق باشید: نظرات کلی مانند “ممنون از خدمات خوبتان”  هم به مفید است اما کافی نیست، بازخورد دقیق‌تر بیشتر کمک می‌کند. اگر غذای خوبی خوردید، بگویید چه غذایی بوده یا اگر کسب‌وکار نیاز به بهبود داشت، دقیقاً توضیح دهید که چه بخش‌هایی ضعیف بودند.

مثلا این نظر در مورد یک کلینیک را بخوانید: ” من مادرم را برای چکاپ به کلینیک شما آوردم هر چند خانم دکتر با صبر و حوصله ایشون را معاینه کردن، اما چون صندلی کافی نداشتند مجبور بودیم تا وقتی نوبت ما شد بایستیم.”

  • بی‌طرف باشید: سعی کنید در نوشتن نظرات منصف باشید و نکات مثبت و نکات منفی را ذکر کنید. این کار هم به دیگر مشتریان کمک می‌کند و هم به کسب‌وکار بازخورد مناسبی می‌دهد. مثلا اگر به یک سالن زیبایی رفته‌اید و از کیفیت کاشت ناخن راضی نبودید بهتر است آن را به صورت موردی ذکر کنید تا به طور کلی بنویسید که از “خدمات سالن راضی نیستم”.

 

  • انتقاد سازنده: اگر تجربه خوبی نداشتید، می‌توانید با احترام پیشنهادهایی برای بهبود آن بدهید. خود کسب‌وکارها هم دوست دارند تا از ایراداتی که از چشم خودشان مخفی مانده باخبر شوند.

 

همانطور که دیدید، نظرات تأثیر بسیار زیادی بر جامعه و کسب‌وکارهای محلی دارند. با صرف چند دقیقه برای به اشتراک گذاشتن تجربیات خود، می‌توانید به دیگران کمک کنید تا مکان‌ها و خدمات عالی را کشف کنند و همچنین به کسب‌وکارها کمک کنید تا پیشرفت کنند. فرقی نمی‌کند تجربه شما عالی بود یا جای بهبود داشت، بازخورد شما ارزشمند است.

پس دفعه بعد که از به یک کلینیک یا باشگاه رفتید، یا از خدمات تعمیرات یک شرکت استفاده کردید، می‌توانید به وب‌سایت بازارول مراجعه کرده و نظر خود را به اشتراک بگذارید. با این کار شما نه تنها به کسب‌وکارها کمک می‌کنید تا موفق شوند، بلکه به دیگر افراد جامعه نیز کمک می‌کنید.

 

چرا کسب و کارها باید به نظرات اهمیت بدهند ؟

 

سخنی با صاحبان کسب و کار 

نظرسنجی و پاسخ به آنها یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای رشد کسب‌وکارتان انجام دهید. اما چرا اینقدر مهم است؟ اجازه بدهید ۷ دلیل اصلی که نظرات مشتریان برای شما ضروری هستند را با توضیح بدهم:

1) شناخت بهتر مشتریان و بهبود خدمات

وقتی نظرات مشتریان را بخوانید، متوجه می‌شوید آن‌ها دقیقاً چه چیزی را در محصولات یا خدمات شما دوست دارند و از چه چیزی ناراضی هستند. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا خدمات خود را بهتر کنید. فرض کنید چندین مشتری گفته‌اند که پاسخ‌دهی پشتیبانی شما کند است. این بازخورد به شما فرصت می‌دهد که روی این مشکل کار کنید و سرویس بهتری ارائه دهید.

با کمک نظر افراد رایگان تبلیغ کنید

2) افزایش اعتماد و جلب نظر دیگران

آدم‌ها وقتی می‌خواهند خرید کنند، همیشه به نظرات دیگران توجه می‌کنند. اگر افراد ببینید که 100 نفر از محصول شما راضی بوده‌اند به آن اعتماد می‌کنند. این نظرات برای مشتریان جدید مثل راهنمای خرید است.

3) رقابت با کسب‌وکارهای بزرگ‌تر

نظرات مشتریان به شما کمک می‌کند با کسب‌وکارهای بزرگ‌تر هم رقابت کنید. اگر یک فروشگاه کوچک داشته باشید اما نظرات مثبت زیادی از مشتریانتان بگیرید، مشتریان جدید به سمت شما کشیده می‌شوند. مردم دوست دارند از جایی خرید کنند که دیگران آن را تأیید کرده‌اند، حتی اگر آن فروشگاه کوچک باشد.

4) ایجاد وفاداری در مشتریان

وقتی یک مشتری برای شما نظر می‌نویسد، بیشتر احتمال دارد به مشتری وفادار شما تبدیل شود، حتی اگر این نظر منفی باشد هم شما می‌توانید با پاسخ درست و قانع کننده رضایت مشتری را به دست آورید.

5) بازاریابی رایگان

هر بار که یک مشتری نظر مثبت می‌نویسد، انگار یک تبلیغ رایگان برای شما ایجاد می‌کند. این نظرات باقی می‌مانند و همیشه برای مشتریان جدید قابل مشاهده هستند. این مثل یک تبلیغ طولانی‌مدت است که هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد. مثلاً وقتی مشتری می‌نویسد “فروشندگان این فروشگاه واقعا خوش اخلاق اند و قیمت هاش نسبت به کیفیتش عالی است”، مشتریان جدید این نظر را می‌بینند و ترغیب می‌شوند از شما خرید کنند.

6) تشویق مشتریان دیگر به نظر دادن

وقتی افراد می‌بینند که دیگران برای شما نظر گذاشته‌اند، آن‌ها هم بیشتر ترغیب می‌شوند نظر خود را بنویسند. مثل وقتی که صفی را جلوی یک رستوران می‌بینید و به نظرتان می‌آید غذاهای آنجا باید عالی باشند.

در نتیجه نظرات مشتریان بخش حیاتی کسب‌وکار شما هستند. اگر هنوز نظرات مشتریانتان را جمع نکرده‌اید، حتماً به این کار فکر کنید. نظرات نه تنها به فروش بیشتر کمک می‌کنند، بلکه باعث می‌شوند شما در اینترنت بهتر دیده شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *