تک کنترل– آخرین اخبار تکنولوژی

مفاهیم حسابداری

مفاهیم حسابداری

حسابداری یک زبان مالی است که نشان می‌دهد کسب‌وکارها چگونه امور مالی خود را به پیش می‌برند. به همین ترتیب، به تجزیه و تحلیل و همچنین نگهداری سوابق کلیه اطلاعات مالی در قالب اسنادی که به عنوان “صورتهای مالی” شناخته می شوند، اشاره دارد. به عبارت دیگر، می توان گفت حسابداری فرآیندی است که طی آن یک متخصص به شیوه ای کارآمد، تمام اطلاعات مالی شرکت، شرکت یا سازمان را ثبت، طبقه بندی و خلاصه می کند. اما برای ادامه، یک فرد نیاز به ایجاد یک پایه قوی از مفاهیم و اصول مختلف حسابداری دارد. شما با استفاده از نرم افزار حسابداری میتوانید بدون آشنایی به اصول حسابداری و فقط با آموزش نرم افزار به راحتی حسابداری مغازه یا فروشگاه خود را انجام دهید. نرم افزار حسابداری سپیدار بهترین نرم افزار حسابداری می باشد. ما در آریا تراز آموزش سپیدار سیستم اصفهان را انجام میدهیم.

اهداف مفاهیم حسابداری

در اینجا اهداف اصلی مفاهیم حسابداری آورده شده است:

  • در تهیه صورتهای حسابداری ثبات و نظم را حفظ می کند

  • به حسابداران کمک می کند تا سوابق تجاری خود را حفظ کنند

  • هدف آن کمک به کسب و کارها در درک قوانین و مقررات است

مفاهیم اساسی حسابداری 

از آنجایی که مدیریت مالی و حسابداری نقش مهمی در هر سازمان تجاری ایفا می کند، مهم است که از مفاهیم اولیه حسابداری که می توان آنها را گنجانده بود، آگاه بود. نه تنها محدود به مفاهیم و قراردادها، بلکه تعداد زیادی از مقررات دیگر نیز باید به طور کامل درک شوند و برای شکوفا شدن با دقت دنبال شوند. نهاد تجاری، مدیریت پول، هزینه، منابع دوگانه، دوره زمانی، تحقق، سازگاری، تطبیق و غیره برخی از مفاهیم اساسی حسابداری هستند که به عنوان اصول پذیرفته شده حسابداری در دنیای تجارت شناخته می شوند. 

مفاهیم حسابداری

فهرست مفاهیم اساسی حسابداری

نهاد کسب و کار

این یکی از مفاهیم حسابداری است که در مورد نحوه برخورد جداگانه با صورت های مالی، معاملات و یک صاحب کسب و کار صحبت می کند. به عبارت ساده، به این معنی است که مالک یک واحد تجاری از محصول خود جدا است و حساب تجاری باید از حساب مالک جدا شود. هر معامله ای که مالک یک واحد تجاری برای استفاده شخصی از آن استفاده می کند، باید جدا از سوابق رسمی حسابداری باشد. نرم افزار سپیدار سیستم برای کسب و کارها و حسابداری شرکت ها بسیار مناسب می باشد.

مدیریت مالی

مدیریت پول به عنوان یکی از مفاهیم مهم حسابداری به معاملات تجاری اطلاق می شود که به صورت نقل و انتقال پول انجام می شود که سوابق حسابداری آنها جداگانه نگهداری می شود. این مفهوم به جزئیات حسابداری از نظر اطلاعات گذرا می پردازد. 

هزینه

در هر واحد تجاری، دارایی های ثابت بر اساس بهای تمام شده اصلی مدیریت شده در سال اول دوره حسابداری ثبت می شود. این دارایی ها پس از کسر استهلاک ثبت می شوند. برای یک کسب و کار کاملاً ضروری است که یک حساب کاربری مناسب از هر محصول خریداری شده و استفاده شده نگهداری کند. 

منابع دوگانه

این مفهوم اساسی از منابع دوگانه عمدتاً تحت فرمول کار می کند

منابع = پاسخگویی + بی طرفی

در این مفهوم، هدف اصلی حفظ شرایط اساسی حسابداری بدون توجه به نحوه انجام معاملات است. 

تحقق

ما نمی توانیم این واقعیت را که منابع و بدهی ها کمک بزرگی برای کسب سود هستند کنار بگذاریم. وقتی محصولی با قیمت رضایت بخش و مناسب به مشتری فروخته می شود، سود حاصل می شود. معمولاً در زمان فروش محصول ثبت می شود، نه قبل از آن. در اینجا مفروضات اساسی حسابداری در نظر گرفته شده و بعداً هزینه واقعی اضافه می شود. به عبارت ساده تر، می توان گفت که سود تنها زمانی قابل در نظر گرفتن است که به دست آمده باشد. 

ثبات

ثبات رمز موفقیت است. و این در چشم انداز کسب و کار نیز قابل مشاهده است. ردیابی فعالیت های تجاری و چشم انداز برای رسیدگی به هر موقعیت مالی پیش بینی نشده باید در عین حال در نظر گرفته شود. 

تطابق

این مفهوم حسابداری با محاسبه سود یا زیان در یک دوره زمانی معین و همچنین حفظ نمودار درآمد و هزینه سروکار دارد. 

مفهوم حسابداری

مفاهیم مختلف حسابداری چیست؟

در زیر مفاهیم مختلف حسابداری وجود دارد که به طور گسترده در سراسر جهان استفاده می شود و از این رو به عنوان قوانین حسابداری پذیرفته شده جهانی نامیده می شود. مفاهیم مختلف حسابداری عبارتند از: 

مفهوم نهاد تجاری

این مفهوم فرض می کند که سازمان و صاحبان کسب و کار دو نهاد مستقل هستند. از این رو، ترجمه تجاری و معامله شخصی صاحب آن متفاوت است. به عنوان مثال، زمانی که صاحب کسب و کار پول خود را در تجارت سرمایه گذاری می کند، به عنوان بدهی کسب و کار در قبال مالک ثبت می شود. به همین ترتیب، وقتی مالک وجه نقد/کالاهای تجاری را برای استفاده شخصی خود می برد، به عنوان هزینه تجاری تلقی نمی شود. بنابراین تراکنش های حسابداری از دید سازمان و نه صاحب کسب و کار در دفاتر ثبت می شود. 

جنبه دوگانه

جنبه دوگانه اصل اساسی حسابداری است. زمینه را برای ثبت معاملات تجاری در دفاتر فراهم می کند. این مفهوم فرض می کند که هر معامله ثبت شده در دفاتر حسابداران بر اساس مفاهیم دوگانه است. این بدان معناست که تراکنش ثبت شده بر دو حساب در طرف مقابل آنها تأثیر می گذارد. بنابراین، معامله باید در مکان های دوگانه ثبت شود. دلالت بر این دارد که هر دو جنبه معامله باید در دفاتر ثبت شود. برای مثال کالایی که در ازای پول نقد خریداری می شود دارای دو جنبه پرداخت نقدی و دریافت کالا می باشد. بنابراین هر دو جنبه باید در دفاتر ثبت شود. دوگانگی معامله معمولاً در معادله زیر بیان می شود:

دارایی بدهی سرمایه 

مفهوم دوگانه حاکی از آن است که هر معامله اثر مشابهی بر دارایی ها و بدهی ها دارد به گونه ای که ارزش کل دارایی ها همیشه با ارزش کل بدهی ها برابر است.

مفهوم تحقق

اصطلاح مفهوم تحقق بیان می کند که درآمد حاصل از هر معامله تجاری باید تنها زمانی در سوابق حسابداری منظور شود که محقق شود. اصطلاح تحقق به معنای ایجاد حق قانونی برای دریافت پول است. از این رو باید توجه داشت که فروش کالا به منزله تحقق و دریافت سفارش به منزله تحقق نیست.

به عبارت دیگر، مفهوم درآمد بیان می کند که درآمد زمانی محقق می شود که وجه نقد دریافت شود یا حق دریافت وجه نقد از فروش کالا یا خدمات یا هر دو ایجاد شود.

تطبیق مفاهیم

مفهوم تطبیق بیان می کند که درآمد و هزینه های انجام شده برای کسب درآمد باید متعلق به یک دوره حسابداری باشد. از این رو، پس از تحقق درآمد، گام بعدی تعیین دوره حسابداری مربوطه است. به عنوان مثال، اگر در ازای فروش که در ماه مارس ثبت کرده اید، به یک فروشنده پورسانت بپردازید. کمیسیون نیز باید در همان ماه ثبت شود.

مفهوم تطبیق بیانگر این است که تمام درآمدهای به دست آمده در طول یک سال حسابداری اعم از دریافت یا عدم دریافت در آن سال یا تمام هزینه های انجام شده اعم از پرداخت یا عدم پرداخت در آن سال باید هنگام تعیین سود و زیان کسب و کار برای آن سال در نظر گرفته شود. این امر به سرمایه گذاران یا سهامداران امکان می دهد تا از سود و زیان دقیق تجارت مطلع شوند.

مفهوم اندازه گیری پول

مفهوم اندازه گیری پول فرض می کند که معاملات تجاری بر حسب پول یعنی به واحد پول یک کشور انجام می شود. در هند چنین معاملاتی بر حسب روپیه انجام می شود. از این رو، بر اساس مفهوم اندازه گیری پول، معاملاتی که می توانند بر حسب پول بیان شوند باید در دفاتر ثبت شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *