حذف ارز نیمایی و جایگزینی آن با نرخ ارز توافقی، تأثیرات قابل توجهی بر صنعت خودروسازی و قطعهسازی کشور خواهد داشت. از آنجا که پیش از این، بسیاری از قطعات و مواد اولیه مورد نیاز این صنعت با ارز نیمایی وارد میشد، این تغییر میتواند چالشهای جدیدی را به وجود آورد. نرخ ارز توافقی بالاتر از نرخ نیمایی است و این موضوع به طور مستقیم هزینههای خودروسازان و قطعهسازان را افزایش میدهد.
- آخرین اخبار دنیای خودرو در تک کنترل
افزایش هزینههای تأمین ارز، فشار مالی مضاعفی بر خودروسازان وارد میکند، به ویژه آنکه این شرکتها پیش از این نیز با مشکلات نقدینگی روبرو بودهاند. افزایش رسمی قیمت خودرو در اواخر آبان ماه، امیدهایی را برای بهبود وضعیت مالی خودروسازان ایجاد کرده بود، اما به نظر میرسد که مشکلات این صنعت همچنان در حال افزایش است.
یکی دیگر از دلایل تمایل خودروسازان به واردات قطعات، قیمت پایینتر آنها به واسطه استفاده از ارز نیمایی بود. حذف این نوع ارز میتواند منجر به کاهش واردات قطعه توسط خودروسازان بزرگ کشور شود. این موضوع میتواند پیامدهایی برای تأمین قطعات مورد نیاز خطوط تولید و همچنین قیمت نهایی خودروها داشته باشد.
با در نظر گرفتن موارد فوق، به نظر میرسد پیشبینیهای مربوط به بهبود وضعیت خودروسازان در نیمه دوم سال جاری محقق نشود و احتمالاً شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار خواهیم بود. در واقع، حذف ارز نیمایی و جایگزینی آن با نرخ توافقی، زنجیرهای از تأثیرات منفی را بر صنعت خودروسازی به همراه خواهد داشت که در نهایت میتواند منجر به افزایش قیمت خودرو برای مصرفکنندگان شود.
دیدگاهتان را بنویسید