تک کنترل– آخرین اخبار تکنولوژی

خرید میلگرد: نکات کلیدی برای صرفه‌جویی در هزینه

خرید میلگرد: نکات کلیدی برای صرفه‌جویی در هزینه

نکات خرید میلگرد

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین محصولاتی که در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد، میلگرد نام دارد. میلگرد یکی از مقاطع فولادی مهم است که نقش بسیار مهمی در افزایش دوام و استحکام سازه‌های مختلف ایفا می‌کند. با توجه به حساسیت انتخاب میلگرد برای استفاده در سازه‌ها، این ضرورت وجود دارد که پیمانکاران و فعالان صنعت ساخت و ساز اطلاعات کامل و دقیق در مورد این محصول داشته و بر اساس آن نسبت به خرید میلگرد اقدام نمایند. در واقع پیمانکاران برای داشتن خرید به صرفه تنها نباید به کارخانه تولیدی میلگرد و قیمت آن اکتفا کنند بلکه باید اطلاعات کافی از تمام جنبه‌ها و ویژگی‌های آن داشته باشند.

نکات مهم در زمان خرید میلگرد
میلگرد را می‌توان مهم‌ترین و اصلی‌ترین مصالح ساختمانی دانست که نقش مهمی در استحکام و دوام سازه ایفا می‌کند؛ به همین دلیل خرید میلگرد یک فرایند حساس به حساب می‌آید که باید اطلاعات کافی در خصوص ویژگی‌ها و جنبه‌های مختلف آن وجود داشته باشد. از مهم‌ترین نکاتی که در زمان خرید میلگرد باید مورد توجه قرار بگیرد شامل موارد زیر می‌شود.
انواع میلگرد
میلگرد را می‌توان در دو دسته آجدار و بدون آج یا ساده تقسیم‌بندی کرد؛ این دو نوع میلگرد هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ کاربرد تفاوت‌‌های زیادی با یکدیگر دارند:

⦁ میلگرد ساده (بدون آج):‌ این نوع میلگردها به شکلی ساخته شده‌اند که هیچ نوع برآمدگی بر روی سطح آن‌ها وجود ندارد و از یک سطح صاف و صیقلی برخوردار هستند. معمولا از این نوع میلگرد در صنعت ساختمان استفاده نمی‌شود.
⦁ میلگرد آجدار: یک نوع مفتول فولادی محسوب می‌شود که از کشش یا نورد شمش فولادی به دست می‌آید. پس از این که شمش به میله‌ای طویل تبدیل می‌شود، قالب‌های آج‌زنی وظیفه ایجاد آج را بر روی آن دارند. گریدهای A2، A3 و A4 انواع مختلفی هستند که می‌توانند بر روی قیمت میلگرد آجدار تأثیر بگذارند.
سایز میلگرد
نکته مهمی که در زمان خرید میلگرد باید مورد توجه قرار بگیرد، سایز آن است؛ عددی که پس از کلمه میلگرد عنوان می‌شود، نشان دهنده سایز میلگرد است که به اندازه قطر سطح مقطع آن بر حسب میلیمتر گفته می‌شود. میلگردهایی که در ایران تولید می‌شوند از سایز ۸ تا ۳۲ در دسترس هستند.

کیفیت میلگرد
تقریبا تمام کارخانه‌هایی که در داخل کشور نسبت به تولید میلگرد اقدام می‌کنند، محصولات خود را بر اساس استاندارد ملی ایران تولید می‌کنند. در زمان خرید میلگرد به این نکته توجه داشته باشید که کیفیت نهایی محصول به کیفیت شمش مصرفی بستگی دارد. معمولا میلگردهای سبک به میلگردهایی گفته می‌شود که از وزن کمتری نسبت به استاندارد برخوردار هستند و به همین دلیل کیفیت پایین‌تری نسبت به میزان استاندارد دارد. اما میلگردهای سنگین از وزن بیشتری نسبت به استاندارد برخوردار بوده و به همین دلیل از کیفیت به مراتب بالاتری برخوردار هستند.
استاندارد میلگرد
یکی از عواملی که بر قیمت میلگرد آجدار و ساده اثر می‌گذارد و در زمان خرید میلگرد باید مورد توجه قرار بگیرد، استاندارد آن است. در سال‌های اخیر استانداردی تحت عنوان ISIRI3132 تدوین شده است که تمام تولید کنندگان میلگرد در تولید محصولات خود باید مفاد این استاندارد را به صورت کامل رعایت کنند. میلگردهای تولید شده در کارخانه ذوب آهن اصفهان اولین محصولاتی بودند که موفق به کسب استاندارد در کشور شدند که از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

راهنمای خرید میلگرد

وزن میلگرد
یکی دیگر از عوامل مهم که در زمان خرید میلگرد باید مورد توجه قرار بگیرد، وزن میلگرد بر اساس استاندارد است. بسیاری از افراد این تصور را دارند که اطلاع از استاندارد بودن وزن میلگرد یک کار تخصصی است و به همین دلیل معمولا به گفته‌های فروشنده بسنده کرده و نسبت به محاسبه وزن میلگرد اقدام نمی‌کنند. برای پی بردن به وزن استاندارد میلگرد کافی است که طول مشخصی از میلگرد را از فروشنده درخواست کرده و آن‌ها را با استفاده از یک ترازوی دیجیتال وزن کنید. در نهایت با اندازه گرفتن طول میلگرد و رابطه‌ای که بین وزن و طول در جدول محاسبه وزنی استاندارد عنوان شده به استاندارد بودن آن پی ببرید.

نحوه خرید میلگرد

پس از بررسی ویژگی‌های میلگرد مورد نظر برای خرید و تعیین محصول مورد نیاز، زمانی که قصد خرید میلگرد از کارخانه‌های تولیدی یا فروشندگان مختلف دارید، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

⦁ مشاوره با کارشناسان فروش میلگرد: قبل از اقدام به خرید میلگرد مورد نظر خود بهتر است با کارشناسان فروش این حوزه به منظور کسب اطمینان بیشتر مشورت کنید.
⦁ تعیین ظرفیت بار مورد نیاز: یکی از نکات مهم برای خرید میلگرد تعیین ظرفیت بار مورد نیاز است. این نکته از این نظر حائز اهمیت است که اگر ظرفیت بار مورد نیاز شما از یک حدی کمتر باشد (کمتر از ۲۵ تن) امکان خرید مستقیم از کارخانه سازنده وجود ندارد.
⦁ استعلام قیمت: از مهم‌ترین عواملی است که پیش از اقدام به خرید میلگرد باید مورد توجه قرار بگیرد. برای این کار می‌توانید از مراکز معتبر فعال در زمینه مقاطع فولادی نسبت به استعلام قیمت میلگرد آجدار یا ساده اقدام کنید. برای این کار می‌توانید قیمت لحظه‌ای میلگرد و کلیه مقاطع فولادی را به صورت آنلاین از طریق سایت‌ها و کانال‌های مختلف بررسی کنید.
پس از بررسی ویژگی‌های میلگرد مورد نیاز و مد نظر قرار دادن نکات ذکر شده پیش از خرید در نهایت می‌توانید بار مورد نظر خود را از طریق یکی از روش‌های زیر خریداری کنید؛ لازم به ذکر است که خرید میلگرد از طریق هر یک از روش‌های زیر به تناژ و مقدار محصول بستگی دارد:
⦁ خرید از کارخانه
⦁ خرید از بنگاه
⦁ خرید از شرکت های بازرگانی

بهترین قیمت خرید میلگرد

خرید میلگرد با بهترین کیفیت و بهترین قیمت

مقاطع فولادی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی هستند که در این صنعت به کار گرفته می‌شوند؛ میلگرد یکی از اصلی‌ترین مقاطع فولادی است که نقش مهمی در افزایش دوام و استحکام سازه‌های مختلف دارد. به همین دلیل اطلاع کامل از ویژگی‌ها و اطلاعات انواع میلگرد و کاربردهای آن یکی از مهم‌ترین مواردی است که در زمان خرید میلگرد ضرورت دارد. این اطلاعات باعث می‌شود که پیمانکاران و فعالان صنایع ساختمان بتوانند میلگرد مورد نیاز را با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت از مراکز فروش معتبر خریداری کنند.

منبع: امیگو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *